فتالات‌ها معمولاً در پلاستیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، و محققان اکنون آنها را با مشکلات رشدی در پسران نوپایی که در رحم مادر در معرض این ماده شیمیایی قرار گرفته‌اند مرتبط می دانند.

مواد شیمیایی پلاستیک ها می تواند به رشد پسران آسیب برساند

 به نقل از مدیسن نت، مطالعه جدید این مواد شیمیایی را با مشکلات رشد عاطفی و رفتاری در پسران ۲ ساله‌ای که در سه ماهه اول بارداری در معرض این ماده شیمیایی بودند، مرتبط می‌کند.

«لیرون کوهن الیراز»، نویسنده اصلی مطالعه، گفت: «یافته‌های ما بر تأثیر بالقوه قرار گرفتن مادر در معرض فتالات‌ها بر رشد عاطفی و رفتاری کودکان، به‌ویژه در میان پسران تأکید می‌کند.»

او در ادامه افزود: «مطالعه ما نیاز به آگاهی بیشتر از اقدام برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر در دوران بارداری را برجسته می‌کند.»

این مواد شیمیایی در کفپوش‌های وینیل، روغن‌های روان کننده، صابون، شامپو و موارد دیگر استفاده می‌شود.

فتالات ها مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز هستند که از جفت عبور می‌کنند. هنگامی که توسط جنین جذب می‌شوند، می‌توانند هورمون‌های زنانه را تقلید یا مسدود کنند، یا در مردان، هورمون‌های دخیل در رشد جنسی مردان را سرکوب کنند.

برای این مطالعه، محققان زنانی را که در هفته ۱۱ تا ۱۸ بارداری بودند، انتخاب کردند. ادرار آنها از لحاظ وجود محصولات جانبی فتالات (DEHP، DiNP و MBzBP) مورد بررسی قرار گرفت.

پیشرفت رشدی و رفتاری نوزادان در سن ۲ سالگی ارزیابی شد.

پسرانی که در طول سه ماهه اول در معرض سطوح بالاتر DEHP قرار گرفتند، در معیارهای رشد فردی و اجتماعی امتیاز کمتری داشتند. اینها مهارت‌هایی هستند که افراد برای تعامل و برقراری ارتباط با دیگران از آنها استفاده می‌کنند.

پسران نوپا همچنین در مقیاس‌های واکنش عاطفی، اضطراب و افسردگی نمرات بالاتری کسب کردند.

بر اساس این گزارش، تفاوتی در مواجهه دختران با سطوح مختلف DEHP در دوران بارداری مشاهده نشد.

محققان گفتند برای درک بهتر پیامدهای درازمدت مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز بر سلامت و توسعه انسان به مطالعات بیشتری نیاز است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.