مردم شهرستان اردستان در روز «چهل و هشتم» با حضور در آستان مقدس امامزاده آقا علی عباس(ع) ارادت خالصانه خود را با برپایی آئین‌های باشکوه عزاداری و مرثیه‌خوانی پامنبری نمایان می‌کنند.

جلوه‌ باشکوه ارادت مردم اردستان در روز «چهل و هشتم»

به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس، ماه محرم و صفر در بسیاری از نقاط کشور آیین‌های عزاداری خاص خود را دارد، برپایی هیأت‌ و دسته‌های عزاداری، اطعام عزاداران و پخت غذاهای نذری، نخل‌گردانی، تعزیه‌خوانی، مراسم پیاده‌روی اربعین و ایام دهه آخر ماه صفر از جمله آیین‌های خاص در کشور و اردستان است.

«چهل و هشتم» واژه‌ای قدیمی است که مردم اردستان و به خصوص قدیمی‌ها و سالمندان اردستانی آن را به خوبی به یاد دارند چرا که مردم در این روز از سال‌های بسیار طولانی رسم خاصی برای عزاداری داشتند که هرساله با شور و حال خاصی اجرا می‌کنند.

 بیست و هشتم ماه صفر روز رحلت حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(‌ع) است که مردم شهرستان اردستان طبق آیین سنتی دیرینه که سالیان طولانی است اجرا می‌کنند، در این روز به آستان مقدس امامزاده آقا علی عباس(ع) بادرود می‌روند.

روز «چهل و هشتم» همان روز بیست هشتم ماه صفر بوده که روز رحلت حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) است و در حقیقت چون از شهادت امام حسین (ع) چهل و هشت روز می گذرد به این نام شناخته می شود.

جلوه‌ باشکوه ارادت مردم اردستان در روز «چهل و هشتم»

آستان مقدس امامزاده آقا علی عباس(ع) و شاهزاده محمد

سنت دیرینه زیارت امامزاده آقاعلی عباس(ع) در میان مردم اردستان

حمید از سالمندان و قدیمی‌های اردستان در ارتباط با این رسم قدیمی به خبرنگار فارس گفت: در این سال‌هایی که عمر از خداوند متعال گرفته و تاکنون زنده هستم هرساله همراه با خانواده در روز ۲۸ صفر یا همان روز «چهل و هشتم» به زیارت آستان مقدس امامزاده آقا علی عباس(ع) و شاهزاده محمد شهر بادرود می‌رویم.

وی با بیان اینکه به یاد ندارم یک‌سالی این روز را در اردستان بوده باشم، اضافه کرد: در سال‌های قدیم مردم با پای پیاده به این امامزاده می‌رفتند اما در سال‌های اخیر وسایل نقلیه جهت عزیمت مردم به آقاعلی عباس(ع) در صبح زود همان روز ۲۸ صفر در نقاط مختلف شهر فراهم می‌شود و مردم تا بعد از ظهر و عصر در این امامزاده هستند و سپس به شهر برمی‌گردد.

این فرد یادآور شد: برخی از مردم از شب‌های قبل ۲۸ صفر به منطقه امامزاده بادرود رفته تا به جهت اینکه می‌خواهد شاید شبی را نیز در این محل بگذارند نسبت به گرفتن اتاقی برای اسکان اقدام می‌کنند چرا که در روز «چهل و هشتم» این آستان مقدس مملو از جمعیتی است که از شهرهای مختلف استان و کشور آمده‌اند.

تحمل سختی مسیر برای رسیدن به امامزاده آقا علی عباس(ع) 

محمد رضا صدوقی، کارشناس مسائل تاریخی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردستان اظهار داشت: مردم شهرستان اردستان از دیرباز به ۲۸ صفر که سالروز رحلت حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(‌ع) است، روز «چهل و هشتم» می‌گویند یعنی اینکه چهل و هشت از روز عاشورا می‌گذرد.

وی ادامه داد: عزاداری مردم اردستان در روز ۲۸ صفر به گونه‌ای است که به زیارت امامزادگان آقا علی عباس و شاهزاده محمد بادرود می‌روند و این سنت از دیرباز وجود داشته همچنین مردم این منطقه در دوران قدیم چند روز مانده به ۲۸ صفر با پای پیاده به زیارت آقاعلی عباس می‌رفتند.

صدوقی تصریح کرد: در زمان‌های قدیم که هنوز جاده‌ها درست نشده، مسیرها پر از رمل بود و پیاده‌روی به سختی انجام می‌شد اما مردم اردستان با وجود این شرایط دشوار با پای پیاده یا مرکب خود را جهت برپا کردن مراسم عزاداری به امامزاده می‌رساندند.

کارشناس مسائل تاریخی یادآور شد: اردستان و شهرهای اطراف آن در ایام ۲۸ صفر تقریبا خالی از سکنه بود چرا که مردم برای عزاداری در امامزاده آقاعلی عباس بادرود حضور داشتند و در مواردی عده‌ای از همشهریان اردستانی چند روزی را در این مکان سکونت می‌کردند.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر علاوه بر زیارت امامزاده آقاعلی عباس بادرود مردم اردستان و زواره به زیارت امامزاده‌ روستای شهراب از توابع شهر زواره می‌روند.

پامنبری، آیین خاص عزاداری در زواره

آیین پامنبری از آیین‌های عزاداری خاص شهر زواره بوده که در ایام ماه صفر برگزار می‌شود و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نرگس بهشاد، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: آیین‌های عزاداری مردم اردستان در ایام محرم و صفر تقریبا در تمامی محلات اجرا می‌شود و میدان‌های مرکزی محلات که محل داد و ستد و دید و بازدید بوده، در ایام عزاداری به حسینیه تبدیل شده و مردم عزاداری می‌کردند.

وی افزود: در ایام اربعین و دهه پایانی ماه صفر در بسیاری از مناطق شهرستان پخت حلیم انجام می شود که این مراسم در ایام قدیم به صورت کاملا سنتی انجام می‌شد و بیشتر مراحل آن شامل کوبیدن و پاک کردن گندم را بانوان انجام می‌دادند.

بهشاد خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مراسم مذهبی، تعزیه‌خوانی بوده که معمولا در دهه اول محرم برگزار می‌شده همچنین نخل‌گردانی از سنت‌هایی است که ریشه در آئین‌های قبل از اسلام داشته و در اردستان بعد از گرویدن مردم به مذهب تشیع در مراسم‌های عزاداری رواج پیدا کرده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان تصریح کرد: پامنبری از دیگر آیین‌های عزاداری در شهر زواره یک نوع نوحه‌سرایی است که ‌روضه‌خوانی در محافل و مجالس به صورت دسته جمعی در پای منبر مانند تواشیح اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: مراسم پامنبری دارای آداب و رسوم خاصی است و موجب شور و گرمی فضای روضه می‌شود همچنین آیین پامنبری و نخل‌گردانی شهرستان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مردم اردستان در ۲۸ صفر سالروز رحلت حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در آستان مقدس امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد بادرود حضور یافته و با برپایی مراسم عزا، ارادت خود را نسبت به این بارگاه مقدس در روز معروف «چهل و هشتم» نشان می‌دهند.

پایان پیام/۶۳۱۳۵

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.