رئیس اداره امور عشایری بردسکن گفت: متاسفانه بحران خشکسالی و فقر مراتع و مشکل نقدینگی باعث شده است ۹۰ درصد عشایر منطقه در معادن مشغول به کار شوند.

خشکسالی و مشکل نقدینگی ۹۰ درصد عشایر بردسکن را راهی معادن کرد

به گزارش قدس خراسان، قاسم سالاری اظهار کرد: جمعیت دام عشایر منطقه ۱۴۰ هزار راس بوده است که در حال حاضر ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

رئیس اداره امور عشایری بردسکن خشکسالی، فقر مراتع و گرانی نهاده‌های دامی را از علل فروش دام در مناطق عشایری این شهرستان اعلام کرد و افزود: به خاطر تامین امرار و معاش خانواده‌ها ۹۰ درصد عشایر منطقه در معادن مشغول به کار شده‌اند.

وی بیان کرد: به خاطر حفظ و نگهداری دام‌های باقیمانده از عشایر مدیر کل عشایر استان با تخصیص نهاده‌های دامی ۴ ماهه موافقت کرده است که در آینده نه چندان دور عشایر برای تامین نهاده‌های دامی خود مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

سالاری به اجرای پروژه آبرسانی به سه روستای محمد زورآب، چشمه سفید و چشمه هادی اشاره کرد و افزود: در این سه روستای عشایری طرح‌های آبرسانی از جمله لوله‌گذاری و حفر چاه دستی با اعتبار یک میلیارد تومان درحال اجرا است و با پیگیری‌های انجام شده مجوز یک حلقه چاه نیمه عمیق نیز در روستای چشمه سفید گرفته شده است که پس از اخذ پروانه و پرداخت هزینه‌ها نسبت به حفر آن اقدام خواهد شد.

رئیس اداره امور عشایری بردسکن بیان کرد: بیش از ۳۰ محله عشایری منطقه دهان قلعه بخش انابد توسط تانکر آب رسانی می‌شوند و سه روستای محمد زورآب، چشمه هادی و  چشمه سفید از روستاهای مشکل‌دار در تامین آب شرب بودند که خوشبختانه ظرف ۱۵ روز آینده پروژه‌های آبرسانی در این روستاها به اتمام و از نعمت آب شرب پایدار برخوردار خواهند شد.

وی اظهار کرد: شهرستان بردسکن ۱۳۵۰ خانوار عشایر دارد که در بیش از ۵۰ محله عشایری به صورت ییلاق و قشلاق و سکونت دائمی زندگی می‌کنند.

سالاری طول جاده‌های عشایری این شهرستان را ۳۵۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود:۱۵۰ کیلومتر آن از نعمت آسفالت برخوردار است و در مابقی روستاها هر سال به طور متوسط بین ۲ تا ۳ نوبت جاده‌های آن‌ها تیغ زنی صورت می‌گیرد.

خبرنگار: علی نوری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.