اینجا مشهد، پایتخت معنوی ایران، میلیون ها زائر آخر صفر به نیت زیارت امام هشتم راهی این شهر می‌شوند تا مهمان خوان با برکت امامی باشند که پاره تن رسول خدا است و زیارتش ثوابی بس عظیم دارد.

پایتخت معنوی ایران غرق ماتم و عزا/ باز هوای حرمت آرزوست

به گزارش قدس انلاین به نقل از مهر آخر ماه صفر که می‌شود دل‌ها ناخواسته راهی مشهد می‌شود. این روزها جاده‌ها، خیابان‌ها و همه کوچه پس کوچه‌های شهر مشهد پایتخت معنوی ایران، مملو از میلیون‌ها زائر عاشق و دلداده ای است که هر کدام به نیتی و آرزویی، دل در گرو زیارت امام هشتم، امام رئوف و مهربانی‌ها دارند.

ایام پایانی ماه صفر هر سال مشهد همچون قطعه‌ای از بهشت میعادگاه زائرانی است که آمده‌اند با زمزمه السلام‌علیک یا علی ابن موسی الرضا حاجت دل‌هایشان را از امام هشتم، امام غریب بگیرند و راهی دیار خود شوند.

ماه صفر مشهد و بارگاه رضوی تماشایی تر از هر وقت دیگری است، چشم که می‌چرخانی مملو از جمعیت عاشق و دلداده ای است که هر کدام از شهر و دیاری با پای پیاده یا سواره خود را به مشهد رسانده‌اند تا چون قطره‌ای در سیل خروشان زائران امام هشتم (ع) عشق و ارادت خود را به اهل بیت به نمایش بگذارند.

بعد از همایش عظیم میلیونی اربعین حسینی، این بار بارگاه رضوی صحنه عشق و دلدادگی میلیون‌ها زائر از شیعه و سنی، عرب و عجم ایرانی و غیرایرانی است تا به جهانیان ثابت کنند اسلام دین عزت و آزادگی است.

در آستانه سالروز شهادت امام رضا (ع) نه تنها مردم مشهد، بلکه نهادهای دولتی، مسئولان حتی بسیاری از چهره‌های شاخص در کنار زن و مرد، پیر و جوان به عنوان خادم آماده هستند تا میزبان میلیون‌ها زائر ایرانی و خارجی باشند بلکه بتوانند قدم کوچکی در راه خدمت به زائران این امام همام بردارند.

آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان از روز پنجشنبه در کنار سایر مسئولان و نهادهای دولتی، جهادی و خادمین در مشهد حضور دارند تا زمینه رفاه حال زائران را فراهم آورد.

آخرین اخبار مربوط به شهادت امام رضا (ع) را در زیر بخوانید.

حسینیه حرم

زائران امام رضا (ع) از اقصی نقاط کشور و جهان خود را به میعادگاه توس رسانده‌اند تا در غم خورشید هشتم به عزا بپردازند.

ورود حدود ۶ هزار هیأت عزاداری به مشهد

پایتخت معنوی ایران غرق ماتم و عزا/ باز هوای حرمت آرزوست

فرمانده انتظامی مشهد گفت: تا به حال حدود ۶ هزار هیأت عزاداری وارد مشهد شده است.

سرهنگ احمد نگهبان با بیان اینکه تاکنون حدود ۶ هزار هیأت عزاداری وارد مشهد شده است و به موکب‌ها و عزاداران طبق برنامه‌های از پیش تعیین شده خدمات ارزاق، اسکان و امنیت ارائه می‌شود. افزود: ارائه خدمات امنیتی توسط پلیس مشهد با قوت درح ال انجام است و تا کنون هیچ مشکل امنیتی و ترافیکی نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: پلیس مشهد از پنج روز گذشته در آماده‌باش کامل قرار دارد.

فرمانده انتظامی مشهد گفت: با توجه به حجم گسترده و کم سابقه ورود زائران به شهر مشهد ناگزیر به اجرای محدودیت‌های ترافیکی و امنیتی شده‌ایم که در این خصوص از شهروندان عذرخواهی می‌کنیم.

وی متذکر شد: ارائه خدمات امنیتی تا پایان مراسم عزاداری و بازگشت زائران توسط پلیس مشهد با قوت ادامه دارد.

