رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اخیرا نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صراحتاً عنوان کرد که ایران باید تهدید واقعی هسته‌ای روبرو شود. تردیدی نیست که سکوت جامعه جهانی در مقابل تهدیدات مکرر این رژیم موجب گستاخی اخیر آن شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی: پاسخ به گستاخی‌ صهیونیست‌ها را حق خود می‌دانیم/ لزوم مختومه شدن مسائل باقی‌مانده توسط آژانس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا؛ محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در شصت و هفتمین نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای برنامه راهبردی توسعه ملی خود، مصمم است تا سال ۲۰۴۰ سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور را به ۲۰هزار مگاوات افزایش دهد.

وی افزود: مطالعات این طرح‌ انجام شده و برنامه ریزی و ساخت نیروگاه‌ها آغاز شده است و به نوع مقتضی آژانس از این برنامه‌ها مطلع شده است.

اسلامی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران علی رغم تحریم‌های ظالمانه در راستای ارتقای کیفیت زندگی مردم طراحی و ساخت راکتورهای تحقیقاتی، شتاب دهنده‌ها، سامانه های پروتودهی، تولید و کاربرد رادیو ایزوتوپ‌ها در زمینه‌های سلامت، کشاورزی، محیط زیست و صنعت را در دستور کار خود قرار داده و توسعه آن را ادامه خواهد داد.

اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان برگزار می‌شود

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: سی‌امین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای را در ماه می ۲۰۲۴ در اصفهان برگزار خواهیم کرد که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم از این رویداد مطلع هست.

وی با بیان اینکه خلع سلاح هسته‌ای برای جامعه جهانی اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: توسعه کمی و کیفی زرادخانه‌های هسته‌ای نگران کننده هست و این روند مغایر با تعهدات رسمی و پذیرفته شده دارای کشورهای سلاح هسته‌ای است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: مایه تاسف است که پس از گذشت ۵ دهه از تصویب معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، ماده ۶ این معاهده همچنان اجرا نمی‌شود.

اسلامی بیان کرد: گسترش زرادخانه‌های هسته‌ای باعث تهدیدات روزافزون ناشی از سلاح‌های هسته‌ای شده و این امر لزوم اجرای تعهد ذیل ماده ۶ معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را بیش از هر زمان دیگری ضروری می‌کند.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر طرح منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه یکبار دیگر نگرانی جدی خود را از برنامه مخفی نظامی هسته‌ای رژیم صهیونیستی اعلام می‌کند.

صهیونیست‌ها اعتبار ان پی تی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به مخاطره انداخته‌اند

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهارکرد: متاسفانه رژیم صهیونیستی با امتناع از الحاق به معاهده NPT همچنان فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای خود را ذیل پادمان قرار نداده است از این روی، تهدیدی دائمی نسبت به صلح و امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود و از این طریق نه تنها ثبات و امنیت منطقه بلکه یکپارچگی و اعتبار ان پی تی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هم به مخاطره انداخته است.

اسلامی بیان داشت: این رژیم اقدامات تروریستی خود علیه دانشمندان و موسسات صلح‌آمیز ایران را ادامه می‌دهد و این تهدیدات با اساسنامه آژانس و منشور ملل متحد در تناقض است و لازم است مدیر کل و دبیرخانه در قبال آن واکنش جدی نشان بدهند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی سال‌ها است که برخورداری از حمایت بی‌دریغ برخی کشورهای خاص می‌کوشد تا با جعل اطلاعات، برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را سیاه نمایی کرده و افکار عمومی جهان را از توجه به زرادخانه‌های هسته‌ای خود منحرف کند.

محکومیت سکوت جامعه جهانی در برابر گستاخی رژیم صهیونیستی

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اخیرا هم نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صراحتاً عنوان کرد که ایران باید تهدید واقعی هسته‌ای روبرو شود. تردیدی نیست که سکوت جامعه جهانی در مقابل تهدیدات مکرر این رژیم موجب گستاخی اخیر آن شده است و روشن است که جمهوری اسلامی ایران پاسخ گستاخی‌های رژیم صهیونیستی را حق خود می‌داند.

آژانس باید بی‌طرف باشد

اسلامی با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرحجم‌ترین و بیشترین بازرسی‌ها را از موسسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد، گفت: بر این اساس نباید اینگونه همکاری‌های مستمر ایران با آژانس نادیده گرفته شود.

وی افزود: لازم است که آژانس اقدامات موثر و ملموسی را برای حفظ محرمانگی اطلاعات انجام داده و بر رعایت بی‌طرفی، رفتار حرفه‌ای و پرهیز از ارائه جزئیات غیر ضرور در گزارش‌های خود خودداری کند.

اسلامی بیان کرد: اکنون و پس از گذشت ۵ سال از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام با وجود اذعان مقامات آمریکایی و غربی در بی‌اثر بودن تحریم‌ها در توسعه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، دولت آمریکا همچنان از اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران دست برنداشته است.

تفاوت تعهدات حقوقی کشورهای عضو با تعهدات داوطلبانه

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: باید تمایز روشنی میان تعهدات حقوقی کشورهای عضو برای موافقتنامه پادمان و تعهدات داوطلبانه قائل شد، فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی مرتبط با برنامه جامع اقدام مشترک داوطلبانه است و به هیچ وجه با موافقتنامه پادمان ارتباطی ندارد.

وی افزود: لذا ربط دادن تکراری از پیوند آن با موضوعات ادعایی کاملاً بی‌اساس، غیر قابل قبول است و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تاکید می‌کند که همکاری‌های کنونی با آژانس نباید به عنوان امری از پیش حاصل شده تلقی گردیده و با دستور کار سیاسی کوته بینانه تحت تاثیر تاثیرات منفی واقع شود.

اسلامی اظهار کرد: بر این اساس تمام کشورهای عضو و از جمله آژانس مسئولیت دارند که در پرداختن به چنین موضوعاتی به شیوه‌ای خردمندانه عمل کرده تا از مخدوش شدن و وارونه جلوه دادن واقعیت همکاری میان ایران و آژانس جلوگیری شود.

لزوم مختومه شدن موضوعات باقی مانده توسط آژانس

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، همان گونه که تاکنون نشان داده به تعهدات خود براساس موافقت نامه پادمان جامع (CSA-INFCIRC/214) پایبند است و تمام تلاش خود را به کار گرفته تا آژانس قادر باشد به راحتی فعالیت های راستی آزمایی خود را در ایران ادامه دهد.

 وی در پایان گفت: تمامی مواد و فعالیت‌های هسته ای ایران به طور کامل اظهار و توسط آژانس راستی آزمایی شده است، لذا جمهوری اسلامی ایران قویا انتظار دارد که آژانس فعالیت‌های راستی آزمایی ایران را براساس اصول بی‌طرفی، حرفه‌ای و واقع‌بینانه گزارش نماید. جمهوری اسلامی ایران با بیشترین آمار بازرسی پادمانی از برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود سابقه مثال زدنی در همکاری با آژانس در این زمینه داشته بنابراین انتظار دارد پرونده «موضوعات باقیمانده» در اسرع وقت با همکاری آژانس مختومه اعلام شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.