مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: وضعیت تالاب های ایران نسبت به دیگر کشورها اورژانسی شده است.

وضعیت اورژانسی تالاب ها؛ بختگان و تالاب هامون وضعیت بسیار نامناسبی دارند

مهری اثنی عشری در همایش ملی بحران های زیست محیطی تالاب میقان اراک که با رویکرد رفع چالش های زیست محیطی تالاب برزگزار شد، با بیان اینکه تا زمانی که نپذیریم مسئولیت حفظ این تالاب به عهده همه ماست، نمی توانیم آنرا از بحران ها خارج کنیم، اظهار کرد: طی ۵۰ سال اخیر، ۳۵ درصد تالاب های دنیا تخریب شده است چراکه هر بخشی فقط مسئولیت ها و اهداف خود را می بیند و عملا امور با نگاهی بخشی پیش می رود.

وی تصریح کرد: افرادی که معشیت آن ها وابسته به تالاب است، بیش از مسئولان دولتی به لزوم حفظ تالاب واقفند، افزود: ۵۰ سال پیش کنوانسیون رامسر امضا شد و خاستگاه آن شهر رامسر بود. ایران اولین کشوری بود که به عضویت این کنوانسیون درآمد ولی امروز پس از ۵۰ سال، وضعیت تالاب های این کشور نسبت به دیگر کشورها اورژانسی شده و متاسفانه یکی از راهکارهای مسئولان و بهره برداران در این شرایط بحرانی، فرافکنی و واگذاری تقصیرها و مسئولیت به دیگری است در حالی که اگر بپذیریم که همه بهره برداران باید با هم برنامه ریزی کنند و با هم برنامه را اجرا کنند، درگیر مشکلات نخواهیم شد.

اثنی عشری گفت: سرعت بروز تغییرات اقلیمی از پیش بینی ها شده است و اثرات اکوسیستم های تالابی نیز بیش از تصور ماست. راه درست که ما را به چشم انداز مدنظر می رساند این است که همه بهره برداران تالاب باید پای کار باشند چراکه برای خروج از بحران مسئولیت دارند.

وی با تاکید بر اینکه قرار دادن القاب و اسامی بزرگ بر روی اکوسیستم ها، حلال مشکلات نیست، افزود: تالاب پهناور بختگان در استان فارس و تالاب هامون امروز در وضعیت بسیار نامناسبی هستند و شرایط موجود، منطقه را برای جوامع محلی غیرقابل سکونت کرده است. خروج از این بحران ها نیازمند همکاری همه ذینفعان و بهره برداران است، کلید اصلی بهبود وضعیت، پذیرش مسئولیت هاست و باید در بلندمدت این امانت را حفظ کرده و تحویل آیندگان بدهیم.

اثنی عشری با طرح این سوال که چقدر در جایگاه مسئولیتی خود، وظایف خود را انجام داده ایم؟ گفت: چرا با وجود اینکه دو سال برای تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب زمان گذاشته شد، وضعیت تالاب هنوز این چنین است؟ شالکه این برنامه بسیار محکم است، اما باید به این سوال پاسخ داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.