وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه ای خود که حدود چهار ساعت به طول انجامید با اشاره به رایزنی‌ها و توافقات دو طرف در مورد توسعه همکاریهای اقتصادی منطقه ای و تبادل محکومان، گفت: ما تأکید کردیم به هیچ وجه تغییر در ژئوپولوتیک منطقه و انسداد کریدورهای تاریخی را بر نمی‌تابیم.

امیر عبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه ای مطرح کرد: تغییر در ژئوپولتیک منطقه و انسداد مسیرهای تاریخی ترانزیت را بر نمی‌تابیم

حسین امیرعبداللهیان عصر امروز پس از دیداری طولانی و چهار ساعته با هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در تهران در نشست خبری مشترک با وی محور رایزنی‌هایشان را پیگیری توافقات و مصوبات دیدار چند ماه قبل سید ابراهیم رئیسی و رجب طیب اردوغان عنوان کرد و گفت: درباره ابعاد روابط دوجانبه گفتگوی مفصل و نتیجه بخش بین ما و هیئت همراه دو کشور انجام گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در این مذاکرات قبل از هر چیز اجرای برنامه های جامع همکاریهای تهران آنکارا را که چند ماه پیش در جریان سفر اقای اردوغان به تهران انجام شد را مورد بحث قرار دادیم، اضافه کرد: خرسندیم که روابط دو کشور و دو رئیس جمهور درمسیر پیشرفت قرار دارد و در مواردی که موانعی هست اتفاق نظر داریم که سازوکارهای موجود بین دو کشور مجددا فعال شود و از طریق نشست های تخصصی در زمان کوتاه نسبت به رفع موانع اقدامات لازم را بعمل آید.

وی با یادآوری اینکه هدف گذاری حجم روابط دو کشور ۳۰ میلیارد یورو است و ما در میانه راه هستیم. ، خاطرنشان کرد: اخیرا معاون دیپلماسی اقتصادی من به آنکارا رفت و برای ارتقای روابط توافقات خوبی بین دو هیئت اقتصادی وجود داشت. ما همچنین  بر بروز رسانی سند تجاترت ترکیبیدو کشور اتفاق داریم.

وی اضافه کرد: در حوزه ترانزیت اعتقاد داریم مسیرهای ما مکمل هم هستند نه عامل رقابت ... علاوه بر این ما بر توسعه همکاری در حوزه های علم و فناوری بهداشت و درمان صنعت و انرژی تبادل استاد و دانشجو گردشگری و تبادل تیم های ورزشی تاکید کردیم و معتقدیم علاوه بر موضوعات دوجانبه متوعی که در دستور کار است بایسد در موضوعات کنسولی به دلیل تردد فراوان اتباع دو کشور بتوانیم همکاریهای نیرومندتری داشته باشیم.

برگزاری کمیته تبادل محکومان بین ایران و ترکیه

خرسندیم پس از ۵ سال فردا نشست کمیته انتقال محکومان به صورت مشترک در آنکارا برگزار می شود و امیدارم اتباع دو کشور اولا در ترددها ضوابط قانونی را رعایت کنند و ثانیا بتوانیم نسبت به تبادل مجرمان و زندانیان اقدام لازم را در چارچوب انسانی بعمل آوریم.

آمادگی تهران برای امضای سند جامع تجارت ترکیبی با ترکیه

امیر عبداللهیان همچنین با اشاره به آمادگی تهران برای امضای سند جامع تجارت ترکیبی بین دو کشور و توسعه همکاریهای گمرکی و مرزی از طریق ایجاد مناطقق ویژه تجاری در مرزها، گفت: 

همچنین در این دیدار در خصوص موضوع آب و حساسیت‌های ایجاد شده در ارتباط با آن صحبت کردیم. سال گذشته کمیته فنی آب به صورت مشترک بین ایران و ترکیه تشکیل شد و در همین چهارچوب تاکید کردیم که در آینده نزدیک برای ادامه گفت‌وگوها این کمیته به تهران سفر کند تا دور جدید گفت‌وگوها بین کمیته‌های فنی دو کشور برگزار شود.

دغدغه ایران برای استفاده منصفانه از آب ارس

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در همین چهارچوب بر استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس با در نظر گرفته حق آبه تاریخی، عرفی و زیست محیطی کشورهای پایین دست از جمله ایران تاکید کردیم و اینکه این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و قرار شد که آقای فیدان دستورات لازم را در این ارتباط صادر کند.

