معاون تعاون وزارت کار گفت: سهمیه ارزی تعاونی‌های مرزنشینان نسبت به سنوات گذشته از ۵۰دلار به ۳۰۰دلار برای مناطق عادی افزایش داشته است.

جزئیات اقدامات دولت در بخش تعاون/ افزایش ۶ برابری سهمیه ارزی تعاونی‌های مرزنشینان

به گزارش قدس آنلاین، بخش تعاون از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی دارد. طبق گزارش‌ها هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون ارزان‌تر از سایر بخش‌هاست و با سرمایه اندک می‌توان در حوزه تعاون اشتغالزایی کرد.

مهدی مسکنی، معاون تعاون وزارت کار  در نشست هم‌اندیشی خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد در خصوص پیوند عملی خیریه‌ها و تعاونی‌ها اظهار کرد: دو اصل 43و 44در قانون اساسی برای تبیین بایدها و نبایدهای فقر و محرومیت‌زدایی در کشور توسط شهید آیت‌الله بهشتی طراحی و تصویب شد.

وی افزود: به نقل از شهید بهشتی تعاونی‌ها بهترین مبدل واگذاری‌های اموال دولتی به مردم به‌طور مطلوب هستند.

مسکنی، تعاونی‌های فراگیر را یکی از مسیرهای مهم حمایت از سه دهک اول درآمدی عنوان و اضافه کرد: تعاونی‌ها یک مدل موفق اشتغال‌زایی در مناطق محروم هستند.

وی نقش دولت‌ها را در محرومیت‌زدایی از مناطق محروم تسهیل‌گری بستر و ظرفیت‌سازی دانست و گفت: تنها راه‌حل نجات کشور تعاون همکاری و مشارکت مردمی است.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعاون را اجتماعی‌ترین بخش اقتصاد کشور دانست و گفت: در هفته تعاون سال جاری بهره برداری از 138طرح تعاونی در سطح مناطق روستایی کشور با سرمایه مردمی 5072نفر و با همکاری شرکای اجتماعی بخش تعاون به ویژه نهادهای حمایتی فعال در مناطق روستایی و محروم با سرمایه گذاری بیش از 846میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای 1956 نفر آغاز شد.

معاون امور تعاون وزارت کار تأکید کرد: خلاء حضور سمن‌ها و خیرین در بخش تعاون بیش از بیش احساس می‌شود و پیوند فعالان اجتماعی و بخش تعاون قطعاً موجب ثمرات خیر برای جامعه است این خلا با حضور وسرمایه گذاری مستقیم خیران ویا سهامدار غیر عضو شدن آنها در تعاونیهای حمایتی قابل پوشش است.

وی، از طراحی و انتشار مجموعه آموزشی 25قسمتی ویژه فعالان اجتماعی خبر داد و گفت: سهمیه ارزی تعاونی‌های مرزنشینان نسبت به سنوات گذشته از 50دلار به 300دلار برای مناطق عادی افزایش داشته است.

مسکنی با اشاره اقدامات معاونت امور تعاون در دولت مردمی سیزدهم گفت: تشکیل تعداد 973تعاونی روستا تعاون با اشتغالزایی 17589نفر در دولت سیزدهم و اعطای تسهیلات به 59طرح روستا تعاون به مبلغ 156میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای 827نفر، همکاری با قرارگاه مهر امام رضا(ع) جهت تشکیل تعاونی‌های جدید در مناطق محروم با تشکیل تعداد 62تعاونی، فعال‌سازی تعداد 10طرح تعاونی، اجرای تعداد 7طرح تعاونی، تشکیل تعداد 139تعاونی و اجرای تعداد 25طرح تعاونی در مناطق محروم با همکاری بنیاد علوی، صدور 47218بیمه‌نامه و واگذاری تعداد 240کارگزاری به تعاونی‌ها با هدف گسترش بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر در تعاونی‌های روستایی و تشکیل و راه‌اندازی 39تعاونی فراگیر ملّی با عضویت 1385نفر و فرصت شغلی 1995نفر به‌منظور فقرزدایی از سه دهک پایین درآمدی اقدامات مهم معاونت امور تعاون در این مسیر است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.