به نظر می‌رسد تکمیل پروژه راه آهن‌ سنندج - همدان به گام‌های آخر رسیده و مسئولان نیز نوید بهره‌برداری از این پروژه در آینده‌ای نزدیک را می‌دهند. 

آغاز شمارش معکوس برای شنیدن سوت قطار در کردستان

به گزارش قدس انلاین، یکی از شریان‌های حیاتی در ترددهای بین شهری و استانی راه آهن و استفاده از قطار است؛ این مهم در کنار سفرهای هوایی و دریایی سه ضلع اصلی را در حرکت و مراودات منطقه‌ای و فرامنطقه ای تشکیل می‌دهند. 

پروژه راه آهن همدان - سنندج جزو پروژه‌های مصوب در سال ۱۳۸۳ است که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳٨٥ شروع شدە و تکمیل آن بیش از ۱۸ سال بە طول انجامیدە است.

این پروژه تا ابتدای دولت سیزدهم تنها ٦۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت کە در نهایت با کار جهادی در دولت سیزدهم و تزریق بە موقع اعتبارات قرار است، پاییز سال جاری با حضور رئیس جمهور به بهره برداری برسد.

به باور ناظران و اهل فن با اجرای این پروژه بخشی از عقب ماندگی های استان در حوزه های زیرساختی راه جبران و بستر توسعه بیش از پیش برای کردستان فراهم می‌شود. 

استاندار کردستان امروز (۱۹شهریور) در بازدید از این پروژه اظهار کرد: ابر پروژە راە آهن همدان - سنندج در ابتدای کار دولت سیزدهم با یک‌هزار میلیارد تومان هزینه حدود ٦٥ درصد پیشرفت داشت و پروژە بە دلایلی متوقف مانده بود. 

اسماعیل زارعی کوشا افزود: در جریان سفر سال گذشته رئیس جمهور بە استان کردستان، یکی از مصوبات محوری آن سفر، فعال‌سازی و اتمام پروژە راە آهن بود کە خوشبختانە طی یک سال گذشتە به اندازه یک سوم پیشرفت کل پروژه تا ابتدای دولت، کار انجام شد، به گونه‌ای که هم اکنون پروژە ۹٦ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

وی خاطرنشان کرد: در سفر ریاست جمهوری بە کردستان مبلغ یک‌ هزار و ۲۰۰  میلیارد تومان اعتبار برای پایان عملیات اجرایی پروژە اختصاص یافت کە از این رقم تاکنون یک‌هزار و ۱۰٤ میلیارد تومان بە شرکت زیرساخت پرداخت شدە و قرار است مابقی اعتبار هم بە زودی با هدف تکمیل پروژە واریز شود. 

زارعی کوشا ابراز امیدواری کرد با توجە بە جدیت پیمانکاران و کار در چند جبهە و فعالیت شبانەروزی، این ابر پروژە تا یک ماە آیندە جهت بهرەبرداری تحویل شرکت راە‌آهن جمهوری اسلامی دادە شود. 

استاندار کردستان ادامه داد: رایزنی‌ها و کارهای مطالعاتی و مقدماتی جهت ادامە این پروژە تا مرز باشماق مریوان هم در حال انجام است و اگر اینگونه شود این پروژە یک محور ریلی راهبردی برای منطقە خواهد بود. 

وی با بیان اینکه برای تکمیل ایستگاەهای مسیر دهگلان، قروە و ... این کار همچنان ادامە پیدا می کند، گفت: در فاز نخست این پروژه امکان جابجایی ۳۰۰ هزار نفر مسافر و ۶۰۰ هزار تن بار در سال، پیش بینی شده است که این ظرفیت مهم در خط ریلی کردستان در افق بلند مدت تا ۶۰۰ هزار نفر مسافر و جابجایی ۳ میلیون تن بار در سال مطالعه و برنامه ریزی شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.