مسئولان محلی در لیبی نسبت به احتمال شکسته شدن سد «جازا» واقع در شمال شرق این کشور به دلیل بالا آمدن سطح آب بعد از طوفان وحشتناک «دنیل» هشدار دادند.

هشدار نسبت به احتمال شکسته شدن یک سد در شمال شرق لیبی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، مسئولان محلی در هلال احمر لیبی اعلام کردند که احتمال شکسته شدن سد جازا واقع در منطقه برسیس در شمال شرق لیبی وجود دارد.

بر اساس این گزارش، مسئولان مذکور در لیبی اعلام کردند که اگر این سد بشکند یک فاجعه بزرگ در منطقه برسیس رخ خواهد داد. آنها از نهادهای ذیربط در لیبی خواستند برای کاهش سطح آب جمع شده پشت این سد در پی طوفان اخیری که لیبی را در برگرفته وارد عمل شوند.

مسئولان محلی در لیبی تصریح کردند که این هشدارها پیش از آنکه اتفاق بدی در این شهر بیافتد مطرح می‌شود و در حال حاضر پمپ‌های سد جازا از کار افتاده و ممکن است یک فاجعه بزرگ برای برسیس، المبنی و بوجرار رخ دهد.

رسانه‌های خبری روز گذشته گزارش دادند که سیل و طوفان باعث شده برسیس به صورت کامل به زیر آب برود و ده‌ها شهروند لیبیایی و تعداد زیادی از خانوارهای ساکن این منطقه ناپدید شده و یا جان خود را از دست بدهند. برسیس یک منطقه کشاورزی به شمار می‌رود که همین مسأله در سایه وقوع سیل و طوفان باعث شد حرکت امداد و نجات در مناطق مملو از گل و لای کند پیش برود.

سد جازا با ارتفاع بیش از ۲۰۰ فوت در برسیس واقع شده و بر اساس گزارش‌های مردمی، بعد از سرریز شدن این سد، آب جاری شده از آن به سمت مناطق مسکونی حرکت کرده و باعث تخریب منازل شده است. پیش از این نیز گزارش‌هایی از شکسته شدن سدها در لیبی در پی طوفان وحشتناک دنیل منتشر شده بود.

از سوی دیگر محمد المنفی رئیس شورای ریاستی لیبی اعلام کرد که با وجود آنکه مسئولان این کشور تمام تلاش خود را برای کاهش مشکلات ناشی از وقوع طوفان دنیل در لیبی به کار گرفته‌اند اما این عمق و ابعاد این فاجعه بسیار زیاد بوده و بیشتر از توان مسئولان این کشور است.

وی اضافه کرد: ما به کمک‌های بین المللی برای مقابله با این بلای طبیعی نیاز داریم. مردم لیبی نیز باید اختلافات را کنار گذاشته و برای کمک به برادران خود وارد عمل شوند.

روز گذشته سخنگوی وزارت کشور دولت مکلف از سوی پارلمان لیبی اعلام کرد که تعداد کشته‌های ناشی از طوفان «دنیل» و جاری‌شدن سیل در «درنه» به ۵۲۰۰ تن رسیده و ممکن است تعداد کشته‌های این سیل تنها در درنه به بیش از ۱۰ هزار نفر برسد.

این مقام لیبیایی که از ورودی شهر «فاجعه‌زده» درنه در شرق لیبی با آناتولی گفتگو می‌کرد در ادامه افزود: بسیاری از اجساد هنوز از آب دریا گرفته نشده‌اند. در نتیجه این طوفان، برخی خانواده‌ها به طور کامل جان باخته‌اند، به همین دلیل بسیاری از کشته‌ها شناسایی نشده‌اند و هنوز نمی‌توان آنها را دفن کرد.

گفتنی است روز یکشنبه، طوفان «دنیل» شرق لیبی از جمله شهرهای بنغازی، البیضاء، المرج، سوسه و درنه را درنوردید و هزاران کشته و ناپدید و ویرانی بسیاری از زیرساخت‌های این مناطق را در پی داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.