۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 912983

کارگردان مستند «تارکد» با اشاره به پخش ششمین قسمت این مجموعه با عنوان «اسناد سمی» از شبکه مستند گفت: در این قسمت پشت پرده حملات شیمیایی صدام به ایران را نشان می‌دهیم.

 «اسناد سمی» جمعه به آنتن می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، محمد صالح نیکنام کارگردان مجموعه مستند «تارکد» و محمدرضا میراحمدی مدیر طرح و برنامه مرکز هنری رسانه ای نهضت درباره جزییات مجموعه مستند «تارکد» توضیحاتی را ارائه دادند.

«تارکد» یک مجموعه مستند ۱۰ قسمتی است که در هر قسمت به موضوعات مرتبط با پرونده‌های حساس دهه اول پس از انقلاب اسلامی می‌پردازد. سوژه‌های این مستند از سال ۵۷ تا ۶۷ را شامل می‌شود و بیشتر ناظر به پرونده‌هایی است که سویه‌های امنیتی داشته‌اند و محل ابهامات و بحث‌های زیادی بوده‌اند؛ از جریان نخست‌وزیری گرفته تا پرونده‌های مربوط به سینما رکس، عباس امیرانتظام، آیت‌الله شریعتمداری و پرونده‌های دیگر.

ششمین قسمت این مجموعه با عنوان «اسناد سمی» پنجشنبه، ۱۶ شهریور ساعت ۲۲ و جمعه، ۱۷ شهریور ساعت ۱۵ از شبکه مستند پخش می‌شود.

محمد صالح نیکنام کارگردان مجموعه مستند «تارکد» در آستانه پخش قسمت این مجموعه از شبکه مستند سیما، اظهار داشت: با توجه به ساده سازی که از دفاع مقدس صورت می‌گیرد، درباره دخالت‌های آمریکا تصویر یکنواخت در ذهن داریم. اما جنگ فراز و فرودهایی داشته نوع کنش آمریکا در سال ۶۰ و ۶۶ با هم فرق می‌کند. وقتی ما در جنگ پیشروی یا دفاع می‌کنیم واکنش های آمریکا متفاوت می‌شود.

افشای دخالت‌های آمریکا در حمله شیمیایی به ایران

وی با یادآوری این که قسمت ششم مستند با تمرکز بر حملات شیمیایی صدام ساخته شده توضیح داد: سعی کردیم اسناد و مصاحبه‌ها را در این قسمت بیاوریم. خیلی از اسناد در سال های اخیر از طرف وزارت خارجه و دفاع آمریکا از حالت محرمانگی خارج شده است. کسی که این قسمت را ببیند به نگاه خوبی می‌رسد و متوجه می‌شد دشمنان کشور تا کجا حاضرند پیش بروند. این مسائل با جغرافیای ایران پیوند خورده است. مادامی که در این نقطه از جهان هستیم چالش هایی داریم و باید برایش برنامه‌ریزی کنیم.

صالح نیکنام در پاسخ به این سوال که انگیزه آمریکا از کمک به صدام در حملات شیمیایی چه بوده توضیح داد: سرهنگ ریک فرانکونا، فرمانده میدانی که آمریکا به نبرد فرستاده در یک مصاحبه ای می گوید، حلبچه برای ما یک تست بود. آنها ۵ هزار نفر را به همین راحتی کشته‌اند.

وی افزود: در منطق سیاست این طوری نیست که آمریکا صرفا می‌خواسته خاک ایران را داشته باشد. نوع نگاهی که آنها دارند ضعیف نگه داشتن همه کشورهای منطقه است. به حدی که نتوانند به حدی از استقلال برسند. شروع جنگ با همین نگاه است که ایران تضعیف بشود و نتواند به استقلال برسد و نتواند الگویش را در منطقه تکثیر کند. بعد از فتح خرمشهر آمریکایی ها به صراحت می گویند پیروزی ایران بر خلاف منافع ماست.

صالح نیکنام ادامه داد: بعد از آن نقش‌شان در جنگ جدی می شود. وقتی ایران فاو را می گیرد و به بصره نزدیک می شود، آنها احساس خطر می‌کنند.گزارش محرمانه ای را آماده می کنند و هشدار می دهند که سقوط صدام قطعی است. از آنجا آمریکا خشن‌تر می شود و حضور میدانی تری پیدا می کند. رسما فرمانده میدانی می فرستد. چون برایشان حیاتی بود که ایران نتواند بصره را بگیرد. فرانکونا، فرستاده ویژه ریگان در جنگ ایران و عراق در مصاحبه‌اش می گوید ایران کشور بسیار مهمی است و نباید هیچ وقت قدرت بگیرد.

یک مقدار دیر داریم عمل می کنیم

محمدرضا میراحمدی، مدیر طرح و برنامه مرکز هنری رسانه ای نهضت نیز در ادامه این نشست با تاکید بر این‌که مستند تارکد دیر تولید شده است گفت: دفاع مقدس سال ۶۷ تمام شده است و ما با فاصله سی ساله داریم مستند درباره سلاح های شیمیایی صدام صحبت کنیم. این فاصله زمانی عجیب است و یک مقدار دیر داریم عمل می کنیم.

وی با بیان این که از دو سال پیش پیشنهاد دادیم درباره نفوذ مستند تولید کنیم اظهار داشت: مستند تارکد یک کار مشترک خوب شسته رفته از مرکز هنری رسانه ای نهضت و شبکه مستند است. در همه عرصه ها نیاز به مستندسازی داریم. چون نسل جوان از رسانه های تصویری بیشتر استفاده می کند. در آینده رجوع به مکتوبات کمتر می شود. نسل جدید سراغ مستندهای تصویری می‌رود. بنابراین مهم است که مستند داشته باشیم.

میراحمدی افزود: در مرکز هنری رسانه ای نهضت نکته اول این است که با مستند جریان سازی داشته باشیم و موضوع انقلاب اسلامی جزو اولین گزینه‌هاست.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.