«حسینیه حرم» میزبان نوجوانان

عزاداری نوجوانان در صحن قدس حرم مطهر رضوی در «حسینیه حرم» برپا شد.

خرده روایتی کوتاه از ما همه خادم الرضاییم

روایتی کوتاه از خادمان و عاشقان حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) در مشهد الرضا را در این فیلم مشاهده می‌کنید.

ورود روزانه ۴۰ هزار نفر به مشهد با قطار

پایتخت معنوی ایران غرق ماتم و عزا/ باز هوای حرمت آرزوست

مدیرعامل راه آهن گفت: روزانه ۴۰ هزار نفر از مسافران مشهد از طریق خطوط ریلی وارد شهر مشهد می‌شوند.

یعقوبعلی نظری در جلسه‌ای با سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن کشور، به ورود میلیونی زائران به مشهد در دهه آخر صفر اشاره کرد و اظهار کرد: تاکنون استقبال زائران برای استفاده از خطوط ریلی به مقصد مشهد، قابل توجه بوده است.

در ادامه مدیرعامل راه آهن کشور، با اشاره به ورود خیل عظیم زائران به مشهد اظهار داشت: تمام امکانات ریلی که برای خدمات رسانی به زائران اربعین صورت گرفته بود همه را در مسیر تهران- مشهد استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا ۸۰ رام قطار با تعداد بالای واگن و کیفیت بالاتر از طریق نوسازی قطارها در اختیار زائران قرار داده‌ایم.

صالحی با بیان اینکه روزانه ۴۰ هزار نفر از مسافران مشهد از طریق خطوط ریلی وارد این شهر می‌شوند، افزود: با تجهیز و نوسازی برخی قطارها این امکان در طول سال نیز برای جابجایی مسافران میسر شده است.

تصاویر زیبای هوای از مواکب خدمت رسان امام رضایی

مواکب در اطراف رضوی در حال خدمتگذاری به زائران امام رضا (ع) هستند و عشق و دلدادگی و خدمت در منظومه انیس النفوس را به تصویر می‌کشند.

توسل حاجتمندان به شاه توس

در سالروز شهادت امام رضا (ع) ارادتمندان و حاجتنمندان بسیاری از اقصی نقاط ایران اسلامی به پابوسی آستان خورشید درخشان خراسان آمده‌اند.

موکب دهه هشتادی‌ها

این روزها اگر گذرتان به خیابان آیت‌الله واعظ طبسی مشهد افتاد حتماً سری به موکبی بزنید که تمامش به عهده دهه هشتادی‌ها است.

تردد خودرو در مسیر مشهد - ملک‌آباد ممنوع است

پایتخت معنوی ایران غرق ماتم و عزا/ باز هوای حرمت آرزوست

رئیس پلیس راهور مشهد با اشاره به ترافیک پرحجم ورودی‌ها و برخی خروجی‌های این شهر گفت: تردد خودرو در مسیر مشهد - ملک‌آباد ممنوع است.

سرهنگ عباس عابدینی اظهار کرد: ترافیک در ورودی‌ها و برخی خروجی‌های مشهد نیمه‌سنگین و پرحجم گزارش شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر زائران پیاده در مسیر ابرش، فرهادگرد فریمان، مزداوند سرخس، گوجگی کلات، پیچ ساغروان و مسیر ملک‌آباد به سمت مشهد در حرکت هستند. البته تردد خودرو در مسیر مشهد - ملک‌آباد ممنوع است.

رئیس پلیس راهور مشهد متذکر شد: همچنین ترافیک در خروجی مشهد - منزل‌آباد و سه‌راه دانش سنگین گزارش شده است.

پیاده در جاده خورشید

زائران عاشق، که از مسیرهای دور و نزدیک راهی جاده‌ها شده‌اند تا خود را به حرم امام رضا (ع) برسانند.

واکس زدن صلواتی کفش زائران پیاده توسط عاشقان امام رضا (ع)

عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هرچه در توان دارند پای کار آورده‌اند تا به زائران امام رضا (ع) خدمت‌رسانی کنند.

حضور رئیس جمهور در نماز جمعه مشهد

پایتخت معنوی ایران غرق ماتم و عزا/ باز هوای حرمت آرزوست

رئیس جمهورحجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر جمعه با حضور در حرم مطهر رضوی در نماز جمعه مشهد شرکت کرد.

