۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
کد خبر: 914562

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی‌ گفت:طی پنج روز گذشته در مجموع دوهزار و ۶۷ بازرسی از واحدهای ارائه دهنده انجام و ۴۱۰ پرونده تخلف به ارزش ۳۴ میلیارد تومان تشکیل شده است.

تشکیل ۴۱۰ پرونده تخلف اصناف در مشهد

به گزارش قدس خراسان، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد روز سه شنبه۲۱ شهریور ماه در پنجمین نشست خبری "قرارگاه عملیاتی زائران دهه آخر صفر استانداری خراسان رضوی" که با حضور مدیرکل امور رفاهی زائرین استانداری، دبیر ستاد خدمات سفر، شهردار مشهد و معاون فرهنگی شهرداری با محوریت کمیته خدمات شهری برگزار شد، اظهار کرد: ۲۰ شهریور، ۲۱۳ هزار و ۷۵۴ زائر وارد مشهد شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی‌ با بیان اینکه طی بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ شهریور  یک میلیون و ۱۳۵ هزار و ۳۹۲ نفر وارد مشهد شده‌اند، افزود: شب گذشته ۳۵۸ هزار و ۳۴۹ نفر از ظرفیت مراکز اسکان استفاده کردند و طی بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ شهریور این عدد در مجموع ۲ میلیون و ۲۵۸ هزار و۲۰۹ نفر شب است.

وی متذکر شد: از مجموع زائرانی که روز ۲۰ شهریور وارد مشهد شده اند، ۱۳۸ هزار و۵۸۱ نفر با خودروی شخصی، ۴۵ هزار و ۵۰۴ نفر با حمل و نقل جاده ای، ۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر از طریق قطار و ۶ هزار و ۱۳۹ نفر از طریق هواپیما خود را به مشهد رسانده‌اند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی‌ گفت:طی پنج روز گذشته در مجموع دوهزار و ۶۷ بازرسی از واحدهای ارائه دهنده انجام و ۴۱۰ پرونده به ارزش ۳۴ میلیارد تومان تشکیل شده است. همچنین به۱۱۰ شکایت رسیدگی و ۱۵۰ میلیون تومان به مردم عودت شد.

گنابادی نژاد ادامه داد: بیشترین شکایت‌ها در حوزه اسکان،  ارزاق عمومی و حمل و نقل درون شهری و برون شهری بوده است.

نماینده دولت در امور زائران دهه پایانی صفر به مشهد می‌آید

طبق گفته معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی‌، منصوری معاون اجرایی رییس جمهور بعنوان نماینده دولت در راهبری مسائل زائران دهه آخر در مشهد تعیین شده و روز چهارشنبه به این شهر می‌آید و مستقر می‌شود تا از نزدیک موضوع را مدیریت کند.

وی با اشاره به سفر وزیر کشور به مشهد تصریح کرد: بهترین و بیشترین کمک که برای استان‌ها مصوب شد این بود که استانداران در جریان اعزام زائران ورود کنند و نظارت لازم را در جهت تامین حمل‌ونقل مورد نیاز انجام دهند. در همین راستا نمایندگان آن‌ها قرار است مستقر شوند و هر استان بازگشت زائران خود را ساماندهی خواهد کرد، بلیت‌های رفت و برگشت نیز با هم فروخته شده‌اند.

گنابادی‌نژاد در پاسخ به دغدغه خبرنگاران در خصوص حضور معتادان متجاهر در ایام میزبانی زائران دهه آخر صفر گفت: متکدیان و معتادین در سطح وسیع و گسترده با مسئولیت فرمانداری ساماندهی و جمع‌آوری می‌شوند، حمایت و پشتیبانی ملی نیز صورت می‌گیرد. امیدوارم این چهره که زیبنده شهر مشهد نیست زودتر ساماندهی شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با اشاره به کمک‌های شهرداری تهران تصریح کرد: از شهرداری تهران تعدادی اتوبوس برای بازگشت درخواست کردیم که موافقت شده است. تعدادی سرویس بهداشتی و حمام سیار و تانکر آب خودرویی نیز تقاضا شد که موافقت کردند. تقاضاهای ما بدون جواب باقی نمانده، برخی عملیاتی انجام شده و برخی نیز در مسیر است.

