با وجود قرار گرفتن یزد در صدر جدول تورمی کشور، بررسی عوامل و جزئیات آن نشان می‌دهد که ضعف مدیریت نقشی در این افزایش آمار تورم نداشته است.

یزد چگونه در صدر جدول تورمی کشور قرار گرفت؟

به گزارش قدس آنلاین، انتشار جدول تورمی استان‌های کشور توسط مرکز آمار ایران نشان دهنده این واقعیت بود که یزد در صدر جدول قرار داشت و بیشترین تورم کشور مربوط به این خطه کویری بود.

انتشار این جدول با مطالب متعددی همراه بود که در شبکه‌های اجتماعی در نقد این اتفاق منتشر شده بود اما کمتر کسی به بیان دلایل و جزئیات این جدول و علل آن پرداختند و بسیاری از مطالب صرفا به انتقاد از دولت سیزدهم و مدیریت استانی یزد در این دولت معطوف بود.

نکته بسیار مهم در ارتباط با وضعیت تورمی یزد به موضوع افزایش قیمت اجاره بها در استان یزد باز می‌گردد که نقش اصلی در افزایش تورم یزد را بازی می‌کند و به گفته استاندار یزد بدون در نظر گرفتن تورم اجاره بها، یزد جزو استان‌های با کمترین میزان تورم در کشور قرار می‌گیرد.

مهاجرت، اتباع، عدم تولید مسکن در دولت قبل عاملان اصلی افزایش اجاره بها در یزد

مهران فاطمی استاندار یزد با اشاره به اینکه اجاره بهای مسکن یکی از دلایل اصلی بالابودن نرخ تورم در استان است گفت: بحث اجاره‌بها در استان یزد به دلایل مختلفی مرتبط است که بدون در نظر گرفتن این دلایل، امکان بررسی موضوع به صورت دقیق و درست امکان پذیر نیست.

وی یکی از دلایل اصلی این موضوع را افزایش قابل توجه مهاجرت به استان دانست و عنوان کرد: یزد در طول سال‌های گذشته به صورت جدی با مهاجرت افراد غیربومی(ایرانیان) همراه بوده که اصلی‌ترین نیاز آنها مسکن بوده است.

استاندار یزد درباره میزان مهاجرت صورت گرفته به استان یزد گفت: سال ۹۸ میزان بیمه‌شدگان شهروندان ایرانی غیر یزدی در کل استان یزد حدود ۷۰ هزار نفر بود اما در سال ۹۹ این تعداد با افزایش شش هزار نفری به ۷۶ هزار نفر رسید و در سال ۱۴۰۰ هم هشت هزار نفر دیگر به بیمه شدگان غیریزدی اضافه شدند و آمار کل به ۸۴ هزار نفر رسید.

فاطمی با تأکید بر اینکه در طول سال ۱۴۰۱ به اندازه دو سال ۹۹ و ۴۰۰ به آمار بیمه شدگان غیربومی یزد اضافه شد بیان کرد: در سال گذشته حدود ۱۴ هزار نفر به این آمار اضافه شد و کل آمار بیمه‌شدگان غیربومی استان یزد به ۹۸ هزار نفر رسید و با توجه به اینکه پس از مهاجرت، عمدتاً اقدام به اجاره مسکن کرده و نیاز به خانه را در استان افزایش می‌دهند.

زندگی ۱۵۰ هزار نفر از اتباع مجاز و غیرمجاز در یزد

وی نکته بعدی در ارتباط با افزایش قیمت اجاره‌بها را حضور اتباع غیرایرانی در یزد دانست و گفت: در کنار این افراد، نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر اتباع غیرایرانی مجاز و غیرمجاز در استان یزد زندگی می‌کنند که بالغ بر ۱۲ درصد کل جمعیت استان را تشکیل می‌دهد و این اتباع هم تقاضای بسیار زیاد مسکن را به دنبال داشته‌اند.

استاندار یزد گفت: از سوی دیگر در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم با خارج شدن بحث ساخت و تولید مسکن از اولویت، خانه‌سازی در استان یزد متوقف شده بود و یزد با انبوه تقاضا و نیاز به مسکن مواجه بود اما هیچ پاسخی به این نیاز داده نشد و صرفاً هر سال تجمیع نیازها و انباشت آن در استان رخ می‌داد و صرفاً در انتهای دولت دوازدهم، طرح اقدام ملی مسکن به صورت محدود شروع شد و پروژه خاصی هم تحویل مردم نشده است.

فاطمی با بیان اینکه موارد ذکر شده همگی منجر به افزایش تقاضا از یک سو و توقف تولید مسکن و خانه جدید از سوی دیگر شد گفت: در کنار این موضوع، حدود ۴۸ ماه، متوسط رشد اجاره بها در استان یزد از متوسط کشوری پایین‌تر بوده و یک فشردگی قیمت هم در این حوزه ایجاد شده بود که الان آزاد شده است.

