۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 914447

رئیس هیأت مدیره بانک توسعه اوراسیا گفت: پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ تنش آبی در برخی مناطق آسیای مرکزی ۲.۸ برابر افزایش یابد.

تنش آبی بلای جان آسیای مرکزی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «نیکولای پودگزوف» رئیس هیأت مدیره بانک توسعه اوراسیا گفت:کشورهای آسیای مرکزی از آسیب پذیرترین کشورها در برابر خطرات تغییرات آب و هوایی هستند. این امر منجر به افزایش تنش آبی شده که اوضاع نیز بدتر خواهد شد.

پودگزوف تاکید کرد: در مقایسه با میانگین جهانی، در این منطقه افزایش بیشتر دما پیش‌بینی می‌شود. آسیای مرکزی یکی از پایین‌ترین شاخص‌های بهره‌وری آب را دارد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰، تنش آبی در برخی مناطق آسیای مرکزی ۲.۸ برابر افزایش یابد.

وی افزود: بدتر شدن منابع آب در درازمدت تاثیر منفی بر امنیت غذایی، انرژی و محیط زیست منطقه خواهد داشت و همچنین ممکن است رقابت برای آب بین کشورهای این منطقه را افزایش دهد.

رئیس هیئت مدیره بانک توسعه اوراسیا یادآور شد: منابع آبی محدود در آسیای مرکزی برای نیازهای آبیاری و انرژی استفاده می‌شود و از دو رودخانه بزرگ فرامرزی آمودریا و سیردریا به حوزه دریای آرال می‌ریزد. این منابع به طور نابرابر توزیع می‌شوند. حدود ۷۷ درصد از جریان سالانه در کشورهای بالادست قرقیزستان و تاجیکستان متمرکز شده است و ۸۵ درصد از منابع آبی برای آبیاری در کشورهای پایین دست ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان استفاده می‌شود.

پودگزوف معتقد است استفاده بهینه و توزیع منابع آب و انرژی باید در بافت کل منطقه مورد توجه قرار گیرد و رویکرد جمعی یک جنبه کلیدی است.

وی یادآور شد: توسعه مقررات و مدیریت موثر مجموعه آب و انرژی آسیای مرکزی یک کار فوق العاده پیچیده است. با این حال، بازگشایی پتانسیل کامل همه حوضه‌های رودخانه‌ای فرامرزی با ایجاد مکانیسم‌های مؤثر جدید برای مقررات مشترک منطقه‌ای بسیار مهم است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.