یک دیپلمات ارشد روسیه اعلام کرد که مسکو با مجموعه‌ای از اقدامات ضروری از جمله اقدامات پیشگیرانه، به تقویت ظرفیت نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در قطب شمال پاسخ خواهد داد.

روسیه به افزایش حضور نظامی ناتو در قطب شمال پاسخ می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، نیکلای کورچونوف سفیر وزارت امور خارجه روسیه در امور خاص و رئیس کمیته شورای قطب شمال اظهار داشت: راهبرد تقویت توان نظامی ناتو در این منطقه که الحاق فنلاند به این ائتلاف و عضویت احتمالی سوئد را نیز شامل می‌شود، نشان‌دهنده رواج راهبردهای متجاوزانه در ناتو برای تضمین امنیت خود در عرض‌های جغرافیایی شمالی است حتی اگر به زیان امنیت سایر کشورها باشد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مجمع اقتصادی شرق در «ولادی‌وستوک» در تاریخ ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) با اشاره به اینکه قطب شمال برای روسیه مهم است، اعلام کرد که توسعه قطب شمال علاوه بر توسعه خاور دور، یک اولویت راهبردی برای روسیه است.

کورچونوف با بیان اینکه ایالات متحده و متحدانش رویکرد غیرسازنده‌ای را در پیش گرفته‌اند، گفت: تنش‌های نظامی و سیاسی در قطب شمال رو به افزایش است.

رئیس جمهوری روسیه در مارس (فروردین) ۲۰۲۳ حکمی را در راستای بروزرسانی سیاست خارجی این کشور امضا کرد که بر اساس آن، روسیه با سیاست کشورهای غیردوست با هدف نظامی کردن منطقه شمالی و محدود کردن توانایی روسیه برای بهره‌مندی از حقوق حاکمیتی خود در منطقه قطب شمال مقابله خواهد کرد.

فنلاند و سوئد در ماه مه (اردیبهشت/خرداد) ۲۰۲۲، درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند.

در ۴ آوریل ۲۰۲۳ (۱۵ فروردین ۱۴۰۲)، فنلاند به طور رسمی سی و یکمین عضو این ائتلاف شد. اما درخواست سوئد همچنان در انتظار تایید نهایی کشورهای مجارستان و ترکیه است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.