مراکش سفر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به رباط را تکذیب کرد و گفت که چنین سفری در دستور کار نیست.

مراکش برای رئیس جمهور فرانسه اجازه ورود نداد

به گزارش قدس انلاین به نقل از مهر، مراکش ادعاهای وزیرخارجه فرانسه مبنی بر سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به مراکش را رد کرد.

یک مقام دولتی مراکش به خبرگزاری دولتی مراکش گفته است که ماکرون نه برنامه‌ای و نه سفری برنامه‌ریزی شده به مراکش دارد و چنین مجوزی نیز برای این سفر صادر نشده است. این مقام دولتی مراکشی افزود: «از اینکه وزیر امور خارجه فرانسه چنین ادعای یکجانبه‌ای را کرده و به خود اجازه داده چنین اعلامیه‌ای را داده، تعجب می‌کنم.»

چند روز پیش از این، «کاترینا کولونا»، وزیر امور خارجه فرانسه در گفتگو با شبکه فرانسوی ال. سی. آی مدعی شده بود که رئیس جمهور ماکرون به دعوت محمد ششم پادشاه مراکش به زودی به مراکش سفر خواهد کرد.

کولونا در این گفتگو همچنین تنش بین پاریس و رباط را پذیرفت.

فرانسه تلاش‌های یک جانبه‌ای را برای رفع تیرگی روابط با مراکش به عنوان پادشاهی شمال آفریقا دنبال کرده، اما نه تلاش‌های دیپلمات فرانسوی برای کاهش تنش‌های دو ساله با مراکش و نه سخنرانی‌های صمیمانه ماکرون برای مراکشی‌ها تأثیری در کاهش تنش میان مراکش و فرانسه نداشته است.

مراکش حتی چندی پپش کمک‌های پاریس در عملیات نجات زلزله را رد کرد و پس از رد کمک‌های فرانسه از سوی مراکش، ماکرون یک ویدئوی دو دقیقه‌ای به زبان فرانسوی منتشر و با مردم مراکش ابراز همدردی کرد. رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه زمین لرزه هر دو کشور فرانسه و مراکش را لرزاند، تاکید کرد که دولت فرانسه در کنار مردم مراکش است و پاریس از هر فرصتی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه استفاده خواهد کرد. فرانسه حتی متعهد شد ۵ میلیون یورو به سازمان‌های امدادرسانی مراکشی کمک کند، اما مراکش چنین کمکی را از فرانسه نپذیرفت. ادعای کمک ماکرون به مراکش حتی با انتقادات گسترده‌ای روبرو شد و بسیاری رئیس جمهور فرانسه را به اشتیاق دوره استعماری در مراکش و بی احترامی به حاکمیت این کشور مستقل متهم کردند.

ماکرون همچنین با انتشار یک پست در پلتفرم ایکس نوشت: همه ما بعد از زلزله مهیب مراکش، احساس ناراحتی عمیق می‌کنیم. فرانسه برای کمک به روند امدادی اولیه آماده است. وی در پایان نشست گروه ۲۰ نیز گفت: فرانسه آماده است در صورت موافقت مقامات مراکش از این کشور حمایت به عمل آورد.

با این حال، منابع آگاه اعلام کردند که «محمد ششم» پادشاه مراکش تماس تلفنی امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه را پس از زلزله مرگبار اخیر پاسخ نداده است.

این در حالی است که دولت مراکش قبل از آن، کمک‌های اسپانیا، امارات متحده عربی، قطر و بریتانیا را پذیرفته بود.

پذیرش گزینشی کمک‌ها از سوی مراکش نشان‌دهنده شکاف سیاسی و خصومت شخصی بین امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و ملک محمد ششم، پادشاه مراکش است.

اولین نشانه‌های تنش در روابط فرانسه و مراکش بلافاصله پس از رسوایی نرم افزار جاسوسی پگاسوس ظاهر شد. از آن زمان تاکنون، ارتباط بین ماکرون و محمد ششم متوقف شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.