بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای اولین بار بعد از زمان جنگ داخلی در کشورش در ۱۲ سال پیش، امروز پنجشنبه به منظور شرکت در یک نشست دوجانبه وارد چین شد. پکن اعلام کرده که سفر اسد روابط دو کشور را به «سطح جدیدی» می‌رساند.

استقبال پکن از بشار اسد؛ «سطحی جدید» در روابط چین- سوریه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، خبرگزاری فرانسه نوشت: مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (پنجشنبه) در جلسات عادی گزارش دهی خود گفت: ما بر این باوریم که دیدار رئیس جمهور اسد همکاری و اعتماد سیاسی دوجانبه در حوزه های مختلف بین دو کشور را تعمیق می کند و روابط دوجانبه را به سطحی جدید می رساند.

وی افزود چین و سوریه روابط دوستانه قدیمی و عمیقی دارند و سوریه یکی از اولین کشورهای عربی بود که روابط دیپلماتیکی را با چین ایجاد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود، از زمان آغاز روابط دیپلماتیک دو کشور از ۶۷ سال پیش، روابط چین و سوریه، پیشرفت سالم و باثباتی داشته است.

وی با بیان این که بشار اسد نیز اهمیت فوق العاده به گسترش روابط دو کشور نشان می دهد، اظهار داشت شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و دیگر مقامات این کشور برای ابراز دیدگاه های خود در خصوص روابط دوجانبه و مسائل مشترک دو کشور با رئیس جمهوری سوریه دیدار خواهند کرد.

سفر اسد به چین حدس و گمان هایی را درباره اهداف و مقاصد این سفر برانگیخته است.

روزنامه فایننشال تایمز با استناد بر برخی از این گمانه زنی ها مدعی شد سوریه در این سفر به دنبال جلب حمایت پکن از تلاش چند میلیارد دلاری برای بازسازی کشورش است و انتظار می رود اسد این موضوع را در دیدار با شی جین پینگ مطرح کند.

الساندرو آردوینو مدرس موسسه لائو چین و کالج کینگ لندن مدعی شد دیدار اسد از چین، فرصتی برای پکن برای افزایش وجهه دیپلماتیک خود در خاورمیانه خواهد بود که به واردات نفت و گاز آن وابسته است.

فایننشال تایمز نوشت: چین به طور سنتی به گسترش روابط تجاری خود با منطقه متمرکز بوده و از دخالت در مسائل سیاسی اجتناب کرده است. اما این کشور در اقدامی که بسیاری را حیرت زده کرد، ماه مارس (اسفند) گذشته، نقش میانجی را در توافق از سرگیری روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض، ایفا کرد.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، اسد از زمان آغاز درگیری ها در کشورش در سال ۲۰۱۱ تعداد معدودی سفر خارجی انجام داده است. وی ماه مه (اردیبهشت) گذشته نیز برای اولین بار به عربستان رفت. قبل از آن ریاض که پیشتر از اپوزیسیون روسیه حمایت می کرد، تلاش دیپلماتیک را در سطح منطقه آغاز کرد تا به الحاق دوباره روسیه به اتحادیه عرب کمک کند.

خبرگزاری رویترز درباره سفر اسد به چین نوشت: بشار اسد وارد شهر هانگژو (Hangzhou) در شرق چین شد و اولین سفر خود را از سال ۲۰۰۴ به این کشور آسیایی آغاز کرد.

این خبرگزاری مدعی شد رئیس جمهوری سوریه با این سفر گام‌های بیشتری را برای پایان دادن به بیش از یک دهه انزوای دیپلماتیک در بحبوحه تحریم‌های غرب برداشته است.

به نوشته رویترز، چین مدتها از حکومت اسد حمایت کرده و از جمله حمایت دیپلماتیک را از این کشور در شورای امنیت -که پکن عضو دائم آن است -مبذول داشته است. این کشور هشت بار قطعنامه ها ضد سوری را در این شورا وتو کرد.

روزنامه نیویورک تایمز سفر اسد به چین را با هدف جلب حمایت مالی و تقویت جایگاه بین المللی خود، ارزیابی کرد و نوشت: سفر اسد در حالی انجام می شود که چین به شریک کشورهایی تبدیل شده که آمریکا و غرب از آنها دوری می کند.

این رسانه خاطرنشان کرد که بعید است چین شروط سیاسی برای مشارکت در بازسازی سوریه تعیین کند.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری سوریه در این سفر در رویدادهای مربوط به بازی های آسیایی که روز شنبه در شهر شرقی چین افتتاح می شود، شرکت خواهد کرد.

این روزنامه آمریکایی مدعی شد دیدار اسد از چین فرصتی برای پکن برای نشان دادن قدرت دیپلماتیک است به ویژه که پکن با رقابت تشدید یافته واشنگتن برای اعمال نفوذ ژئوپلتیک از جمله در خاورمیانه مواجه است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.