سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، ارتقای مکانیزاسیون از طریق تشکل‌ها و تعاونی‌ها را گره‌گشای کشاورزان و کمک‌رسان برای اجرای کشت قراردادی اعلام کرد.

اجرای کشت قراردادی با ارتقای مکانیزاسیون کشاورزی توسط تشکل‌ها و تعاونی‌ها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، «غلامرضا هادربادی» در پانزدهمین کنگره ملی و نخستین کنگره بین‌المللی مکانیزاسیون کشاورزی، با بیان این که بخش کشاورزی در شرایط کنونی موتور توسعه است، بر همسویی برنامه‌های سازمان با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد.

وی گفت: طرح الگوی کشت و کشت قراردادی با اجرای مکانیزاسیون از طریق تشکل‌ها تسریع می‌یابد و یکی از مهمترین ابزارهای تشویقی برای رسیدن به این هدف است.

سرپرست سازمان تعاون ورستایی افزود: به‌کارگیری مکانیزاسیون توسط تشکل‌ها در ایران سابقه زیادی دارد، به طوری که تشکل‌های بخش کشاورزی در حوزه کشت و صنعت، سهامی زراعی، تعاونی تولید و تعاونی روستایی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

وی ادامه‌داد: از ۵۳ سال پیش که اساس‌نامه تعاونی تولید مصوب شد، یکی از اهداف این تعاونی‌ها استقرار واحدهای مکانیزاسیون بود و وظیفه تعاونی‌های تولید، یکپارچه‌سازی همراه با حفظ مالکیت مبتنی بر نظام بهره‌برداری است.

بهره‌گیری از نظام بهره‌برداری از لوازم تحقق در امنیت غذایی است

هادرباری تصریح‌کرد: خرده مالکی به عنوان سوپاپ اطمینان امنیت غذایی و پدافند غیرعامل عمل می‌کند که اگر با نظام بهره‌برداری یاد شود به عنوان فرصت است.

وی گفت: تعاونی‌های تولید بیش از ۳۰ درصد از اراضی کشاورزی و ۶ هزار روستا را تحت پوشش دارند و ۳.۵ میلیون هکتار زیر نظر این تعاونی‌هاست که بستر مناسبی برای بخش کشاورزی است.

واگذاری تراکتور و کمباین و سایر ادوات کشاورزی در قالب تعاونی‌ها تعریف شود

سرپرست سازمان تعاون روستایی مرکزی ایران افزود: از آنجایی که تعاونی‌ها بهای خدمات مکانیزاسیون را پس از برداشت محصول از کشاورز اخذ می‌کنند، نوعی کمک به کشاورزان کم‌بضاعت بوده و عامل انگیزشی برای اجرای کشت قراردادی و انجام الگوی کشت به حساب می‌آید، بر این اساس اولویت تشکل‌ها و تعاونی‌ها در تخصیص تسهیلات خط تجاری مکانیزاسیون، اولویت دادن به توسعه پایدار بخش کشاورزی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.