۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 911885

آغاز گفتگوهای سطح بالای وزیر خارجه ترکیه در تهران

نشست شورای عالی همکاری راهبردی در سطح روئسای جمهور در آنکارا برگزار می‌شود

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه که برای گفتگوهای سطح بالا درباره موضوعات مهمی چون توسعه روابط دوجانبه و مسایل منطقه با مقامات کشورمان به تهران آمده در ساختمان مرکزی وزارت امور خارجه مورد استقبال همتای ایرانی خود حسین امیر عبداللهیان قرار گرفت.

آغاز گفتگوهای سطح بالای وزیر خارجه ترکیه در تهران

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه که چند ماهی است پست وزارت امور خارجه ترکیه را پس ار مشخص شدن نتیجه انتخابات این کشور و پیروزی مجدد اردوغان بر عهده گرفته امروز در تهران مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان قرار گرفت تا گفتگوهای مهم و سطح بالای خود را در تهران با همتای خود آغاز کند.

این نخستین سفر فیدان در کشوت وزیر امور خارجه ترکیه به ایران است. او که پیشتر و در دولت قبل اردوغان در قامت ریاست سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه از ایران بازدید و با مقامات امنیتی کشورمان دیدار کرده بود .

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که وزرای امور خارجه دو کشور در این سفر دیدارهایی در سطح بلندپایه انجام خواهند داد. همچنین طی این سفر، درباره فرصت‌های توسعه همکاری‌هایمان با ایران در تمامی حوزه‌ها گفت‌وگو خواهد شد.

بنا بر این بیانیه امیر عبداللهیان و فیدان، درباره تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای نیز رایزنی و تبادل نظر خواهند کرد.

از موضوعات مهم و مورد توجه دو کشور هدفگذاری رسیدن به سطح تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین دو کشور است نیازمند هماهنگی ها و یک برنامه جامع و بلند مدت همکاریهای راهبردی است.

ایران و ترکیه از سال 93 اقدام به تشکیل شورای عالی همکاری راهبردی در سطح روئسای جمهور کرده‌اند. سازوکاری که در روابط خارجی ایران با هیچ کشور همسایه و دوست دیگری در این سطح ایجاد نشده است.

به گفته محمد حسن حبیب الله زاده سفیر کشورمان در ترکیه وزرای خارجه دو کشور در این دیدار درباره برگزاری دور بعدی نشست روئسای جمهور دو کشور در قالب شورای شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه نیز رایزنی خواهند کرد. این دیدار قرار است در آینده نزدیک در انکارا برگزار شود.

همچنین با توجه به اینکه حدود دو سال از برگزاری آخرین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور می‌گذرد احتمالا نشست این کمیسیون نیز همزمان با سفر رئیس جمهور به ترکیه انجام گیرد.

از انجا که ترکیه نیز یکی از کشورهای متقاضی عضویت در بریکس است که این درخواست مورد حمایت چین نیز قرار گرفته، زمینه همکاریهای اقتصادی و تجاری دو کشور در این بستر بیش از پیش فراهم بوده و اثرگذار خواهد بود. موضوع تحولات سوریه و اجرای تفاهمات روند استانه به ویژه موضوع خروج نیروهای ترکیه از شمال سوریه از موضوعات دیگریست که به ویژه در دیدار وزرای خارجه ایران و ترکیه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. بشار اسد چند روز پیش شرط عادی سازی روابط با ترکیه را خروج نیروهای این کشور از خاک سوریع اعلام کرد.

با توجه به تحرکات جدید داعش و خطر بازگشت ناامنی به مناطقی از سوریه موضوع تسلط نیروهای ارتش سوریه بر کل مناطق این کشور اهمیت ویژه ای دارد.

در همین حال برخی تحولات و مسائل تنش آفرین و حساسیت زا در منطقه قفقاز از جمله مناقسه میان ارمنستان و آذربایجان و موضوع عات مرزی از مسایل مورد توجه دو کشور است که در این مذاکرات بر آنها تمرکز خواهد شد.

گفتنی است هاکان فیدان پیش از عزیمت به تهران در روزهای اخیر در مسکو و بغداد با همتایان خود دیدار و رایزنی کرده و سپس عازم تهران شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.