ونزوئلا و چین در چارچوب سفر رسمی «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری این کشور آمریکای لاتین به پکن، یادداشت تفاهمی در زمینه «همکاری، توسعه و نوسازی مناطق ویژه اقتصادی» امضا کردند.

توافق ونزوئلا و چین برای توسعه مناطق ویژه اقتصادی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، معاونت مطبوعاتی ریاست جمهوری ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این سند همکاری، توسعه و نوسازی مناطق ویژه اقتصادی را ایجاد می‌کند که تضمین‌کننده زنجیره تولید، امنیت، عدالت اجتماعی و ابزارهای پایدار زیست‌محیطی میان دو کشور است.

براساس این بیانیه، این توافقنامه میان مرکز «نظارت ملی مناطق ویژه اقتصادی» این کشور حوزه کارائیب و «مرکز تحقیقات مناطق ویژه اقتصادی دانشگاه شنژن» چین و در چارچوب سفر رسمی نیکلاس مادورو امضا شده است.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا از طریق شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) تصریح کرد که همکاری توافق شده، به «توسعه» هر دو کشور کمک خواهد کرد.

وی همچنین در پیامی دیگر و پس از ورود به شانگهای، بازدید از شهر جنوبی شنژن را «موفقیت‌آمیز» توصیف کرد.

مادورو برای نخستین بار از سال ۲۰۱۸، شامگاه جمعه و برای اقامتی ۶ روزه وارد چین شد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در جریان دیدار با هوانگ کونمینگ (Huang Kunming) دبیر حزب کمونیست چین در شهر کانتون (Cantón)، اجرای مناطق ویژه اقتصادی را مسئله‌ای «اساسی» هنگام صحبت از «توسعه در قرن بیست‌ویکم» ارزیابی کرد.

مادورو در ماه اوت گذشته (مرداد- شهریور) فرمان فعال کردن چهار منطقه ویژه اقتصادی واقع در مناطق استراتژیک مختلف این کشور، به منظور پیشبرد ساخت مدل جدید اقتصاد پسانفتی را امضا کرد.

برقراری روابط دیپلماتیک میان کاراکاس و پکن به سال ۱۹۷۴ برمی‌گردد؛ در سال ۲۰۰۱ کمیسیون مشترک سطح عالی ونزوئلا- چین ایجاد شد که زمینه برای دستیابی به موافقت‌نامه‌های همکاری در زمینه‌های مالی، انرژی، آموزشی، کشاورزی، فرهنگی و بهداشتی، علم و فناوری، نفت و هوافضا را فراهم کرد.

افزایش چشمگیر دیدارهای رسمی مقام‌های عالی رتبه و رشد تصاعدی تعداد موافقت‌نامه‌های امضا شده بین دو کشور گواه تقویت چشمگیر روابط دوجانبه در دو دهه نخست قرن بیست‌ویکم است.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا پیشتر در مورد روابط کاراکاس- پکن تاکید کرد که روابط دوجانبه به بهترین سطح اعتماد و همکاری در کل تاریخ خود رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.