رئیس جمهور عصر پنجشنبه وارد مشهد شد. هدف از سفر رئیس جمهور به مشهد بررسی وضعیت خدمت رسانی به زائران دهه آخر صفر و زیارت مرقد مطهر امام هشتم (ع) است.

ایمنی عزاداران رضوی توسط ۱۵۰ آتش‌نشان مشهدی تأمین می‌شود

پایتخت معنوی ایران غرق ماتم و عزا/ باز هوای حرمت آرزوست

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد گفت: این سازمان استقرار بیش از ۱۵۰ آتش نشان و نجاتگر ایمنی عزاداران رضوی را تأمین می‌کند.

آتشپاد دوم مجید فرهادی اظهار کرد: آتش نشانی مشهد با تمام توان خود آماده ارائه خدمات ایمنی به عزاداران رضوی است و این سازمان با استقرار بیش از ۱۵۰ آتش نشان و نجاتگر در اکیپ‌های سیار، شامل خودروهای سبک و نیمه سنگین و موتور سیکلت اطفا حریق در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی و ورودی‌های حرم امام رضا (ع)، تأمین ایمنی عزاداران را در شب و روز شهادت امام هشتم شیعیان و مراسم شام غریبان ولی نعمتمان برعهده دارد.

مدیر عامل آتش نشانی مشهد ادامه داد: همچنین آتش نشانان تمامی ایستگاه‌های آتش نشانی در آماده باش کامل خواهند بود و این سازمان آتش نشانان و نجاتگران را به همراه ۳۵ دستگاه خودرو و تجهیزات ویژه شامل خودرو و موتورسیکلت و خودرو نردبان آتش‌نشانی به طور منظم در چند لایه در خیابان‌های نزدیک به حرم امام هشتم علیه‌السلام از جمله بست‌های حرم رضوی، میدان پانزده خرداد، میدان بسیج، چهارراه دانش، میدان طبرسی، چهارراه شهدا، میدان بیت المقدس، چهارراه مقدم، میدان عدالت و خیابان خسروی مستقر خواهد کرد تا این پرسنل با آمادگی کامل، درصورت بروز حوادث احتمالی امداد رسانی سریع‌تر را انجام دهند.

من با همه دلم و توانم در خدمت زائران هستم

پایتخت معنوی ایران غرق ماتم و عزا/ باز هوای حرمت آرزوست

هر کدام‌شان، هر هنر و توانمندی داشته زیر این خیمه آورده تا این چند روزه خودش را نشان دهد، تا باعث سربلندی و افتخار شود. برای همه آن‌هایی که در تربیت امروزش سهمی دارند.

دختران و پسران دانش آموز مدارس امام رضا (ع) در مواکب خدمت دهه آخر ماه صفر دست به کارهایی می‌زنند که شاید تا پیش از این فکرش را هم نمی‌کردند برای عزیزترین عزیزانش انجام بدهند. با واکس زدن سیاه شوند، برای سربندنویسی دست و لباس‌شان خط‌خطی شود، برای نصب بیرق‌ها روی نردبان بروند، در هر حال ناخوشی، لبخند بزنند … چون قرار است نظرورضایت ولی نعمت شهر بهشت را در این روزهای پایانی مهمانی جلب کنند.‌

هر روز بهتر از دیروز خودشان ظاهر می‌شوند. هر روز یک مدل کار را ارئه می‌دهند اما با هر روز خدمت، بزرگ‌تر می‌شوند. گروهی از دخترها گوشه‌ای از غرفه‌های بنات الرضا (ع)، با سربندنویسی و نقش زدن بر سجاده‌های نماز از زائران استقبال می‌کنند.

شکیبا سعادتمند دانش آموز واحد ۱۲ امام رضا (ع) در حالی که سربندهای «مادرم فاطمه (س)» و «یا امام رضا (ع)» را رنگ می‌زند، دلیل حضورش در این خدمت را برایم می‌گوید: می‌خواهم یکی از آن دهه هشتادی‌هایی باشم که مورد خطاب رهبر معظم انقلاب است که قرار است انقلاب اسلامی را به سرمنزل نهایی برسانند. به عشق امام رضا (ع) و رهبری پای کار انقلابیم تا سخن رهبر عزیزمان ثابت شود.‌

ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

زائران در جوار حرم رضوی از حال و هوای خود می‌گویند

در آستانه سالروز شهادت جانسور امام رضا (ع) زائرانی که از جای جای ایران اسلامی در حرم رضوی گرد هم آمدند، حال و هوای خود را اینگونه توصیف می‌کنند.

