«همه تحریم‌های ظالمانه تسلیحاتی کشور، مهرماه آینده پایان می‌یابد».

 اکوان، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با قدس: سناریوهای ایران با ادامه تحریم‌های نظامی غرب و آمریکا را تشریح کرد

به گزارش قدس آنلاین، این بخشی از یادداشت امیرسرتیپ آشتیانی است که به بندهای غروب تحریم‌های برجامی اشاره می‌کند و از آمادگی وزارت دفاع ‌کشورمان برای برقراری و توسعه مناسبات دفاعی و راهبردی با همه کشورهای مستقل و همسو به‌ویژه همسایگان منطقه‌ای و کشورهای مسلمان در راستای دیپلماسی فعال خبر داده است.

در واکنش به این اظهارات اما، رسانه‌های خارجی، با اتکا به تاکتیک‌های عملیات روانی، باردیگر سعی کردند تلاش آمریکا و غرب برای کارشکنی و حفظ تحریم‌های موشکی و پهپادی علیه کشورمان را به مخاطبان القا کنند.

دستگاه دیپلماسی کشورمان پیش از این نیز یادآور شد، جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه اقدام مخرب طرف مقابل سناریوهای آماده و اجرایی واکنش متقابل دارد. یک کارشناس مسائل بین‌الملل درپاسخ به پرسش خبرنگار قدس؛ که گزینه‌های روی‌میز ایران برای واکنش نسبت به استمرار تحریم‌های موشکی و پهپادی چه خواهد بود، گفت: هنر دیپلماسی ایران به امتیازگیری از روش غنی‌سازی اورانیوم بالای۶۰ درصد رسیده است و نکته برجسته مذاکرات دولت سیزدهم این است که بدون خاموش کردن سانتریفیوژها از طرف مقابل امتیاز می‌گیرد و نشان می‌دهد ابتکار عمل مذاکرات با تهران است. 

تحریم‌های آمریکا فراگیر نیستند
دکتر ثمانه اکوان، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل به خبرنگار قدس گفت: براساس مفاد بندهای غروب برجام، مهرماه امسال تحریم‌های موشکی و پهپادی لغو خواهد شد. تقلای آمریکا و غرب برای استمرار این تحریم‌ها در قالب مذاکرات سابق موضوعیت ندارد و کاخ سفید با توجه به پایبندنبودنش به برجام و همچنین نگرانی‌اش از تأثیر روابط ایران و روسیه بر میدان اوکراین به دنبال حفظ تحریم‌های تسلیحاتی در قالب تعامل واشنگتن ‌ودولت‌های همپیمان است.

وی با اشاره به اینکه شاهد اتمام تحریم‌های نظامی سازمان‌ملل علیه ایران هستیم، افزود: آمریکا و غرب با توجه به توان واکنش متقابل تهران، می‌دانند مکانیسم ماشه عملاً از کار افتاده پس به دنبال حفظ یک‌جانبه تحریم‌ها هستند که در این حالت محدودیت‌ها از وضعیت فراگیرخارج می‌شود.

اکوان افزود: در این شرایط ائتلاف غربی مجبور می‌شود در یک روال غیرمنطقی کشورهای خریدار تسلیحات ایرانی را به صورت جداگانه تحریم کند که سناریویی از پیش شکست خورده است. بنابراین تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و تحریم‌های ثانویه کاخ سفید علیه کشورهای خریدار برای آینده قابل تصور خواهد بود. 

روسیه و چین وارد بازی تحریم نخواهند شد 
این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل  با اشاره به مفاد قطعنامه سازمان ملل گفت: از این بابت ما دیگر شاهد تحریم‌های نظامی سازمان ملل نخواهیم بود و این به لحاظ حقوقی به سود ایران خواهد بود. در این شرایط طرف‌حساب ما نهادها وسازمان‌های بین‌المللی نیستند و این آمریکا و غربی‌ها هستند که باید با ما کنار بیایند. این یک فصل طبیعی در دوران گذار نظم جهانی بوده و کاخ سفید متوجه شده روش حفظ تحریم‌ها از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد دیگر امکان‌پذیر نیست، به همین خاطر به سراغ اقدامات ثانویه خواهند رفت. غربی‌ها مطمئن شده‌اند روسیه و چین هرگز وارد بازی تحریمی علیه ایران نخواهند شد. 

تجارت تسلیحات، تحریم‌ها را بی‌اثرخواهد کرد 
ثمانه اکوان در پاسخ به این پرسش خبرنگارقدس که تسلیحات پهپادی و موشکی عمدتاً در قالب چندملیتی تولید و در بازار بین‌المللی فروش می‌رود و این مسئله به مرور زمان تحریم‌های نظامی را بی اثرخواهد کرد، با اشاره به خبرهای منتشر شده درباره تلاش کشورهای اروپایی برای خرید پرنده‌های بدون سرنشین ایرانی به دلیل صرفه اقتصادی و دقت عملیاتی بالا گفت: علم روز و فناوری‌های روز، تحریم شدنی نیستند؛ زیرا نیاز جهان است و رقابت بر سر علم در نهایت یک‌جانبه‌گرایی را نیز خنثی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دستاوردهای به‌صرفه و بزرگ امروز علم و فناوری کشور مرهون تأکیدات سه دهه گذشته رهبر معظم انقلاب است، گفت: جنگ اوکراین نشان داد نبرد فناوری را باید جدی گرفت و این رویداد، جهان را متوجه فنون نظامی و قدرت ساخت-تولید دفاعی ایران کرد. 

دست برتر ایران در عصر فروپاشی ناتو 
این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در ادامه با اشاره به تلاش آمریکا برای فرسایشی شدن جنگ اوکراین تا آسیب دیدن اقتصاد و آشکار شدن ضعف در ارکان حکمرانی روسیه، گفت: کاخ سفید می‌داند با پیروزی روسیه در میدان، پیمان ناتو فروخواهد پاشید. البته فکرش را نکردند گذر زمان موجب تقویت اقتصاد روسیه، منفی شدن بخشی از آمارهای اقتصادی اتحادیه اروپا و همچنین ترغیب کشورهای نوظهور تکنولوژیک برای استفاده از بازار جنگ اوکراین به منظور قدرت‌نمایی خواهد شد.

اکوان با اشاره به ابتکار عمل ایران در گشایش کارخانه تولید پهپاد برون‌مرزی، افزود: در آینده اتحادهای منطقه‌ای تولید و فروش سلاح را شاهد خواهیم بود که نظم بین‌المللی غرب و آمریکا را به چالش خواهند کشید و دست‌آخر آنکه از میدان اوکراین خارج می‌شود، قدرت‌های منطقه‌ای هستند که قدرت نظامی و اقتصادی خود را تثبیت کرده و از منابع به سود خود استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.