احتمال برگزاری نشست سه جانبه تهران ریاض و آنکارا

وزیر امور خارجه ایران گفت: دو طرف اتفاق‌نظر داریم که با توجه به ابراز تمایل عربستان، در آینده نسبت به تشکیل نشست سه‌جانبه تهران، آنکارا و ریاض با هدف تمرکز بر همکاری‌های هر چه بیشتر اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری اقدام کنیم.

تغییر در ژئوپلیتیک در منطقه قفقاز جنوبی را برنمی‌تابیم

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: در مسئله قفقاز، قویا معتقد هستیم زمان عبور از دوره تنش و درگیری به دوره صلح و همکاری فرا رسیده است.  در گفت‌وگوهایی که با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در هفته‌های گذشته داشتیم، توافقات خوبی در این چارچوب بین ما صورت گفت.

او با اشاره به اوضاع قفقاز ادامه داد: ما از گفت‌وگوها و توافقات ایروان و باکو در این رابطه استقبال و بار دیگر تاکید می‌کنیم هر گونه تغییر در ژئوپلیتیک در منطقه و هر گونه اقدام برای مسدودکردن و یا محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی و موجود در منطقه را هرگز برنمی‌تابیم.

وزیر امور خارجه کشورمان به رایزنی های خود در خصوص مسایل منطقه ای با فیدان نیز پرداخت و گفت: موضوع اسلام هراسی و اهانت به قرآن کریم، همچنین مسایل و تحولات سوریه از موضوعات دیگر در گفتگوهای ما بود ما به نگرانی های ترکیه در خصوص امنیت مرزها و تروریسم واقفیم اما با تاکید بر تمامیت ارضی کشورها معتقدیم باید از مسیر دیپلماسی و گفتگو نگرانیهای هر دو کشور در مورد ترویسم و امنیت مرز ها و وضعیت و آوارگان با همکاری دو کشور حل و فصل شود و  ایران با توجه به ظرفیت روابط دوستانه با دو کشور و هم در چارچوب نشست چهارجانبه به تلاشهایش در این مسیر ادامه می دهد.

امیر عبداللهیان افزود: من امروز شاهد ایده های جدید در خصوص امنیت مرزها مبارزه با تروریسم و ضرورت بازگشت آوارگان به کشورشان بودم. ما همچنین در خصوص وضعیت اوکراین، افغانستان و فرمت های سه جانبه در پی عادی شدن روابط تهران و ریاض می توان شکل بگیرد با هم گفتگو کردیم و اتفاق نظر داریم باتو جه به تمایل ریاض شاهد نشست سه جانبه با تمرکز بر همکاریهای اقتصادی و سرمایه گذاری اقدام کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: من در مورد  پیشنهاد ترکیه  در خصوص از سرگیری  فرمت ایران آذربایجان و ترکیه با هدف کمک به صلح و ثبات در قفقاز اتفاق نظر داریم.

فیدان اعلام کرد: نشست رئیسی و اردوغان در آینده نزدیک

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست خبری از سفر رئیس جمهور ایران سید ابراهیم رئیسی به ترکیه برای برگزاری هشتمین نشست شورای عالی راهبردی دو کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در دیدار امروز با برادرم حسین در مورد این سفر رایزنی کردیم.

وی از تمایل دولت و کشورش برای توسعه همکاریهای اقتصادی، تجاری و مرزی با ایران خبر داد و اضافه کرد: در موضوع مبارزه با تروریسم انتظاراتمان را از هم مطرح کردیم و در خصوص لزوم پاکسازیم نطقه از پ ک ک و راه حل‌ها برای رفع موانع و رسیدن به تجارت ۳۰ میلیاردی و تقویت ترانزیت و حمل و نقل و ظرفیت دو کشور تبادل نظر کردیم.

هاکان فیدان با بیان اینکه همکاری در حوزه انرژی از دیگر توافقات بود و تفاهم داریم مسایل اختلافی را از طریق گفتگو حل کنیم، اضافه کرد: ایران و ترکیه دو کشور قدرمتمند منطقه هستند و این مسئولیت زا است و ما باید صلح و امنیت را تأمین کنیم در همین راستا ما موضوعات یمن افغانستان لیبی و سوریه را بررسی کردیم.

وزیر خارجه ترکیه گفت: شما دیدگاه ما را درمرود سوریه می‌دانید ما می خواهیم مهاجران سوری در امنیت کامل به کشورشان بازگردند و سوریه زمینه آنرا فرهم کند و از اقداماتی که ممکن است موجب شکل گیری موج مهاجران جدید شود جلوگیری و در زمینه مبارزه با پ ک ک با ما همکاری بیشتری کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.