۶۰ هزار اسکان موقت زائران مشهد در مساجد و حسینیه‌ها

پایتخت معنوی ایران غرق ماتم و عزا/ باز هوای حرمت آرزوست

مجموع اقامت موقت و اضطراری در مساجد، حسینیه‌ها، مدارس علمیه و اماکن وقفی در اختیار زائران رضوی در روزهای آخر صفر در مشهد، به ۶۰ هزار نفر رسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه مجموعه اماکن وقفی در دهه پایانی صفر در خدمت زائران قرار گرفته است، افزود: ۶۴ ایستگاه و موکب در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی در محورهای منتهی به مشهد خدمت‌رسانی می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده با بیان اینکه ظرفیت اسکان تقریباً تکمیل شده است، از مردم خواست هر ظرفیتی اقامتی که دارند، در اختیار زائران قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: مساجد توسط "قرارگاه هم محله امام رضا (ع) " راهبری می‌شوند که کمک همشهریان را در خدمت گرفته و هم‌افزایی خوبی در خدمت‌رسانی به زائران شکل داده است.

احمدزاده گفت: علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مواکب منتهی به مشهد، ۱۰۰ هزار بطری آب معدنی هم در این مواکب توزیع شده است.

وی استقرار ۱۱۰ نفر خواهر و برادر مبلغ و روحانی، تدارک ۵۰۰ برنامه سخنرانی و توزیع ۲۰ هزار محصول فرهنگی و ۵۰۰ هزار وعده صبحانه، ناهار، شام و میان‌وعده را از دیگر اقدامات مجموعه اوقاف وامورخیریه خراسان رضوی برشمرد.

۶۴ ایستگاه در بقاع متبرکه به زائران پیاده مشهد خدمات می‌دهند

پایتخت معنوی ایران غرق ماتم و عزا/ باز هوای حرمت آرزوست

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: همزمان با دهه پایانی صفر و افزایش حضور زائران پیاده در مسیرهای منتهی به مشهد، ۶۴ ایستگاه صلواتی در بقاع متبرکه امامزادگان مستقر هستند.

حجت الاسلام محمد جمشید احمدزاده قناد گفت: این ایستگاه‌ها در مسیرهای سرخس به مشهد، رضویه به مشهد، سبزوار به مشهد، قوچان به مشهد، گناباد به مشهد مستقر شده و به صورت شبانه روزی خدماتی از جمله پذیرایی (ناهار، شام، صبحانه و میان وعده)، اسکان، استراحت موقت، امدادرسانی و خدمات فرهنگی ارائه می‌دهند.

وی گفت: در ایستگاه‌های منتهی به شهر مشهد ۱۱۰ زن و مرد مبلغ به زائران خدمات فرهنگی ارائه می‌دهند و در کنار آن برنامه‌هایی از جمله سخنرانی، توزیع محصولات فرهنگی و مداحی انجام می‌گیرد.

احمدزاده افزود: اقامت موقت و اضطراری نیز با مدیریت اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در مساجد، حسینیه‌ها، مدارس علمیه و اماکن وقفی انجام می‌شود که تا روز گذشته این خدمات به ۶۰ هزار زائر ارائه شده است.

حرکت دسته‌های عزاداری به سمت حرم مطهر رضوی

دسته‌های عزاداری از دقایق اولیه صبح امروز جمعه حرکت خود را به سمت حرم مطهر رضوی آغاز کردند.

حدود ۳.۵ میلیون زائر رضوی به مشهد آمدند

پایتخت معنوی ایران غرق ماتم و عزا/ باز هوای حرمت آرزوست

استاندار خراسان رضوی گفت: آمار ورودی زائران رضوی به مشهد تا شب جمعه ۲۳ شهریورماه، حدود ۳.۵ میلیون نفر برآورد شده است.

یعقوبعلی نظری اظهار کرد: این زائران برای برگزاری مراسم عزاداری روزهای آخر صفر به ویژه سالروز شهادت امام رضا (ع)، از طریق هوایی، ریلی، جاده‌ای و یا با وسیله نقلیه شخصی از تمام مبادی‌های ورودی به مشهد آمده‌اند که تعداد این زائران همچنان در حال افزایش است.

