لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل تحریم اقتصادی آمریکا علیه کوبا را غیرقانونی خواند.

برزیل: تحریم اقتصادی کوبا از سوی آمریکا غیرقانونی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، داسیلوا در اولین سفرش به کوبا در دوره سوم ریاست جمهوری خود، تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده بر این کشور را غیرقانونی خواند و قرار گرفتن نام کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم از سوی واشنگتن را محکوم کرد.

لولا در سخنرانی افتتاحیه اجلاس سران کشورهای در حال توسعه گروه ۷۷ در هاوانا، گفت: کوبا مدافع حکمفرمایی یک نظام جهانی عادلانه بود و تا امروز قربانی یک تحریم اقتصادی غیرقانونی شده است.

وی افزود: برزیل مخالف هرگونه اقدام قهری یکجانبه است و ما گنجاندن نام کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم را محکوم می‌کنیم.

این اظهارات ساعاتی پیش از عزیمت لولا به نیویورک، جایی که وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت خواهد کرد و با جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده گفت وگوهای دو جانبه خواهد داشت، بیان شده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، کوبا نیز پیشتر بارها نسبت به قرار گرفتن نامش در فهرست کشورهای حامی تروریسم و اعمال تحریم اقتصادی از سوی واشنگتن اعتراض و آن را محکوم کرده است.

این در حالی است که اتحادیه ۲۷ عضوی اروپا به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری هاوانا، بارها تحریم تجاری کوبا را رد کرده است.

کوبا و منتقدان تحریم‌های اقتصادی معتقدند این تحریم‌ها مانع دسترسی مردم کشورهای هدف به غذا، دارو و دیگر منابع حیاتی توسعه می‌شود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا کوبا را در فهرست دولت‌های حامی تروریسم ایالات متحده قرار داد و اگرچه دولت بایدن سایر اقدامات دوران ترامپ را تغییر داده است اما تاکنون نام کوبا را از این فهرست حذف نکرده است.

گفتنی است؛ گروه ۷۷ در سال ۱۹۶۴ به عنوان بزرگترین ائتلاف کشورهای درحال توسعه توسط ۷۷ کشور تشکیل شد. این گروه فعالیت رسمی خود را پس از پایان نشست تجارت و توسعه سازمان ملل ـ آنکتاد ـ طی بیانیه‌ای آغاز کرد.

این ائتلاف، اکنون ۱۳۳ کشور عضو دارد اما به دلیل اهمیت تاریخی، سیاسی نشست اولیه آن که به شکل‌گیری و فعالیت رسمی آنها انجامید، همچنان خود را در قالب گروه ۷۷ معرفی می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.