اعضای کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران فیلم «نگهبان شب» به کارگردانی سید رضا میرکریمی را به عنوان نماینده نهایی سینمای ایران برای آکادمی اسکار ۲۰۲۴ انتخاب کردند.

درباره انتخاب «نگهبان شب» به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۴/ انتخابی عجیب

به گزارش قدس آنلاین، این کمیته بعد از بررسی ۴۲ اثر حائز شرایط، سه فیلم را به عنوان نامزد نهایی فهرست معرفی به آکادمی اسکار پیش رو انتخاب کردند. از میان فیلم‌های«ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس، «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی و «شهرک» اثر علی حضرتی، قرعه این دوره به نام میرکریمی افتاد.

این فیلم با فروش کمتر از ۲ و نیم میلیارد تومان در گیشه، توفیقی در فروش نداشته است و به گفته منتقدان، فیلمی که نتوانسته به زبان فارسی و در کشور خودش با مخاطب ارتباط بگیرد، چطور می تواند بختی برای گرفتن جایزه اسکار داشته باشد؟

درباره انتخاب «نگهبان شب» به عنوان نماینده ایران در اسکار 2024/ انتخابی عجیب
رضا درستکار

رضا درستکار، نویسنده و منتقد سینما که در دوره‌ای عضو کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به اسکار بوده، معتقد است که شب اسکار امسال هم سوخت!

او در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: وقتی کمیته‌ای برای معرفی فیلمی به‌عنوان نماینده یک کشور برای اسکار تشکیل می‌شود اعضای آن کمیته باید دارای تخصص و توان سینمایی بالایی بوده و صاحب اندیشه و سلیقه باشند.

وی با اشاره به شرایط نامطلوب سینمای ایران در اکران و گیشه طی یکسال اخیر و دوران پساکرونا خاطرنشان می‌کند: با توجه به این شرایط بد چه اصراری به معرفی نماینده برای اسکار بود؟ سینمای امسال ایران خروجی خوبی برای معرفی به اسکار نداشت و می‌توانستند شجاعانه این را اعلام کنند ولی چنین نکردند و انتخابی بسیار بد داشتند.

به گفته این منتقد سینمایی، این انتخاب، مثل دادن امتیازی بی‌دلیل به فیلمساز است و می‌افزاید: فیلمی که نتواسته با مخاطب داخلی ارتباط برقرار کند چطور قرار است با مخاطب جهانی ارتباط بگیرد؟ به نظرم این انتخاب فقط مثل یک نوع نان قرض دادن به رضا میرکریمی، و گریز از وضعیت نامناسب سینما در یک‌سال اخیر بود وگرنه فیلمی که در افواه عمومی و نزد منتقدان سینمایی موفق نبوده، و در گیشه شکست خورده، چطور می‌تواند نظر مخاطبان و منتقدان جهانی را جلب کند؟

* شکل دیگری از انتخاب

این عضو هیئت داوران سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با طرح این گلایه که مگر حوزه فرهنگ شوخی‌بردار است؟ می‌گوید: فیلمی مثل «نگهبان شب» بیست سال از سینمای ایران عقب‌تر است اگر این فیلم در سال ۱۳۸۰ ساخته می‌شد شاید گزینه‌ای بود برای معرفی به اسکار؛ ولی نه برای امروز که سینمای جهان، متحول و متفاوت شده است.

درستکار می‌افزاید: من یک سال عضو کمیته انتخاب فیلم برای اسکار بودم و می‌دانم که شرایط چطور است. می‌گفتند اگر فلان فیلم را انتخاب کنید فلان جا اعتراض می‌کنند، اگر بهمان فیلم را انتخاب کنید بهمان جا بلوا می‌شود! اجازه نمی‌دهند که هر بخشی کار خودش را انجام دهد.

به باور او، کمیته انتخاب فیلم برای اسکار با انتخابی بهتر می‌توانست فرصتی خوب را برای فرهنگ کشور ایجاد کند و توضیح می‌دهد: البته امسال هر گزینه‌ی دیگری هم بختی برای گرفتن جایزه اسکار نداشت و از میان گزینه‌های موجود هم انتخاب خوبی صورت نگرفت.

این منتقد سینمایی با بیان اینکه اسکار با جشنواره‌های دیگری همچون کن متفاوت است، توضیح می‌دهد: رویکرد در جشنواره کن کاملا هنری است و قالب‌های جدید و دستور زبان سینمایی مورد توجه قرار می‌گیرد حالیاکه اسکار، مراسمی است از جنس سینمای پروداکشن. فیلمی که ۲۰۰ میلیون دلار هزینه ساخت آن شده قابل مقایسه با فیلم‌های کم هزینه نیست.

به گفته وی، در اسکار کمتر سابقه داشته که فیلم‌های کم هزینه (لوباجت) انتخاب شوند عموما فیلم‌های داستان‌پرداز قدرتمند، بیگ پروداکشن و ماجراجویانه، جایزه گرفته‌اند. مثلا فیلم‌های عباس کیارستمی مورد توجه مراسم اسکار نبودند درحالیکه یکی از آثار این فیلمساز فقید برنده نخل طلای کن شده است چون کیارستمی سعی می‌کرد سینما را ارزان تمام کند اما سینمای اصغر فرهادی پروداکشنی وسیع‌تر دارد.

درستکار با طرح این پرسش خطاب به کمیته انتخاب که فیلم «نگهبان شب» چه ویژگی‌هایی داشت که به‌عنوان نماینده سینمای ایران برای اسکار معرفی شد؟ عنوان می‌کند: این فیلم حتی قصه هم ندارد و انتخابی عجیب و نادرست است.

او درباره اینکه از میان سه گزینه موجود و با این پیش فرض که هیچکدام از این فیلم‌ها شانسی برای گرفتن اسکار نداشتند اما این انتخاب می‌توانست بر جو سینمای داخلی هم اثرگذار باشد، یادآور می‌شود: با در نظر گرفتن این فرضیه انتخاب فیلم «ملاقات خصوصی» بهتر از «نگهبان شب» بود چون هم پرفروش‌تر بود، هم از کارگردانی فیلم اولی حمایت می‌شد و هم انگیزه‌ای بود برای سینماگران جوان کشورمان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.