برخی از پروازهای خارجی که این روزها از تهران به نجف می روند، برای مسیر رفت و برگشت از ۵۰ تا ۱۸۶ میلیون تومان قیمت دارند.

بلیت ۱۸۶ میلیونی پروازهای خارجی تهران - نجف + تصویر

به گزارش قدس آنلاین، در اربعین امسال ، بسیاری از زائران برای تهیه بلیت پرواز، قطار و حتی اتوبوس با مشکلاتی مواجه هستند.

براساس اعلام ستاد مرکزی اربعین وکمیته‌های مرتبط، قیمت بلیت رفت و برگشت پرواز اربعین به نجف و بغداد (تهران - نجف - تهران) و (تهران - بغداد - تهران) هشت میلیون تومان اعلام شد والبته هزینه بلیت پرواز اربعین از مشهد (مشهد - نجف - مشهد) و (مشهد- بغداد - مشهد) یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت و به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. بررسی قیمت فروش بلیت های اربعین حسینی نشان می دهد نرخ های منتشرشده در سایت های فروش بلیت‌، مانند فلایتیو، بلیت تهران- نجف را در پروازهای خارجی با قیمت  ۲۵میلیون تومان تا ۹۰میلیون تومان به فروش می‌رسانند.

برخی از این پروازها از تهران-به دبی و از آنجا به نجف می روند و برخی دیگر نیز از تهران به استانبول ترکیه و سپس عازم نجف می شوند.

خبرنگار ما با متصدی فروش یکی از این سایت ها تماس گرفت که فرد پاسخ دهنده گفت: پرواز ما از تهران به دبی و سپس نجف و یا از تهران به ترکیه و سپس نجف است که یک مسیر از ۲۵ میلیون تا ۹۳ میلیون تومان قیمت دارد و مسیر رفت و برگشت از ۵۰ تا ۱۸۶ میلیون تومان است.

وی در خصوص فرق پروازهای ۵۰ میلیون تومانی با ۱۸۶ میلیون تومانی گفت: این پرواز ها هیچ فرقی با هم ندارند اما قیمت ها متفاوت است.

بلیت ۱۸۶ میلیونی پروازهای خارجی تهران - نجف + تصویر

باوجود اینکه متولیان صنعت هوایی وعده داده بودند با بسیج ایرلاین‌ها و فروش پلکانی بلیت، اجازه تکرار مشکلات سالهای قبل در فروش بلیت اربعین را نخواهند داد، اما در عمل، زائران حسینی امکانی برای خرید بلیت ندارند وفعلاً نه در سایت شرکت‌های هواپیمایی و نه در سایت‌های معرفی شده برای فروش آنلاین بلیت، اثری از بلیت چهار میلیون تومانی یک‌طرفه یا هشت میلیون تومانی رفت‌وبرگشت هوایی به عراق نیست .

کمال حسین پور نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی درمورد اوضاع نابسامان عرضه بلیت های اربعین گفت‌: افزایش قیمت بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار برای زائران اربعین مشکلات جدی را ایجاد کرده است و ما به جد پیگیر این موضوع هستیم.

وی گفت‌: بعد از ایام اربعین‌، در اولین جلسه کمیسیون عمران مجلس حتماً از مسئولان مربوطه از جمله وزیر راه و شهرسازی دعوت می‌کنیم تا در کمیسیون مذکور حضور یابند و در مورد نوسانات و قیمت‌های بلیت و دغدغه‌ای که در ایام اربعین برای مردم ایجاد شده‌، توضیحات لازم را ارائه دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت‌: قبل از ایام اربعین جلسات متعددی با ستاد اربعین در کمیسیون عمران برگزار شد که علی رغم توصیه‌های اکید به سازمان هواپیمایی و دیگر سازمان‌های مربوطه در مورد ساماندهی بلیت‌های هواپیمایی درایام اربعین ‌، متأسفانه‌ توجه و عنایت لازم را نداشتند و امسال نیز با اعتراضات مردم در این خصوص مواجه شدیم که قطعا با واکنش نماینده‌ها روبرو خواهند شد.

حسین‌پور در ادامه افزود: این چندمین سالی است که اربعین حسینی برگزار می‌شود و روند نابسامانی عرضه بلیت‌، در ایام پیک مانند اربعین و یا عید نوروز و یا ایام خاص دیگر به کرات تکرار شده و اولین تجربه مسئولان ذی ربط نیست.‌

وی اذعان داشت‌: ما به عنوان نمایندگان مردم و همچنین ناظران براین امر، موضوع گرانی و نابسامانی بلیت‌های اربعین را در کمیسیون عمران بررسی می کنیم تا سازمان هواپیمایی کشور و وزیر راه و شهرسازی، درخصوص مشکل بوجود آمده در موضوع عرضه و گرانی بلیت‌ها پاسخگو باشند و اگر پاسخ ها در کمیسیون قانع کننده نباشد، موضوع را در صحن مجلس مطرح خواهیم کرد.

بنا برگزارش هر سال در آستانه ایام اربعین حسینی، ستاد اربعین، وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری، نسبت به تعیین قیمت بلیت پروازهای اربعین برای مقطع زمانی خاص اقدام و نرخی مشخص اعلام می‌کنند.

طبق قانون، نرخ بلیت پروازهای غیر داخلی، تابع شرایط رقابتی و آزاد است و مشمول قیمت‌گذاری نیست، اما هر سال، دولت در راستای مقابله با سودجویی و دلالی در بلیت پروازهای اربعین، نسبت به تعیین قیمت مشخص بلیت هواپیما برای این سفر زیارتی (نرخ تکلیفی) اقدام می‌کند.

محمدحسن آصفری نایب رئیس دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایام اربعین در هشتم شهریور ۱۴۰۲ اظهارکرد: سال گذشته نزدیک به ۳۶۰ هزار نفر با هواپیما به عتبات عالیات سفر کردند که می‌توان گفت مبلغی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان و واسطه‌های فروش چارتری بلیت هواپیما رفت. اگر سرنخ‌های این موضوع از طریق نهادهای ذی ربط دنبال شود، صددرصد به جایگاه‌ها و نهادهای دولتی برخواهیم خورد و لذا این نبود برخورد با متخلفان در سال گذشته نیز باعث شد تا امسال نیز شاهد این مشکلات باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.