وعده توزیع ۱۰ هزار قوطی شیرخشک در داروخانه‌های مشهد 

خبرنگار قدس خراسان که طی تحقیق میدانی روز سه شنبه در داروخانه های اطراف حرم رضوی متوجه کمبود شدید شیرخشک و نیز بسته شدن زودتر از هنگام داروخانه‌های غیرشبانه روزی شده بود، این موضوع را با معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری در میان گذاشت.

گنابادی‌نژاد موضوع را از طریق دانشگاه علوم پزشکی پیگیری و اعلام کرد: رییس دانشگاه علوم پزشکی همین الان اطلاع داد که برای جبران کمبود شیرخشک امروز ۱۰ هزار قوطی شیرخشک به عنوان سهمیه مازاد در اختیار داروخانه‌ها قرار خواهد گرفت،همچنین بر اساس اینکه مقرر شده بود داروخانه‌های غیر شبانه روزی اطراف حرم در دهه پایانی صفر برای رفاه حال زائران، تا ساعت ۲۴:۰۰ باز باشند، امشب بازرسی انجام خواهد شد.

خدمت رسانی صلواتی ۲۰۰ تاکسیران مشهدی به زائران دهه پایانی صفر

شهردار مشهد در تشریح بخشی از اقدامات مدیریت شهری در ایام پایانی صفر گفت: در راستای ارائه خدمات شایسته به زائرین بارگاه ملکوتی علی بن موسی الرضا (ع)، هفت کمیته تخصصی در ستاد دهه آخر صفر شهرداری تشکیل و برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص انجام شده است.

وی با بیان اینکه معاونان شهرداری و مدیران کل ذی‌ربط در این کمیته‌ها در تلاش شبانه‌روزی برای ارائه خدمات مناسب در بدو ورود زائرین به این عزیزان بودند، تاکید کرد: ارائه خدمات در ایام دهه پایانی صفر به صورت سه شیفت بوده و کلیه تاکسی‌ها نیز در بحث حمل‌ونقل ملزم به استفاده از تاکسیمتر خواهند بود.

خدمات رایگان حمل و نقل عمومی در سه روز پایانی صفر 

شهردار مشهد از ارائه خدمات داوطلبانه صلواتی ۲۰۰ تاکسیران مشهدی به زائران دهه پایانی صفر در اطراف حرم مطهر رضوی خبر داد و گفت: در سه روز پایانی دهه آخر صفر، ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در مسیر حرم مطهر رضوی به صورت ۲۴ ساعته و رایگان خدمت رسانی خواهند کرد و طی این مدت قطار شهری نیز از ۶ صبح تا ساعت ۲۴ به مدت ۱۸ ساعت رایگان سرویس‌دهی خواهد داشت و سرفاصله‌ها حداقل ۲ دقیقه کاهش پیدا می‌کند تا حداکثر جابه‌جایی مسافر را داشته باشیم. خطوط شاتل نیز ۲۴ ساعته رایگان سرویس‌دهی می‌کنند.

شهردار مشهد گفت: ۵۰ مکان برای اقامت اضطراری و موقت زائران در روزهای پایانی صفر توسط شهرداری در نظر گرفته شده است که گنجایش ۶۷ هزار نفر اسکان دارد، همچنین پارک جهانشهر و پارک‌های بزرگ آماده است و با همکاری هلال احمر امکانات ظرف ۵ ساعت مستقر می‌شود.

شهردار مشهد بیان کرد: ما چهار هزار پارکینگ ثابت و دایر داریم و با استفاده از زمین‌های اطراف حرم سه هزار و ۱۰۰ جای پارک دیگر آماده کردیم که در مجموع حدود هفت هزار جای پارک داریم. با گمرک، راه‌آهن و شرکت نفت هم هماهنگی شده که اگر نیاز باشد محوطه آن‌ها نیز زیر بار پارکینگ زائران بیاید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس در خصوص نظارت بر تخلف برخی تاکسیرانان اطراف حرم مطهر و نرخ‌های بیشتر از قیمت های اعلامی کیوسک‌ها، اظهار کرد: در زمینه نظارت تاکسیرانی نیز دو بخش داریم که ناظران استانی نظارت می‌کنند و خود مردم نیز باید بیشتر نظارت داشته باشند. هزینه حمل‌ونقل نیز باید با تاکسی‌متر یا قبض مشخص شود. هر مشکلی باشد رسیدگی می‌کنیم، ممکن است برخی تاکسی‌ها تخلف داشته باشند که تعدادشان محدود است.

