مشاور رسانه‌ای و روابط عمومی وزارت دفاع ترکیه در سخنانی گفت که آنکارا از عملیات آذربایجان در منطقه قره‌باغ حمایت می‌کند.

اعلام حمایت وزارت دفاع ترکیه از عملیات باکو در قره‌باغ

به گزارش قدس آنلاین از خبرگزاری آناتولی، «زکی آق‌ترک» مشاور رسانه‌ای و روابط عمومی وزارت دفاع ترکیه در یک نشست خبری در خصوص عملیات جمهوری آذربایجان در قره‌باغ گفت: ما از اقدامات آذربایجان برای حفاظت از تمامیت ارضی آن حمایت می‌کنیم.

آق‌ترک تاکید کرد: ما همچنین از تلاش‌های صادقانه برای برقراری صلح پایدار میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کنیم.

مشاور رسانه‌ای و روابط عمومی وزارت دفاع ترکیه در این باره ادامه داد: آنکارا از نزدیک عملیات نظامی آغاز شده در قره باغ، تصمیم آتش بس اتخاذ شده پس از آن و آخرین تحولات منطقه را دنبال می‌کند.

وی افزود: ما بار دیگر بر حمایت خود از برادران آذربایجانی که در غم و اندوه در کنار هم ایستاده‌ایم، تاکید می‌کنیم.

به گزارش قدس آنلاین، دور تازه تنش‌های نظامی در قره‌باغ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) آغاز شد. باکو اعلام کرد که در این منطقه یک عملیات «ضدتروریستی» را آغاز کرده و خواهان خروج نیروهای نظامی ارمنستان از قره‌باغ است. ارمنستان اعلام کرد که هیچ نیروی در قره‌باغ ندارد و اقدام باکو را «تهاجم گسترده» خواند.

درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد، ولی درگیرهای معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از دو طرف متوقف شد.

بحران قره‌باغ که در فوریه سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس ۱۹۹۴ ادامه یافت، در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد. در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند، با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز از منازل خود آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بارها نقض شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.