سوریه در غرب آسیا به لحاظ سیاسی و امنیتی اهمیت ویژه ای برای کشورهای شرقی به ویژه پکن و مسکو دارد. همواره کشورهای غربی به ویژه آمریکا و اسرائیل به اشکال مختلفی به تعارض علیه ملت سوریه پرداختند که منجر به تحمیل جنگ یازده ساله علیه این کشورشد.

پیگیری دلایل اهمیت سفر رئیس جمهور سوریه به چین: بازی بردبرد برای «شی» و شام

رئیس جمهور سوریه که در سفری کم سابقه به سرزمین اژدهای زرد سفر کرده، روز گذشته ضمن گفت و گو با همتای چینی خود در مورد مسائل مورد علاقه دو جانبه به رایزنی پرداخت. در دیدار بشار اسد با شی جین پینگ در هانگژو، طرفین «توافقنامه همکاری راهبردی» به امضا رساندند. رئیس جمهور چین در جریان این مصاحفه تاکید کرد که پکن آماده توسعه همکاری با سوریه و دفاع مشترک از عدالت بین المللی در سایه شرایط بی ثباتی است. اسد هم گفت: ما به نقش چین در عرصه بین المللی امیدواریم و با تلاشهایی که برای تضعیف این نقش صورت می گیرد، مخالفیم.

این نخستین سفر بشار به چین بعد از گذشت نزدیک به ۲ دهه به شمار می‌رود. آخرین سفر آقای رئیس جمهور به پکن در سال ۲۰۰۴ بود. همزمان«فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه این حضور را گامی بلند در راستای توسعه روابط دمشق و پکن تعبیر و گفت که شرایط بین‌المللی در مقایسه با گذشته بسیار تغییر کرده و چین اکنون نقش بارزی در تمامی سطوح ایفا می‌کند.

پیگیری دلایل اهمیت سفر رئیس جمهور سوریه به چین: بازی بردبرد برای «شی» و شام

دست آوردهای سفر اسد به چین

پیشتر روزنامه الاخبار لبنان سفر رئیس‌جمهور سوریه به چین را یک نقطه عطف راهبردی در مسیر روابط دوجانبه و همچنین یک نشان قوی دیگر از نقش چین در منطقه غرب آسیا ارزیابی کرد؛ جایگاهی که پس از ایفای نقش پکن در دستیابی به مصالحه عربستان و ایران در بهار امسال آغاز شد.

جواد منصوری، سفیر پیشین ایران در چین هم در گفت‌وگو با قدس درباره جایگاه اقتصادی و سیاسی دمشق در سیاست خارجی پکن، گفت: سوریه در غرب آسیا به لحاظ سیاسی و امنیتی اهمیت ویژه ای برای کشورهای شرقی به ویژه پکن و مسکو دارد. همواره کشورهای غربی به ویژه آمریکا و اسرائیل  به اشکال مختلفی به تعارض علیه ملت سوریه پرداختند که منجر به تحمیل جنگ یازده ساله منتهی شد. اما سوریه توانست با ایستادگی در برابر دشمنان جایگاه این کشور را در منطقه و در بین کشورهای جهان تثبیت و به نوعی هیمنه  غرب و استکبار جهانی را بشکند.

او با اشاره به دیدگاه پکن نسبت به دمشق در طی چند دهه گذشته، افزود: چین تا پیش از این در تحولات سوریه نقشی حاشیه‌ای داشت، اگرچه سیاست این کشور را در سه‌‎حوزه سیاسی، کمک‌های انسان‌دوستانه و امنیتی می‌توان دسته‌بندی کرد. اما سفر روز گذشته بشار اسد به پکن می تواند دست آوردهای زیادی را به همراه داشته باشد. پکن می خواهد با حضور در دمشق در چند بعد از جمله انرژی، بازار های منطقه ای و توازون در برابر تهاجم واشنگتن در شرق آسیا به ویژه درباره تایوان، در منطقه غرب آسیا جریان ضد آمریکایی را تقویت و جایگاه خود را تثبیت کند.