بی‌تفاوتی دولت‌های قبل به ساخت مسکن عامل اصلی بحران فعلی اجاره‌بها در کشور

توضیحات استاندار یزد را در صورتی که در کنار صحبت‌های برخی از مسئولان دولت‌های یازدهم و دوازدهم بگذاریم متوجه می‌شویم که بحرانی شدن وضعیت مسکن و اجاره بها در کشور و به تبع آن استان یزد مربوط به چه افراد و دولت‌هایی است و از سال‌ها قبل به خوبی این وضعیت را می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم.

درست آنجایی که آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم طرح مسکن مهر که منجر به خانه‌دار شدن تعداد بسیار زیادی از  خانوارهای ایران شده بود را مزخرف دانست اما هیچ طرحی برای تأمین مسکن مورد نیاز کشور که در قانون سالانه برای هر دولت سالانه یک میلیون خانه در نظر گرفته شده بود ارائه نکرد، مشخص بود چه فشار سنگینی بر کشور، دولت سیزدهم و همچنین مردم ایران وارد خواهد شد.

اجاره بها عامل اصلی افزایش تورم یزد

محمد دهقان مدیرکل اقتصادی و دارایی استان یزد  با اشاره به اینکه بیشترین سهم از تورم استان یزد مربوط به اجاره‌بها است، گفت: افزایش تقاضا برای مسکن از یک سو و کاهش عرضه و تولید مسکن جدید از سوی دیگر منجر به این موضوع شده است.

وی با بیان اینکه پس از مسکن، گوشت قرمز عامل اصلی در افزایش تورم استان بوده خاطرنشان کرد: در صورتی که صرفاً مسکن را در تورم استان در نظر نگیریم، وضعیت تورمی یزد از بسیاری استان‌های دیگر کشور بهتر است.

مدیرکل اقتصادی و دارایی استان یزد خاطرنشان کرد: رفع مشکل مسکن در استان و کشور موضوعی است که در بازه زمانی سریع امکان اجرای آن وجود ندارد و دولت در برنامه‌های میان مدت و بلند مدت، به سمت رفع مشکل مسکن و متعادل کردن این عرصه حرکت کرده است.

یزد پیشتاز کشور در طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت

همانگونه که در مطالب قبل به آن اشاره شد، مهمترین دلیلی که در ارتباط با افزایش تورم در حوزه اجاره بها وجود دارد، عدم تولید مسکن مورد نیاز کشور در طول سال‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود و قطعاً اگر در این دولت هم برنامه‌ای برای رفع این مشکل و تأمین مسکن وجود نداشت، باید به انتظار بحران جدی‌تری در ارتباط با بحث مسکن در کشور می‌بودیم.

با این وجود، دولت سیزدهم از ابتدا یکی از برنامه‌های اصلی خود را در حوزه مسکن قرار داد و اعلام کرد به تعهد قانونی که بر دوش دولت قرار دارد عمل خواهد کرد.

احسان خواجه‌رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد  گفت: یکی از برنامه‌های بسیار مهمی که در این دولت برای رفع مشکل مسکن وجود داشت، طرح نهضت ملی مسکن بود که مطابق با قول و وعده رئیس جمهور به مردم ایران در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح علاوه بر اینکه خانه‌های ویلایی‌ساز به صورت نیمه‌ساز آماده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد، طرح واگذاری زمین پس از آماده‌سازی و تأمین زیرساخت‌ها هم در دستور کار است. همچنین در زمینه واگذاری زمین به واجدین شرایط طرح حمایت از جوانی جمعیت هم استان یزد رتبه نخست کشور را دارد و تاکنون به بالغ بر سه هزار نفر این زمین‌ها واگذار شده است.

آیا اجاره‌بها در یزد گران‌تر از دیگر شهرهاست؟

اکثریت بالاتفاق مطالبی که مرتبط با رتبه یک تورمی استان یزد منتشر شد، این تورم را با گرانی یکی دانسته و یزد را گران‌ترین استان کشور معرفی کرده بودند که توضیح تفاوت میان گرانی و تورم و اشتباهی که در این بخش به صورت ناخودآگاه و یا عمد صورت گرفته را در مطالب دیگر بیان خواهیم کرد اما صرفاً در ارتباط با اینکه آیا اجاره بهای یزد از استان‌های دیگر بیشتر است یا خیر می توان جست و جوی ساده ای در برنامه‌هایی همچون دیوار و شیپور پاسخی قانع کننده به دست آوریم.

زمانی که به این برنامه‌ها مراجعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که همچنان عدد اجاره بها در استان یزد نسبت به دیگر استان‌های کشور از جمله اصفهان و تهران تفاوت زیادی دارد و در این حوزه یزد گران‌تر از دیگر استان‌ها نیست و اجاره بهای بهترین نقطه یزد از نقاط متوسط تهران هم پایین‌تر است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.