۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹
کد خبر: 917108

دعای عهد اقرار بر ربوبیت خداوند است

آیت‌الله محمدباقر تحریری استاد درس خارج فقه

از جمله راه‌های ارتباط و تجدید عهد شیعیان با امام غایب خود، ادعیه‌ای است که از راه‌های صحیح به ما رسیده است مانند دعای عهد که امام صادق(ع) به خواندن آن توصیه کرده است. دعایی با مضامین بلند و حقایقی والا که خواننده دعا باید خود را به آن حقایق و معارف ملتزم کرده و در زندگی خود جاری کند.

انسان شیعه و مؤمن ارتباط توحیدی خود را با پیوند به اهل بیت(ع) نشان می‌دهد. بر پایه روایات، مضامین دقیق قرآن و بیانات اهل بیت(ع)؛ تنها انسان شیعه به اهل بیت(ع) ایمان صحیح دارد و آن را در زندگی با اعتقاد به ولایت و الگو قرار دادن اهل بیت(ع) در شئون زندگی نشان می‌دهد.

بر همین اساس، در دعای عهد خدای متعال را به ربوبیت مطلقه در تمام شئون زندگی و هستی خوانده و به او معتقد هستیم. حاکمیت خدای متعال به واسطه وسائط در عوالم وجودی به خصوص این عالم ظهور پیدا می‌کند. ملائکه مقداری از این وسائط در فیوضات الهی در تمام زمان‌ها و مکان‌ها هستند. کمالات الهی در عالم تکوین از حیات، مرگ، رزق و... به واسطه ملائکه ظهور پیدا می‌کند. در عین اینکه خدای متعال همواره در همه کارها استقلال دارد و از موجودات کنار نیست اما این واقعیات را به واسطه وسائط ظهور می‌دهد.

خدای متعال موجودات را از طریق وسائط اداره می‌کند اما انسان را برای کمال اختیاری و قرب به خود آفریده و برای رسیدن به این قرب انبیا(ع) و رسولان را آورده است. اعتقاد صحیح به وحدانیت خدای متعال در تمام شئون هستی اصلی اعتقادی است که با اعتقاد به رسالت انبیا(ع) و نزول کتاب‌های آسمانی و نیز اعتقاد به خاتمیت رسالت پیامبر اکرم(ص) و دین ایشان همراه شده است.

در راستای این حقیقت خدای متعال در این امت برای پیامبر اکرم(ص) اوصیای دوازده‌گانه‌ای معین فرموده است که از امیرالمؤمنین(ع) آغاز و تا امام زمان(عج) ادامه دارد. خداوند ائمه(ع) را بر اساس روایت‌های متعدد و اشاراتی از آیات قرآن معرفی و خصوصیات آن‌ها را نیز بیان کرده است. غرض اصلی از فرستادن تمام انبیا و کتب آسمانی طبق آیه ۱۳ سوره شوری، پیاده کردن دین در مراحل گوناگون زندگی است. انبیا(ع) تلاش بسیاری کردند تا دین الهی پیاده شود اما با مشکلات بی‌شماری مواجه شدند.

در ادامه رسالت انبیا(ع)، دین باید از طریق اولیای الهی تحقق پیدا کند و خدا آن را برای ما برنامه‌ریزی کرده است. دین بر پیغمبر(ص) نازل شده و اهل بیت(ع) عالمان حقیقی به دین و مدیران واقعی و قدرتمندان از جانب خدای متعال برای پیاده کردن دین معرفی شدند و همه تلاش خود را کردند، اما برای اینکه دین جهانی را تحقق ببخشند موفق نشدند. فقط یک حقیقت که امام زمان(عج) است، باقی مانده و خدای متعال آن حقیقت را نگه داشته تا حجت خود را به واسطه ایشان بر مردم تکمیل و ثابت کند. این قضای الهی است که خداوند خواسته است به هر صورت ممکن پیش از قیام قیامت دین الهی در سرتاسر عالم تحقق پیدا کند.

تمام انبیا به خصوص نبی اکرم(ص) نوید آمدن آخرین رهبر معصوم(ع) را داده‌اند و همواره شرایط ظهور حضرت را بیان کرده و برای اینکه دین و حاکمیت آن در تمام شئون تحقق پیدا کند، ترغیب کرده‌اند تا منتظر ظهور حضرت(عج) باشیم.

انسان‌های مؤمن و افرادی که به ولایت اهل بیت(ع) معتقد هستند همواره انتظار ظهور منجی را می‌کشند و زندگی خود را با حکومت آن حضرت منطبق می‌کنند؛ تلاش می‌کنند تا هر وقت ظهور تحقق پیدا کرد، در رکاب آن حضرت باشند. در رکاب امام(عج) بودن و تا آخر همراه او باقی ماندن شرایط بسیاری نیاز دارد. منتظران واقعی امام زمان(عج) همواره آمادگی دارند زندگی اقتصادی، خانوادگی، ارتباطات گوناگون و تمام بخش‌های زندگی خود را در عمل با دستور و سیره امام(عج) منطبق کنند و از خودشان در برابر امام(عج) هیچ اختیاری نداشته باشند؛ زیرا سعادت حقیقی همواره در خدمت امام(ع) بودن است.

در دعای عهد از خداوند می‌خواهیم که مرا از انصار، طرفداران و سرعت‌گیرندگان به برآوردن حوائج حضرت قرار بده ولو اینکه به شهادت برسم. اگر در مدت حیات موفق به درک ظهور حضرت نشدم آن قدر آمادگی دارم که اگر موت بر من رسید، پس از ظهور حضرت از قبر بیرون بیایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.