شورای نظامی حاکم در نیجر اعلام کرد، به یک پیمان نظامی با همسایه خود بنین پایان می‌دهد و این کشور را متهم کرد که به سربازانش دستور داده در چارچوب مداخله نظامی احتمالی سازمان جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) علیه نیامی، در حالت آماده‌باش باشند.

نیجر به توافق همکاری نظامی با بنین پایان داد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان اکوواس تلاش‌هایی را برای مذاکرات با رهبران نظامی که بعد از کودتای ۲۶ ژوئیه در نیجر روی کار آمدند داشت اما ادعا کرده در صورت شکست تلاشهای دیپلماتیکش در قبال نیجر حاضر به استفاده از زور به عنوان آخرین راهکار برای بازیابی نظم اساسی و لغو کودتا در این کشور است.

شورای نظامی حاکم بر نیجر در بیانیه‌ای که در تلویزیون ملی این کشور قرائت شد اعلام کرد، مقام‌های بنین "دستور به استقرار سربازان، مزدوران و تجهیزات جنگی" در پس زمینه مداخله نظامی احتمالی سازمان اکوواس داده‌اند.

این شورا تصریح داشت: در نتیجه این رویکرد مقامات نیجر تصمیم به لغو توافق همکاری نظامی با بنین گرفته‌اند.

به نوشته رویترز هنوز مقامات بنین به این اعلامیه واکنش نشان نداده‌اند.

اکوواس هنوز هیچ جزئیاتی درباره استقرار احتمالی قوایش برای مداخله در نیجر منتشر نکرده است. نیجر هفته گذشته اعلام کرد، مذاکراتش با این بلوک ادامه می‌یابد.

بولا تینوبو، رئیس جمهور نیجر که کشورش ریاست دوره‌ای اکوواس را بر عهده دارد اعلام کرده قدرت‌های منطقه‌ای با یک طرح برای گذار در عرض ۹ ماه به سمت بازگشت به حاکمیت غیرنظامی در نیجر موافق هستند. شورای نظامی نیجر پیشتر پیشنهاد یک چارچوب زمانی سه ساله را داده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.