نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه بار دیگر بر آمادگی توکیو برای بهبود روابط با کره شمالی و برگزاری نشستی «رو در رو با کیم جونگ اون در هر زمان و بدون هیچ قید و شرطی» تاکید کرد.

ابراز تمایل کیشیدا برای دیدار با کیم جونگ اون و عادی سازی روابط با کره شمالی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در حالی این مساله را مطرح کرد که توکیو به دنبال راه حلی دیپلماتیک در میانه تنش‌های پیش آمده ناشی از برنامه‌های تسلیحات اتمی کره شمالی است.

نخست وزیر ژاپن در جریان سخنرانی خود در نشست عمومی مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: سیاست ژاپن در قبال کره شمالی تغییر نکرده است. ژاپن به دنبال بهبود روابط خود با کره شمالی از طریق حل و فصل همه مسائل باقیمانده نگران کننده مانند موضوع بازداشت (ژاپنی‌ها)، موضوع برنامه هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ و همچنین حل و فصل مسائل حل نشده گذشته است.

نخست وزیر ژاپن با تاکید بر درخواست عمومی در مجمع عمومی سازمان ملل چند روز پیش از اعلام دولت توکیو برای تمایل وی به حضور در این نشست گفته بود که ژاپن مایل است تا تمامی مسائل را با کره شمالی حل کند.

کیشیدا گفت: با هدف آغاز یک دوره جدید، می‌خواهم عزم خود را برای دیدار رو در رو با کیم جونگ اون در هر زمانی بدون هیچ قید و شرطی بیان کنم.

اخیرا هیروکازو ماتسونو، دبیر کابینه دولت ژاپن گفته بود: مایلیم که گفت‌وگوهای سطح بالا را تحت کنترل مستقیم نخست وزیر برگزار کنیم تا در اسرع وقت به نشست سران برسیم. نخست وزیر عزم خود را برای نشست رو در رو با کیم در هر زمان و بدون پیش شرط ابراز کرده است.

«جونیچیرو کوئیزومی»، نخست وزیر پیشین ژاپن در سال ۲۰۰۲ به پیونگ یانگ  رفته بود. وی با کیم جونگ ایل، پدر کیم جونگ اون دیدار کرده بود. آن سفر باعث شد تا پنج شهروند ژاپنی به کشور برگردند.

در این میان، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز پیشنهاد مذاکره با کره شمالی را مطرح کرده؛ اما کره شمالی علاقه چندانی نشان نداده است. اگرچه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا با کیم جونگ اون ملاقات کرده بود.

این در حالی است که رسانه دولتی کره شمالی امروز (چهارشنبه) گزارش کرد، کیم جونگ اون پس از سفری رسمی به روسیه به کره شمالی برگشته است.

امروز همچنین رسانه‌های کره شمالی گزارش کردند که کیم جونگ اون از ایستگاه قطار مرزی روسیه واقع در منطقه «خسان» عبور کرد و به کشور بازگشت.

کیشیدا همچنین در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت که حمله روسیه به اوکراین هنوز تمام نشده و جهان باید به سمت همکاری در این زمینه پیش برود و از تقابل و دو دستگی اجتناب کند.
وی افزود: در زمانیکه جامعه بین‌الملل با بحران چندگانه و افزایش تفرقه روبروست، ما باید یک زبان مشترک داشته باشیم که بازتابی از همگی ماست. معتقدم که جامعه بین‌الملل با توجه به کرامت انسانی می‌تواند بر تفاوت در رژیم‌ها غلبه کرده و به سمت ارزش‌ها و همکاری بین‌المللی بر پایه انسانیت پیش برود.
کیشیدا همچنین خواستار ایجاد جامعه بین‌المللی با ثبات و صلح آمیز شد که در آن به شرافت بشر احترام گذاشته می‌شود و همچنین از کشورهای هسته‌ای خواست تا تلاش‌هایشان را برای خلع سلاح اتمی به منظور ایجاد جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای تشدید کنند.
نخست وزیر ژاپن گفت: توکیو به دنبال حفاظت از حقوق ملت‌های آسیب پذیر و زندگی مردم در آرامش تحت قوانین بین المللی است. روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت، قوانین بین المللی و حاکمیت قانون را نقض می کند. تغییر یکجانبه وضع موجود با زور یا اجبار در هیچ جای دنیا قابل قبول نیست.
کیشیدا تاکید کرد: نقض منشور سازمان ملل، حقوق بشر و تهدیدهای اتمی باید پایان یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.