اتحادیه اروپا بعد از قطع واردات گاز روسیه از طریق نورد استریم با چالش‌های جدیدی روبرو شده است و با تکیه بر واردت گاز مایع به عنوان جایگزین، هزینه‌هایش افزایش پیدا کرده است.

چالش‌های اروپا یک سال بعد از قطع واردات گاز روسیه از طریق نورد استریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، "اس ار اف" سوئیس در مطلبی به توقف عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم در حدود یک سال پیش اشاره کرده و نوشت: حدود یک سال پیش بود که روسیه شیر گاز خود به اروپا را بست. در ابتدا، کرملین علت کاهش تحویل از طریق خط لوله نورد استریم ۱ را نبود یک توربین گاز در حال تعمیر و نگهداری در کانادا عنوان کرد. مدت کوتاهی پس از آن، تحویل گاز به دلیل تعمیر و نگهداری به طور کامل متوقف شد و - به دلیل مشکوک نشتی در یک ایستگاه کمپرسور - از سر گرفته نشد. در ۳۱ اوت ۲۰۲۲، گاز طبیعی برای آخرین بار تا به امروز از طریق این خط لوله دریای بالتیک جریان یافت.

بعد از آن نگرانی ها در اروپا در مورد کمبودها شکل گرفت. در پایتخت های اروپایی، مردم از زمستان سرد می ترسیدند. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، حدود یک سوم تمام خانوارها در سال ۲۰۲۱ چهار دیواری خود را با گازی گرم کردند که ۴۰ درصد آن از روسیه آمده بود. از چهار خط لوله ای که گاز روسیه را در آن زمان به اروپا رسانده بودند، تنها دو خط لوله از زمان تعطیلی نورد استریم ۱ باز مانده‌اند. در ماه می ۲۰۲۲، مسکو حمل و نقل از طریق خط لوله یامال-اروپا را به طور کامل متوقف کرد.

البته طی این ۱۲ ماه آینده، آنقدرها که برخی می ترسیدند شرایط بد نبود. کورنلیا مایر، مشاور مدیریت و کارشناس انرژی توضیح می دهد: امروز وضعیت بسیار بهتر به نظر می رسد. وضعیت آرام را از قیمت بنزین نیز می توان مشاهده کرد. پس از شروع جنگ در اوکراین، قیمت بنزین افزایش یافت. اما از آن زمان دوباره کاهش یافته است. برای هفته ها این قیمت در رنجی بین ۳۰ تا ۴۰ یورو در هر مگاوات ساعت بوده است. انطباق سریع با شرایط جدید در بازار جهانی گاز نیز با جایگزینی جذاب برای گاز طبیعی معمولی ارتباط داشت.

کورنلیا مایر همچنین گفت: گاز مایع به کمک اروپا آمد. در اروپا، یک تغییر قطبی عظیم از گاز روسیه رخ داده است. این قاره به طور فزاینده‌ای به گاز طبیعی مایع (LNG) متکی شده است. برخلاف گازهای فرآوری شده معمولی، این گاز به صورت مایع توسط کشتی در فواصل طولانی حمل می شود.

اروپا گاز مایع را از کشورهایی مانند نروژ، قطر یا استرالیا - اما بخصوص از ایالات متحده آمریکا دریافت می کند. تحویل گاز در بیش از ۳۰ پایانه در سراسر قاره پردازش می شود. در مهم ترین و بزرگ ترین کشور اروپایی یعنی آلمان تا به حال تنها سه پایانه وجود دارد و سه مورد دیگر نیز برنامه ریزی شده است.

نویسنده در ادامه به چالش های جدید اروپا در مسیر قطع وابستگی گازی به اروپا اشاره کرده و نوشت: کشورهای اتحادیه اروپا واردات از روسیه را به شدت کاهش داده اند. آندریاس رایش، خبرنگار اتحادیه اروپا در مورد توسعه عرضه گاز در سال گذشته، گفت: با این وجود، تأسیسات ذخیره سازی گاز اروپا اکنون در اواخر تابستان به خوبی پر شده است و این یک دستاورد قابل توجه است.

با این حال، به گفته کورنلیا مایر، تغییر جهت عرضه گاز اروپا همچنین هزینه خود را دارد. به گفته وی در آینده، اروپا حتی بیشتر به رویدادها و تحولات در نقاط دور وابسته خواهد شد - به عنوان مثال، طوفان در ایالات متحده.

وی همچنین گفت: گاز مایع از طرفی به طور قابل توجهی گرانتر از گاز طبیعی معمولی است، بنابراین واردات آن پیامدهایی برای اروپا به عنوان یک مکان صنعتی دارد وبه افزایش قیمت انرژِی منجر می شود.

بهر حال اتحادیه اروپا با تکیه بر طرح اضطراری کمیسیون برای صرفه جویی در مصرف انرژی با توجه به کاهش وارات گاز از روسیه توانست سال گذشته را البته با چالش‌های فراوان پشت سر بگذارد و حالا با تمدید این طرح به مقابله با کمبودها در سال آینده می‌رود.

حدود یک سال پیش، اتحادیه اروپا به حمله روسیه به اوکراین و کمبود قریب الوقوع گاز با یک طرح ریاضت اقتصادی که باید در مواقع اضطراری اجباری شود واکنش نشان داد.

اگرچه مسکو عرضه گاز به اتحادیه اروپا را کاهش داد، اما دما در زمستان گذشته نسبتاً ملایم بود. این یکی دیگر از دلایلی است که اتحادیه اروپا توانسته است از اهداف صرفه جویانه خود فراتر رود به گونه ای که بین ماه اوت و ژانویه سال جاری، مصرف گاز ۱۹ درصد کاهش یافت.

با این حال وزارت اقتصاد آلمان چندی پیش هشدار داد که آثار منفی وابستگی قبلی این کشور به گاز روسیه همچنان باقی است و قیمت انرژی را افزایش می‌دهد.

بر اساس این گزارش، آلمان که تا قبل از سال ۲۰۲۲ برای ۴۰ درصد از تقاضای گاز خود به روسیه متکی بود، از جمله کشورهایی بود که از کاهش عرضه انرژی روسیه در سال گذشته میلادی آسیب دیده است.

وزیر اقتصاد آۀمان همچنین گفت: وابستگی شدید به روسیه از نظر عرضه گاز همچنان (روی قیمت) تأثیر دارد. این دقیقاً همان چیزی است که ما در مورد سطح قیمت انرژی مشاهده می‌کنیم که همچنان بالا است.

این مقام همچنین گفت که دیگر کشورهای اتحادیه اروپا مشکلات مشابهی را تجربه نکرده‌اند زیرا کمتر به انرژی روسیه وابسته بودند.

در عین حال، مقامات بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند که زمستان سرد همچنان می‌تواند امنیت انرژی آلمان را تهدید کند.

آنها همچنین خواستار "اقدامات پیشگیرانه" مانند پمپاژ بیشتر گاز به مخازن و ساخت پایانه های گاز LNG اضافی برای جلوگیری از بحران در فصل سرمای آتی شده‌اند.

اخیرا گروه اپراتورهای ذخیره‌سازی گاز اینس INES آلمان پیش‌بینی کرد که این کشور در سال‌های آینده با کمبود گاز مواجه خواهد شد، مگر اینکه زیرساخت‌های سوخت بیشتری اضافه کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.