دیپلمات پیشین ایران دیدگاه سوریه را نسبت به چین نیز اینگونه تعریف کرد: در دوران جدیدی که پس از جنگ برای دمشق رقم خواهد خورد، به‌طور طبیعی این کشور را به‌سمت حامیانش دوران بحرانش سوق خواهد داد. این در حالی است که بازسازی ویرانه‌های جنگ داخلی هم نیازمند صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می باشد؛ و این موضوع  برای چین بسیار وسوسه‌کننده خواهد بود.

وی اظهار داشت: سفر بشار اسد به چین می تواند برای ایران هم دست آوردهای خوبی به همراه داشته باشد زیراکه سوریه یکی از دوستان ایران در جریان مقاومت است که می تواند به نفع روابط دو جانبه خود با ایران استفاده کند؛ اقداماتی که پکن در طی یکسال گذشته برای جمهوری اسلامی به خصوص در عضویت تهران در شانگهای و بریکس و نیز گسترش روابط با کشورهای خلیج فارس به ویژه  عربستان انجام داده نشان دهنده نگاه به آینده پکن  در تغییرات بنیادی در نظم جهانی است.

پیگیری دلایل اهمیت سفر رئیس جمهور سوریه به چین: بازی بردبرد برای «شی» و شام

اهمیت جغرافیایی سوریه برای چین

مصیب نعیمی، دیگر کارشناس در مسائل منطقه هم با اشاره به روابط پکن و دمشق از گذشته تا به امروز درباره اهمیت سفر اخیر گفت: چین از معدود کشورهایی است که از دوران پیش از  بحران در سوریه با دمشق ارتباط نزدیکی داشته و در مواقع جنگ داخلی و تحریم های تحمیلی غرب علیه این کشور فاصله های خود از دشمنان سوریه را حفظ،  و همواره از لحاظ دیپلماسی در این کشور فعال بوده است. وی تصریح کرد: پکن همواره دمشق را بعنوان سرزمینی مهم در حاشیه مدیترانه در نظر داشته، بطوریکه بعد از کاهش بحران و اتمام جنگ حضوری جدی و گسترده تری را در این کشور داشته است. امروز هم پروژه های اقتصادی زیادی در سوریه مدنظر چینی ها است که همواره مورد استقبال از سوی دمشق قرار گرفته است.

 کارشناس مسائل منطقه درباره اهمیت سفر بشاراسد و دیدار وی با شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور گفت: مسائلی که در گفتگوی بین دو رئیس جمهور صورت گرفت بیشتر در راستای پروتکل های اقتصادی در زمینه های مختلف بود. با توجه به ثباتی که امروز به سوریه بازگشته و جایگاه مهم جغرافیای این کشور در غرب آسیا و موقعیت بسیار خوب در کناره دریای مدیترانه، اشتیاق چین برای و تجارت و حمل و نقل دریایی با دمشق نسبت به دیگر کشورها بیشتر می باشد. وی افزود: سفر اسد به دعوت رسمی  شی جین‌پینگ انجام شده و این نشان دهنده همگرایی سیاسی طرفین در عرصه بین المللی است چراکه چین همواره از ثبات و تمامیت سرزمینی سوریه حمایت و نسبت به بازسازی این کشور از خود اهتمام کامل نشان داده است. او در پایان به مواضع غرب نسبت به سوریه پسا جنگ پرداخت و بیان کرد: امروز کشورهای اروپایی ناکامی خود را نسبت به مواضع و دیدگاه های گذشته درباره سوریه (کمک های تسلیحاتی و اقتصادی به تروریست های تکفیری) را کاملا پذیرفته اند. کشور و دولت  سوریه را به رسمیت می شناسند و این  نشان دهنده عقب گرد اروپا از موانع تند و یک طرفه خود در قبال دمشق  در طول بیش از ده سال جنگ بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.