دولت آمریکا در یک اقدام نادر یک وام دو میلیارد دلاری به لهستان برای نوسازی ارتش این کشور می‌دهد.

وام ۲ میلیارد دلاری آمریکا به لهستان برای نوسازی ارتش آن کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد،‌ یک وام دو میلیارد دلاری مخصوص نوسازی نظامی را به لهستان که یک گذرگاه اصلی انتقال تسلیحات غربی به اوکراین بوده پیشنهاد کرده است.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، وزارت امور خارجه آمریکا در یک بیانیه در توضیح این پیشنهاد دولت بایدن، دولت ورشو را متحد «ثابت قدم آمریکا که امنیتش برای دفاع دسته‌جمعی جناح شرقی ناتو حیاتی است» توصیف و ادعا کرد: «واشنگتن چنین اعتباراتی را تنها مختص مهم‌ترین شرکای امنیتی‌اش می‌داند.»

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد، دولت واشنگتن ۶۰ میلیون دلار وام را برای لهستان در قالب برنامه «تامین مالی ارتش‌های خارجی، مخصوص پشتیبانی از خریدهای فوری خدمات و کالاهای نظامی از آمریکا» ارائه کرده است.

دولت لهستان به موجب این وام ۶۰ میلیون دلاری، یارانه و شرایط مطلوب‌تری برای خریدهای نظامی خود دریافت می کند.

لهستان از زمان شروع عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در اوکراین از حامیان اصلی کی‌یف بوده و حجم قابل توجهی از تانک‌ها، جنگنده‌ها و دیگر تجهیزاتش را در اختیار اوکراین گذاشته است. هچنین لهستان یک گذرگاه برای انتقال اکثر تسلیحات ارسالی توسط غربی‌ها به اوکراین بوده‌ است.

دولت ورشو بعد از آنکه کمک های فراوانش به اوکراین باعث ایجاد خلا تسلیحات در انبارهای ارتشش شد، دست به اجرای فرآیند نوسازی نظامی با هدف جایگزین ساختن تسلیحاتی که به کی‌یف فرستاده و اکثرا بر پایه فن‌آوری دوران شوروی بودند، زده است. لهستان در چارچوب این فرآیند سفارشهای جدیدی را نزد شرکت‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی مطرح کرده است.

لهستان اخیرا بر سر موضوع صادرات غلات اوکراین به خاکش که باعث پایین آمدن قیمت برای کشاورزان لهستانی می‌شد، دچار اختلاف شد. به دنبال بالا گرفتن این اختلاف، «ماتئوش موراویتسکی»، نخست وزیر لهستان اعلام کرد، کشورش دیگر تسلیحات بیشتری برای اوکراین نمی‌فرستد.

برخی تحلیلگران غربی گفتند، لهستان تا پیش از این اظهارنظر موراویتسکی، بخش عمده اقلامی که می‌توانست ببخشد را در اختیار اوکراین قرار داد. آنها همچنین به این مساله اشاره کردند که این بیانیه نزدیک به موعد برگزاری انتخابات در لهستان مطرح شده و معنی چندانی ندارد. اما این موضع نخست وزیر لهستان نگرانی های اوکراین و برخی از متحدانش درباره اینکه حمایت های غرب از کی‌یف تضعیف شوند را برانگیخت.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.