وی ادامه داد: با تشکیل کمیته‌های چهارده‌گانه در ستاد خدمات سفر (دهه پایانی ماه صفر)، به تمامی موضوعات حمل‌ونقل، اسکان، تأمین کالا و غیره پرداخته شده است و بهترین خدمات را به عزاداران امام رضا (ع) ارائه خواهیم کرد.

استاندار خراسان رضوی متذکر شد: پیش‌بینی حضور ۸ میلیون زائر در این ایام را داریم و تمامی نهادهای استانی برای خدمت‌گذاری به آنان پای کار هستند.

برگزاری سوگواری رحلت پیامبر اکرم (ص) با حضور رئیس مجلس در مشهد

پایتخت معنوی ایران غرق ماتم و عزا/ باز هوای حرمت آرزوست

آئین سوگواری سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) روز جمعه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در مشهد برگزار شد.

آئین سوگواری سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) روز جمعه با حضور محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در هیأت جامعة‌الحسین رزمندگان اسلام مشهد برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام ناصر رفیعی درباره سیره و زندگی پیامبر اکرم (ص) و کرامات امام حسن مجتبی (ع) سخنرانی کرد.

مرثیه خوانی ذاکر اهل بیت (ع) مهدی رسولی و عزاداری شرکت کنندگان که جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس بودند از دیگر برنامه‌های این مراسم سوگواری با حضور رئیس قوه مقننه در محله مصلای مشهد بود.

اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام رضا (ع)

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی، جزئیات ویژه برنامه‌های این آستان مقدس را به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت ولی نعمت‌مان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) تشریح کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین شریعتی نژاد با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه ولی نعمت‌مان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در ۳۰ صفر ۱۴۴۵ اظهار کرد: با هدف بهره‌مندی زائران و مجاوران از فیوضات این شب نورانی، مراسم عزاداری ویژه شب، روز و شام شهادت این امام همام همت این معاونت با حضور سخنرانان و مادحین برجسته کشوری در رواق امام خمینی (ره) تدارک دیده شده است.

وی بیان کرد: مراسم عزاداری شب شهادت حضرت شمس الشموس (ع) جمعه ۲۴ شهریور ماه ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه با قرائت زیارت امین الله با نوای حاج امیر عارف از مداحان حرم مطهر رضوی آغاز می‌شود و زائران و مجاوران پس از آن، از شعرخوانی آئینی مجید تال و سخنان حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی از وعاظ برجسته کشورمان بهره‌مند خواهند شد و مدیحه سرایی حاج مجید بنی فاطمه از مداحان مشهور کشورمان پایان بخش این مراسم نورانی خواهد بود.

شهادت‌نامه‌خوانی توسط آیت‌الله علم‌الهدی

ویژه برنامه عزاداری ظهر شهادت امام رئوف‌، شنبه ۲۵ شهریور ماه ساعت ۱۲ با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و بیان احکام شروع می‌شود، اضافه کرد: این سوگواره با اجرای گروه سرود گلدسته‌های حرم و شعر خوانی آئینی سیدروح الله موید ادامه می‌یابد.

پس از آن حاج جعفر ملائکه در وصف مظلومیت و غربت امام رضا (ع) به نوحه خوانی و روضه خوانی می‌پردازد و شهادت نامه خوانی آیت الله سید احمد علم الهدی؛ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد پایان بخش این محفل نورانی است.

بخش اول مراسم شام شهادت ولی نعمت‌مان حضرت ثامن الحجج (ع) شنبه ۲۵ شهریور ساعت ۱۸:۳۰ با قرائت زیارت امین الله با نوای حاج علی ملائکه از مداحان برجسته حرم مطهر رضوی گشایش می‌یابد، گفت: پس از آن عاشقان اهل‌بیت (ع)

شعرخوانی شاعران آئینی و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی بهره‌مند خواهند شد و در بخش پایانی این محفل نورانی، عزاداران از مرثیه سرایی حاج احمد واعظی مستفیض خواهند شد.

بخش دوم این محفل نورانی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان آغاز و با مداحی حاج مهدی رسولی پایان می‌یابد.

