مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد مقدس گفت: اینکه در حال حاضر شرایط گرمای چند وقت پیش را نداریم و از اوج مصرف فاصله گرفته‌ایم، به این معنا نیست که از بحران گذر کرده‌ایم. نه اصلاً به این صورت نیست. مشهد هنوز در شرایط اضطراری تأمین آب قرار دارد.

مشهد همچنان در شرایط اضطراری تأمین آب قرار دارد

به گزارش قدس خراسان، پایان سال آبی اما هر سال با پایان تعطیلات تابستانی و پیک حضور زائران و مسافران در شهر مقدس مشهد همراه است؛ اتفاقی که میزان مصرف آب را بالا می‌برد و شرایط برای تأمین با سختی بیشتری مواجه می‌شود.

امسال این مقوله را باید با پایان ماه صفر و دهه آخر آن نیز درهم تنیده دید. این یعنی شهریور ۱۴۰۲ مشهد با وجود کم‌بارشی بودن بی‌سابقه سال آبی، مسافرت‌های آخر تعطیلات تابستانی و تقارن آن با دهه آخر صفر بی‌شک باید در حوزه تأمین آب مدیریت شود؛ موضوعی که اگر جدی گرفته نشود می‌تواند مشکلات فراوانی با خود به همراه داشته باشد.

۸ درصد میزان ذخیره باقیمانده سد دوستی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد مقدس درباره آنچه این روزها تأمین آب مشهد با آن روبه‌رو است، می‌گوید: سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ رو به پایان است و این سال با کاهش ۶۰ درصدی بارندگی‌ها نسبت به بلندمدت جزو سال‌های بی‌سابقه کم‌بارشی و خشکسالی مشهد به ثبت رسیده است.

حسین اسماعیلیان ادامه می‌دهد: مشهد امسال در وضعیت بسیار شدید خشکسالی قرار گرفت از طرفی هم افزایش دمای هوا را شاهد بودیم و هم پذیرای زائران بیشتری نسبت به میانگین سال‌های گذشته هستیم. کاهش ذخیره سدهای تأمین‌کننده آب مشهد نیز مزید بر علت شد تا شرایط سخت و ویژه‌ای رقم بخورد. با وجود این و با عنایت به طراحی پروژه‌ها و تلاش شبانه‌روزی که انجام شد و البته همراهی خوبی که مردم داشتند، توانستیم سختی‌های اوج مصرف را به حداقل برسانیم.

وی همچنین با اشاره به وضعیت ذخیره آب سد دوستی به عنوان اصلی‌ترین منبع تأمین آب شهر مشهد بیان کرد: اینکه در حال حاضر شرایط گرمای چند وقت پیش را نداریم و از اوج مصرف فاصله گرفته‌ایم، به این معنا نیست که از بحران گذر کرده‌ایم. نه اصلاً به این صورت نیست. مشهد هنوز در شرایط اضطراری تأمین آب قرار دارد. به عنوان مثال سد دوستی اکنون ۸ درصد ظرفیتش آب دارد. این عملاً بیانگر خشک شدن این سد است. مردم باید هوشیار باشند. پاییز شرایطی تقریباً مشابه تابستان دارد حتی شاید هم بدتر چون امکان خارج شدن سد دوستی از مدار وجود دارد. اگر بارندگی در پاییز داشته باشیم، معمولاً از آذر ماه به بعد خواهد بود. با این تفاسیر باید همچنان حواس همه ما به میزان مصرف و مدیریت آب باشد.

تمهیدات آبفا مشهد برای دهه آخر صفر

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب مشهد مقدس همچنین درباره برنامه‌های این شرکت برای مدیریت شرایط در تعطیلات آخر تابستان و دهه آخر صفر بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که انجام شده به احتمال زیاد امسال و در روزهای آخر تابستان، مشهد پذیرای زائران زیادی خواهد بود که البته تقارن این موضوع با دهه آخر صفر میزان مصرف آب را افزایش خواهد داد. به همین دلیل در روزهای آینده چند پروژه که پیش از این طراحی شده بود، با ورود چاه‌های حفر شده افتتاح و وارد مدار خواهند شد تا از این مقطع با کمترین تنش و مشکلی عبور کنیم.

اسماعیلیان ادامه داد: بحث دیگری که هر سال در دهه آخر صفر مدنظر ما بوده و هست، فراهم کردن شرایط بهتر برای دسترسی زائران پیاده به آب مورد نیاز خود چه در مسیر حرکت و چه در موکب‌های بین‌راهی بوده که امسال نیز شرکت آب و فاضلاب مشهد برنامه‌های خاص و ویژه‌ای در این باره پیش‌بینی کرده تا زائران پیاده بدون مشکل و به راحتی مسیر خود به سمت مشهد را بپیمایند.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.