محمدامین قبادی، عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران، گفت: ایران چهارمین کشور آسیا است که از نظر نوع دارو و فناوری تولید توانسته جایگاه خاصی پیدا کند و در جهان نیز در ردیف ۲۰ کشور برتر تولید کنندگان موفق دنیا هستیم.

وزارت بهداشت سفارش واکسن می‌دهد اما پول ندارد

قبادی با اشاره به جایگاه ایران در تولید داروهایی با فناوری بالا، گفت: متأسفانه واردات برنامه ریزی شده برخی داروها و واکسن‌های خارجی کمر تولید کننده داخلی را خم کرد و شکست. امروز صنعت بیوتکنولوژی در ایران آماده تولید انواع دارو و واکسن است، اما به شرطی که جلوی واردات هدفمند همین داروهایی که در کشور تولید می‌شود، گرفته شود.

وی افزود: تولید واکسن آنفلوانزا در کشور جزو مهم‌ترین اولویت‌های دولت هایی که طی دو دهه اخیر تصدی امور را عهده دار بودند، محسوب می‌شد. لطف خداوند و همت جوانان دانش آموخته در کشورمان موجب شد تا بتوانیم در سال ۱۴۰۰ واکسن آنفلوانزا را در مجموعه دانش بنیان تولید و عرضه کنیم و امسال سومین سال تولید موفق این واکسن در کشور است اما از حمایت جدی خبری نیست.

قبادی ادامه داد: وقتی وزارت بهداشت به تولید کننده درخواست ۱.۲ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا می‌دهد اما ناگهان اعلام می‌کند که فقط نیمی از این درخواست را می‌خواهد و برای ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزا بودجه و توان مالی برای خرید دارد، چه سرنوشتی برای این حجم زحمات و سرمایه ملی پیش خواهد آمد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.