رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: در تهران سهم منابع متحرک مانند ذرات معلق که شاخص اصلی آلودگی هوا هستند نزدیک به ۵۹ درصد تخمین زده شده است.

۷ میلیون خودروی فرسوده درکشور داریم/سن فرسودگی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های پایتخت به بیش از ۸۶ درصد رسیده است

داریوش گل‌علیزاده گفت: براساس انتشار مطالعاتی که از جانب سازمان محیط زیست با همکاری کنسرسیوم برترین دانشگاه کشور انجام داد؛ سهم و سیاهی انتشار منابع آلاینده و آلودگی شهرها مشخص شد.

او بیان کرد: ۸ کلان شهر وجود دارد که دارای آلودگی گسترده‌ای هستند البته قم و کرمانشاه و اصفهان هم به این ۸ مورد اضافه شده اند.

سهم  وسایل حمل و نقل در آلودگی هوا

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: به طور مثال در تهران سهم منابع متحرک مانند ذرات معلق که عموما شاخص اصلی آلودگی هوا هستند نزدیک به ۵۹ درصد تخمین زده شده است. همچنین ۸۳ درصد سهم منابع متحرک در گازهای آلاینده است.

او بیان کرد: البته، چون شاخص آلودگی هوا ذرات معلق تا ۲ میکرون بوده ۶۰ درصد هم سهم می‌برند. منابع متحرک خودروهای دیزلی مانند اتوبوس، مینی بوس و همچنین کامیون‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند ۳۲ درصد آلودگی هوا را به خود اختصاص داده اند.

گل علیزاده گفت: ما در کشور ۲۵ میلیون خودروی شماره گذاری شده داریم که بین آن‌ها حدود ۶/۵ تا ۷ میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیده اند.

او در ادامه بیان کرد: جالب اینجاست که خوروهای پر پیمایش در تهران که جنبه عمومی دارند مانند اتوبوس‌های شرکت واحد و تاکسی‌ها سن فرسودگی آن‌ها به بیش از ۸۶ درصد رسیده است و کاملاً فرسوده تلقی می‌شوند. طبیعتا زمانی که سن خودرو بالا میرود به همان میزان هم انتشار آلاینده‌ها و مصرف سوخت افزایش پیدا می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.