مراسم خطبه خوانی شب شهادت حضرت اَنیس النفوس

پایتخت معنوی ایران غرق ماتم و عزا/ باز هوای حرمت آرزوست

مراسم خطبه خوانی شب شهادت امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: این مراسم نورانی با شعار «آرام جان‌ها» جمعه ۲۴ شهریور ماه همزمان با شب شهادت ولی نعمت‌مان حضرت ثامن الحجج (ع) ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه با قرائت آیات نورانی کلام الله وحی توسط جلیل اشرفی از قاریان حرم مطهر رضوی در صحن پیامبر اعظم (ص) شروع می‌شود.

پس از دور تفقد تولیت آستان قدس رضوی، مهدی رسولی از مداحان برجسته کشورمان به مرثیه سرایی می‌پردازد و سپس خدام بارگاه نورانی امام رئوف‌مان و حاضرین از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی مستفیض می‌شوند.

در بخش پایانی این مراسم، عزاداری و شمع گردانی خدام با نوحه خوانی احمد ابراهیمی از مداحان حرم مطهر رضوی انجام خطبه شب شهادت توسط حجت الاسلام و المسلمین جعفر اسلامی قرائت می‌شود.

مراسم شام غریبان شهادت حضرت معین الضعفا شنبه ۲۵ شهریور ماه پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، با پیاده روی و عزاداری خدام بارگاه ملائک پاسبان حضرت امام رضا (ع) ساعت ۱۸:۳۰ از چهارراه شارستان خیابان نواب صفوی به سوی حرم مطهر آغاز می‌شود، گفت: پس از ورود خدام به حرم مطهر، خدمه در صحن انقلاب اسلامی گرداگرد یک دیگر جمع شده و با مدیحه سرایی حاج مهدی سروری در سوگ شهادت ارباب خویش به عزاداری و سینه زنی می‌پردازند.

اجتماع عزاداران رضوی در بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)

همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، اجتماع عزاداران رضوی نیز در بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج (ع) برگزار می‌شود.

اجتماع عزاداران رضوی شنبه ۲۵ شهریور ماه همزمان با ظهر شهادت امام رضا (ع) با حضور مردم عزادار و ولایتمدار مشهدی و دسته‌های عزاداری به همت معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی در صحن پیامبر اعظم (ص) برگزار می‌شود.

این مراسم نورانی که از ساعت ۱۲ آغاز می‌شود به مدت یک ساعت ادامه خواهد داشت و آقایان جعفر ملائکه، سیدامیر احمدنیا و نادر جوادی از مداحان اهل بیت (ع) در این محفل نورانی به نوحه خوانی و روضه خوانی خواهند پرداخت.

همچنین در غروب شهادت حضرت ثامن الحجج (ع) مراسم چهارپایه خوانی شب شهادت (عشاق رضوی) غروب شنبه ۲۵ شهریور در صحن پیامبر اعظم (ص) برگزار می‌شود.

این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام اسلامی فر آغاز می‌شود و مراسم سنتی چهارپایه خوانی نیز توسط ذاکران اهل بیت، خادم آذریان، محمدحسین حدادیان، محسن عرب خالقی و کلامی زنجانی انجام خواهد شد.

آماده‌باش همه ظرفیت‌های درمانی خراسان رضوی برای خدمت به زائران

پایتخت معنوی ایران غرق ماتم و عزا/ باز هوای حرمت آرزوست

وزیر بهداشت گفت: تمامی خادمان سلامت و مراکز بهداشتی و درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و استان خراسان رضوی برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران در حالت آماده باش هستند.

بهرام عین‌اللهی در رابطه با بازدیدهای خود از مسیر زائران پیاده امام رضا (ع)، اظهار کرد: در روزهای پایانی ماه صفر، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سازمان اورژانس کشور با تمام امکانات خود در خدمت زائران و مجاوران رضوی هستند.

وی ادامه داد: ۲۶۸ دستگاه آمبولانس از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ۶۰ دستگاه آمبولانس از سایر مناطق کشور، ۱۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۲۵ دستگاه موتورلانس به‌همراه پنج فروند بالگرد در خدمت زائران بارگاه منور رضوی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اضافه کرد: تمامی خادمان سلامت و مراکز بهداشتی و درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و استان خراسان رضوی برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران در حالت آماده باش هستند.

