گزارش‌های مختلف از آمار تلفات، مفقودان و اجساد رها شده و گورهای دسته جمعی در پی سیل ویرانگر اخیر در لیبی، خبر از یک فاجعه انسانی گسترده در این کشور می‌دهد.

لیبی در معرض فاجعه انسانی و بهداشتی؛ هزاران مفقود و ده‌ها گور جمعی

به گزارش قدس آنلاین، شبکه خبری المیادین روز شنبه نوشت: لیبی با یک بحران زیست محیطی، بهداشتی و تعدد گورهای دسته جمعی و نیازهای فوری و گسترده در بخش بازسازی مواجه است.

در حالی که منابع مختلف در لیبی، آمارهای متفاوتی در مورد تعداد افراد مفقود شده، ارائه می دهد، هشدارها و نگرانی ها از احتمال انفجار مواد منفجره قدیمی و نیز گسترش بحران بهداشتی در اثر گورهای دسته جمعی که بویژه در کنار سواحل این کشور برای دفن جانباختگان سیل اخیر ایجاد می شود و بروز حرج و مرج در این کشور افزایش یافته است.

محمد الاسمر، مدیر مرکز ملی پژوهش در لیبی گفت که اعلام مفقودی های ناشی از سیل اخیر در این کشور به ۲۰ هزار مورد رسیده است.

عیسی الشلوی استاد بخش بحران ها در دانشکده علوم فنی در شهر سیل زده درنه نیز گفت که آمار قربانیان و مفقودان فاجعه سیل "دانیل" در لیبی به ۱۷ هزار نفر رسیده است و تعدادی از این قربانیان نیز بدون طی کردن مراحله شناسایی هویت، در گورهای دسته جمعی دفن شده اند.

از سوی دیگر "ایمان طرابلسی" سخنگوی دفتر منطقه ای کمیته بین اللملی صلیب سرخ نیز گفت که دست کم ۱۰ هزار نفر از شهروندان لیبی در جریان سیل اخیر، در شمار مفقودین قرار گرفته اند.

سازمان بین المللی مهاجرت نیز از آوارگی بیش از ۳۸ هزار نفر در شرق لیبی از جمله ۳۰ هزار نفر در شهر درنه در پی فاجعه اخیر خبر داد.

المیادین، دشوارهای بوجود آمده در زمینه دسترسی و جابجایی، ارتباطات، عملیات امدادی و هرج و مرج حاکم بر لیبی که حتی قبل از فاجعه نیز وجود داشت را از علل اعلام آمارهای متناقض در خصوص تعداد قربانیان ذکر کرد.

مسوولان دولتی در شرق لیبی آمارهای مختلفی از قربانیان ارائه کردند، یکی از آنها از کشته شدن دست کم سه هزار و ۸۴۰ نفر خبر داد در حالی که "عثمان عبد الجلیل" وزیر بهداشت لیبی به ثبت سه هزار و ۱۶۶ فوتی اشاره کرد.

نگرانی از انفجار بقایای بمب ها و مواد منفجره قدیمی در اراضی لیبی یکی دیگر از نگرانی های امروز در این کشور است بویژه آنکه امدادگران و داوطلبان امداد متوجه خطرات این امر نیستند.

سخنگوی دفتر منطقه ای کمیته بین اللملی صلیب سرخ در بخش دیگری از اظهاراتش به همین مساله اشاره کرد و گفت که منطقه سیل زده از سالها پیش، درگیر چالش وجود مهمات های قدیمی باقیمانده در زمین است و این امر کار امدادرسانی را دشوارتر کرده است.

طرابلسی افزود: در همین خصوص صلیب سرخ جهانی در هماهنگی کامل با هلال احمر لیبی و بر اساس پروتکل های آن عمل می کند.

مدیر مرکز ملی پژوهش در لیبی نیز در مورد چالش های امدادی گفت که آوارهای عظیم محله ها را زمین گیر و جاده ها را قطع و کار تیم های امدادی را با مشکل مواجه کرده است.

الاسمر افزود: مقر موسسات مهم دولتی از جمله اداره ثبت احوال در این سیل تخریب شدند و همچنین زیرساخت های حیاتی، آرامستان ها و اماکن باستانی در اثر سیلاب از بین رفته اند.

خبرنگار المیادین در بنغازی نیز اظهار داشت که چالش اصلی در توزیع تیم های امدادی است که به صورت متوالی به لیبی می آیند.

به گزارش قدس آنلاین، آخرین آمار نهادهای بین المللی ذیربط ساعاتی پیش، حاکی است که شمار کشته‌های طوفان و سیلاب در شهر درنه به بیش از ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است.

شهرهای شرق لیبی روز دوشنبه شاهد طوفان هولناک دانیل بود و با توجه به گستردگی منطقه طوفان‌زده و کمبود امکانات، مقامات لیبی درخواست کمک بین‌المللی کرده‌اند.

شهر بندری درنه به ویژه بر اثر طوفان دانیل بشدت آسیب دیده است و تصاویر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی، خانه‌ها و اتومبیل‌های ویران‌شده را در خیابان‌ها نشان می‌دهد که در اثر باران‌های شدید غرق در گل و لای شده‌اند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز روز جمعه اعلام کرد، طوفان اخیر در لیبی زندگی ۳۰۰ هزار کودک در این کشور را تحت تاثیرات منفی خود قرار داده است.

"میشل سروادی" نماینده یونیسف در لیبی در بیانیه‌ای تاکید کرد که کودکان در لیبی پس از یک دهه درگیری، با فاجعه جدیدی روبرو هستند و اولویت‌های ما تامین لوازم بهداشتی، آب و فاضلاب، حمایت‌های روانی و اجتماعی و جستجوی خانواده‌های کودکان مفقود شده به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی دیگر است./

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.