قلندر شریف در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص خواهرخواندگی مشهد و کربلا تصریح کرد: اردیبهشت ماه در سفر به عراق خواهرخواندگی امضا شد و پیگیری‌هایی نیز داشتیم. موضوعات در حال پیگیری است اما ما بیشتر پیگیر هستیم. کمکی بابت بحث‌های دهه پایانی صفر از کربلا و نجف نخواستیم اما موکب‌های عراقی در مشهد حضور دارند و خدمت رسانی به زائران را انجام می‌دهند.

شهردار مشهد در خصوص رسیدگی به وضعیت معتادان متجاهر در اطراف حرم مطهر رضوی نیز اظهار کرد: شهرداری بخشی از هزینه لازم در این خصوص را متقبل شده و بحث جمع‌آوری آن‌ها نیز بر عهده نیروی انتظامی خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران هم گفت: فعالیت‌های عمرانی در مسیرهای تردد زائران به ویژه در هسته مرکزی شهر در این ایام به هیچ عنوان صورت نخواهد گرفت و مدیریت و نظارت ویژه‌ای در خصوص این موضوعات در روزهای دهه پایانی صفر انجام خواهد شد.

شهردار مشهد افزود: همچنین پارک جهان شهر با همکاری هلال احمر و در مواقع اضطراری و تقاضا، در اختیار زائرین قرار خواهد گرفت.

۷۸ چشمه سرویس بهداشتی و ۲۹ وضوخانه سیار در اطراف حرم 

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: ۵۹۰ پاکبان را علاوه بر ظرفیت موجود، در محورهای اطراف حرم مطهر مستقر کرده‌ایم و کار نظافت به صورت سه شیفته در حال انجام است.

مهدی یعقوبی از استقرار ۱۲ خودروی پسماند در کوچه‌های فرعی اطراف حرم مطهر خبر داد.

وی با بیان اینکه سرویس‌های بهداشتی اطراف حرم فعال و کانکس‌ها فعال هستند، عنوان کرد: ۷۸ چشمه سرویس بهداشتی و ۴۴ دوش سیار فراهم شده است. علاوه بر این درخواست‌هایی را برای وضوخانه‌های سیار داشتیم که ۲۹ وضوخانه سیار را نصب کردیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد از خدمات‌رسانی به مواکب با هفت دستگاه تانکر آب شرب خبر داد و افزود: در زمینه ایمنی مواکب پررنگ‌تر ورود پیدا کردیم و ۵۴ ایستگاه آتش‌نشانی به صورت شبانه‌روزی و ۳۵ دستگاه خودروی سبک، سنگین و موتوری در اطراف حرم فعال هستند، ۱۰۰ نیروی آتش‌نشانی نیز گشت‌زنی می‌کنند.

یعقوبی ادامه داد: دو فروشگاه شهر ما در اطراف حرم فعالیت دارند، هفت جایگاه ارزاق عمومی موقت در اطراف حرم اضافه کردیم تا ارزاق و میوه را با قیمت کنترل‌شده ارایه دهند.

انسداد چهار محور اصلی و  ۶۹ معبر فرعی در اطراف حرم مطهر رضوی 

 معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: از عصر ۲۲ شهریور تا نیمه شب ۲۵ شهریور چهار مسیر اصلی منتهی به حرم از میدان شهدا، میدان بسیج، تقاطع گمنام و شهدای گوهرشاد، همچنین معبر آیت الله بهجت، آیت الله خزعلی و شارستان برای خودروهای شخصی مسدود خواهد شد.

پوریا محمدیان یزدی افزود: انسداد این محورهای اصلی مستلزم انسداد کوچه های فرعی منتهی به آن‌هاست که در همین زمینه ۶۹ معبر فرعی شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: طی این مدت خودروهای حمل و نقل همگانی شامل اتوبوس،تاکسی،مینی بوس، میدل باس و ون امکان تردد دارند.

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.