دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نگرانی‌هایی که در مورد از دست رفتن رتبه علمی کشور در دنیا و منطقه وجود دارد، گفت: ما نباید به مقاله بی‌توجه باشیم، ولی دوگانه‌سازی مقاله‌نویسی و مهارت‌محوری یا مقاله‌نویسی و نیازسنجی‌، دوگانه‌سازی‌های کاذب است.

دوگانه سازی های مقاله‌نویسی و مهارت‌محوری کاذب است / متاسفانه رتبه خوبی در ارتباط دانشگاه با صنعت نداریم

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در مورد آخرین خبرها از روند اصلاح آیین‌نامه‌های جذب و ارتقای اعضای هیئت‌علمی، گفت: آیین‌نامه ارتقا هنوز به شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیده و هنوز در اختیار وزارت علوم است.

وی با بیان این‌که نکات کلیدی که باید در آیین‌نامه ارتقا مورد توجه قرار گیرد، در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است، اظهار کرد: زمانی که آیین‌نامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، حتماً بر اساس این نکات کلیدی که شاخص و منطق ارتقای این آیین‌نامه است، آن را می‌سنجیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد انتقاداتی که نسبت به رویکرد مقاله‌محوری آیین‌نامه فعلی جذب و ارتقای اعضای هیئت‌علمی مطرح می‌شود، گفت: ما در آیین‌نامه جدید به رویکرد مهارتی و تولید دانش بومی حتماً توجه خواهیم داشت. البته نباید مقاله را دست کم گرفت، به هر حال رشد یک عالم بسته به تدوین مقاله است، اما کمیت مقاله نباید ملاک باشد. بلکه باید مقالاتی که گره‌گشا هستند و نیازهای جامعه را برطرف می‌کنند و به خواسته‌های حوزه‌های مختلف صنعتی، اقتصادی، معیشتی و سلامت جامعه می‌پردازند، مورد توجه قرار گیرند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی‌هایی که در مورد از دست رفتن رتبه علمی کشور در دنیا و منطقه وجود دارد، گفت: ما نباید به مقاله بی‌توجه باشیم، ولی دوگانه‌سازی مقاله‌نویسی و مهارت‌محوری یا مقاله‌نویسی و نیازسنجی‌، دوگانه‌سازی‌های کاذب است. می‌توان به این سمت رفت که تعداد مقالات کشور ما افزایش پیدا کند و از نظر کمی ارتقا داشته باشیم و در عین حال مقاله‌ها کارآمد نیز باشند. در آیین‌نامه جدید جذب و ارتقا به این نکات باید توجه داشت.

خسروپناه خاطر نشان کرد: ارتقای جایگاه علمی به لحاظ مقالات یک شاخص رشد کشور است، شاخص دیگر نیز ارتباط دانشگاه با صنعت است که متاسفانه رتبه خوبی در این شاخص نداریم و این باید اصلاح شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.