پس از ورود جنگنده‌های ‌آموزشی یاک۱۳۰ به ناوگان نیروی ‌هوایی کشورمان، ظهر دیروز وزیر دفاع روسیه با دعوت رسمی فرمانده ستاد ‌کل ‌نیروهای ‌مسلح جمهوری اسلامی ایران به تهران آمد.

دیپلماسی نظامی برای جلوگیری از فعال‌شدن کانون‌های بحران در منطقه/ نگاهی به اهمیت سفر وزیر دفاع روسیه به تهران

به گزارش قدس آنلاین، دیپلماسی ‌دفاعی، توسعه‌ همکاری‌های دوجانبه‌ و مقابله با تهدیدهای مشترک ‌و ‌تروریسم بین‌المللی از جمله محورهای اصلی دیدارهای ارتشبد سرگئی شایگو با سرلشکر محمد باقری، امیر سرتیپ آشتیانی؛ وزیر دفاع و دیگر فرمانده بلندپایه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی عنوان شده است. 

روابط دفاعی دوجانبه؛ گسترده و قوی 
محمدمهدی یزدی، کارشناس مسائل دفاعی با تحلیل ابعاد این رویداد، در پاسخ به خبرنگار قدس با بیان اینکه ارتباط نیروهای مسلح دو کشور سابقه طولانی دارد و صرفاً محدود به یک حوزه نیست و تقلیل دادن تحلیل‌ها به مقوله تبادل جنگنده‌های سوخو۳۵ نگاهی تک‌بعدی را متصور می‌شود.

یزدی با اشاره به دعوت اوایل تیرماه سرلشکر باقری از سرگئی شایگو برای سفر به تهران، مناسبات دفاعی و خرید فروش تسلیحات را بخشی از روابط دوجانبه عنوان کرد کمااینکه تحویل یاک۱۳۰ به نیروهای مسلح نیز ممکن است زمینه‌ساز ورود سوخو۳۵ به کشور باشد و می‌توانند مانند تحویل سامانه‌های اس-۳۰۰ به ایران فتح بابی باشد برای مبادلات بیشتر تسلیحات دفاعی بین تهران و مسکو. 

این کارشناس دفاعی، درگیری آذربایجان و ارمنستان را یکی دیگر از ابعاد احتمالی گفت‌وگوها در مذاکرات مقامات ارشد دو کشور دانست و بیان کرد: مسئله خرید تسلیحات دفاعی ساخت ایران توسط روسیه نیز محتمل است زیرا به تازگی در نمایشگاه دفاعی نظامی مسکو شاهد نمایش دستاوردهای موفق سامانه‌های ایرانی بودیم و طرف روس نیز با توجه به درگیری‌ها و تهدیدهایی که متوجه خود می‌داند می‌تواند از گزینه‌ تولیدات بصرفه تهران به عنوان یک فرصت استثنایی بهره‌مند شود. کما اینکه امروز وزیر دفاع روسیه با امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع کشورمان نیز دیدار خواهد داشت و در آن دیدار قطعاً مسائلی در خصوص صنعت دفاعی و دیپلماسی فعال دو کشور مطرح خواهد شد.

محمدمهدی یزدی با اشاره به تلاش برخی رسانه‌ها برای یک‌طرفه جلوه دادن روابط نظامی تهران- مسکو تصریح کرد: پیش از آغاز پیشروی روسیه در مسیر دریای سیاه، روس‌ها مشتری تسلیحات دفاعی ایرانی بوده و مبادلات دو کشور هیچ ارتباطی به حوادث اوکراین ندارد و روابط دفاعی در قالب مناسبات فیمابین دوطرفه و مبتنی بر اصول است. سبد محصولات دفاعی ایران متنوع است و روسیه یکی از متقاضیان خرید آن‌ها به شمار می‌آید. 

اشتراک مواضع تهران و مسکو در «قفقاز»
این ‌کارشناس ‌دفاعی با اشاره به اشتراک ایران و روسیه در خصوص جلوگیری از فعال شدن کانون‌های بحران در منطقه قفقاز گفت: زمینه‌سازی برای ناامنی در نزدیکی مرزهای ایران از یک سو و احتمال باز شدن جبهه‌های تهدیدآفرین برای مسکو، از نقاط اشتراک دو کشور برای مخالفت با این دست تحرکات است و در آینده نزدیک ممکن است با عزم کشورهای منطقه، شاهد رفع چالش‌های امنیتی ایجاد شده با دخالت‌های دست‌های رژیم صهیونیستی و غرب باشیم. جمهوری اسلامی ایران مخالف هر گونه درگیری و تغییر مرزهای راهبردی در منطقه قفقاز است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.