سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه اخیر شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس، اظهار داشت: جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جز لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است.

واکنش ایران به بیانیه مداخله‌جویانه شورای همکاری خلیج فارس

به گزارش قدس آنلاین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه اخیر شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس، اظهار داشت: جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جز لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است و اشاره به آنها در بیانیه اخیر نشست شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس فاقد هرگونه ارزش سیاسی و حقوقی است.

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها بر تمامیت سرزمینی خود تاکید نموده و بر حاکمیت خود بر جزایر ایرانی بر اساس اصول و قواعد پذیرفته شده حقوق بین‌الملل تصریح کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بهره‌برداری از منابع مشترک در خلیج فارس افزود: جمهوری اسلامی ایران، بر اساس مذاکرات دوجانبه خود با دولت کویت و سوابق مذاکراتی، همواره بر همکاری دوستانه و سازنده در حوزه انرژی از جمله در منطقه آرش تاکید کرده است. بدون تردید، رفتارهای مبتنی بر توجه به منافع و مصالح مشترک، می‌تواند زمینه‌های مناسب همکاری‌های منطقه‌ای را فراهم کند.

کنعانی افزود: کشورهای حوزه خلیج فارس باید بر اساس حسن‌نیت و حقوق تاریخی از منابع بستر و زیر بستر خلیج فارس در راستای منافع مشترک ملت‌ها بهره‌برداری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعاهای مربوط به برنامه هسته‌ای صلح آمیز کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به پیشبرد برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وفق حقوق و تکالیف ذیل معاهده عدم اشاعه و موافقت نامه جامع پادمان بصورتی سازنده ادامه داده و تحت تأثیر مداخلات و فشارهای سیاسی و تبلیغاتی قرار نمی‌گیرد.

کنعانی با اشاره به ضرورت حفاظت همه طرف‌ها از فضای مثبت جدید حاکم بر فضای منطقه‌ای و لزوم تقویت روند هم‌افزایی و همگرایی منطقه‌ای در مسیر تأمین منافع و مصالح مشترک ملت‌های منطقه، افزود: جمهوری اسلامی ایران از همسایگان انتظار دارد با رویکردی واقع‌بینانه، از طرح ادعاهای غیرواقعی پرهیز کرده تا زمینه برای ارتقا و تعمیق مناسبات منطقه‌ای فراهم شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.