خبر تکمیلی را اینجا بخوانید.

شمار زائران پیاده درمسیرهای منتهی به مشهد ۱۹۱ هزار نفر اعلام شد

پایتخت معنوی ایران غرق ماتم و عزا/ باز هوای حرمت آرزوست

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) گفت: ۱۹۱ هزار زائر پیاده تا صبح جمعه در مسیرهای منتهی به مشهد به حرکت درآمده‌اند تا در روز شهادت امام رضا (ع) در این شهر باشند.

حسین رضایی گفت: حرکت زائران پیاده امام رضا (ع) از حدود ۲۰ روز قبل آغاز شده است و امروز و فردا بیشترین تردد زائران پیاده در مسیرهای منتهی به شهر مشهد را شاهد خواهیم بود.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) گفت: ۱۹۱ هزار زائر پیاده تا صبح جمعه در مسیرهای منتهی به مشهد به حرکت درآمده‌اند تا در روز شهادت امام رضا (ع) در این شهر باشند.

وی ادامه داد: روز شنبه همزمان با سالروز شهادت امام رضا (ع) همه ساکنان روستاهای اطراف شهر مشهد به سمت این شهر به حرکت در می آیند تا در مراسم سوگواری شهادت امام هشتم (ع) حضور پیدا کنند.

رضایی افزود: ۳۲۰ ایستگاه صلواتی برای پذیرایی از زائران پیاده از ۲۴ شهریور ماه در مسیرهای منتهی به مشهد فعال شده‌اند و در مجموع ۲۰ هزار خادم به زائران پیاده در طول مسیرهای منتهی به مشهد خدمت می‌کنند.

جلوه‌هایی از شور و عشق رضوی در مجاورت حرم مطهر امام رضا (ع)

این روزها مشهدالرضا صحنه شورو عشق رضوی و عرصه خدمت رسانی خالصانه و بی منت شهروندان خراسانی به زائران عزادار است.

اجرای طرح «قدم به قدم» با حضور بیش از ۵ هزار جوان داوطلب در مشهد

پایتخت معنوی ایران غرق ماتم و عزا/ باز هوای حرمت آرزوست

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: طرح قدم به قدم با حضور بیش از ۵ هزار جوان داوطلب که از تمام استان‌های کشور در مشهد حضور یافته‌اند درحال اجرا است.

پیرحسین کولیوند در جلسه ستاد خدمات رسانی به زائران دهه پایانی ماه صفر که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر کشور با مدیریت میدانی هلال احمر خراسان رضوی و همکاری ۲۵ استان دیگر به استثنا استان‌های مرزی که در اربعین مشغول ارائه خدمات هستند، فعالیت‌های خود را در چند محور برای زائرین عزیز امام رضا (ع) ارائه می‌کند.

وی افزود: محور اول، وظیفه اصلی سازمان هلال احمر یعنی امداد و نجات است که هم در مسیرهای پیاده روی زوار دهه آخر صفر و هم در خیابان‌ها، مواکب و محل تردد هیئت‌ها این خدمت رسانی در حال اجراست.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: محور بعدی ایستگاه‌های ثابت و سیار درمانی بین مسیر پیاده روی و شهرها است که در حال خدمات رسانی هستند.

خبرتکمیلی را اینجا بخوانید.

نیاز به ۶۶۰۰ دستگاه اتوبوس برای بازگشت زائران از مشهد

پایتخت معنوی ایران غرق ماتم و عزا/ باز هوای حرمت آرزوست

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: حدود ۶ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس برای انجام عملیات بازگشت زائران دهه پایانی صفر از مشهد مقدس مورد نیاز است.

داریوش امانی شامگاه پنجشنبه در جریان بازدید از پایانه مسافربری امام رضا (ع) مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس داده‌های دریافتی از سامانه‌های موجود، حدود ۶ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس برای انجام عملیات بازگشت زائران دهه پایانی صفر از مشهد مقدس مورد نیاز است.

وی بیان کرد: تأمین بخشی از اتوبوس‌ها و سرویس‌های حمل و نقلی از طریق پیش فروش بلیت توسط نرم افزارهای رایانه‌ای (اپلیکیشن) صورت گرفته که بر همین اساس روزانه به ۸۰۰ دستگاه اتوبوس نیازمندیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.