سخنگوی ارتش لیبی اعلام کرد که آمار قربانیان سیل در شهر درنه به ۴۰۲۹ نفر رسیده و تاکنون پیکر ۸۷ جان‌باخته از اتباع مصری نیز پیدا شده که برای تدفین، به مقامات قاهره تحویل داده خواهند شد.

ارتش لیبی: آمار قربانیان سیل در درنه به بیش از ۴۰۰۰ نفر رسید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «احمد المسماری»، سخنگوی ارتش ملی لیبی اعلام کرد که تعداد قربانیان سیل و طوفانی که اوایل ماه جاری شهر درنه این کشور را درنوردید، به بیش از ۴۰۰۰ نفر رسیده است.

طبق گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، المسماری از طریق حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، آخرین آمار قربانیان سیل شهر درنه را منتشر و تعداد آنان را ۴۰۲۹ نفر اعلام کرد.

سخنگوی ارتش لیبی افزود: اجساد ۸۷ تن از اتباع مصری نیز پیدا شده که تعداد آنان در این آمار ذکر نشده و قرار است برای دفن در کشورشان به مقامات مصری تحویل داده شوند.

هفته گذشته بود که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر برای کمک به لیبی، دستور داد یک ناو جنگی از ارتش این کشور وارد شهر درنه شود تا در عملیات‌های امداد و نجات و خدمات پزشکی به مردم سیل‌زده کمک کند.

رئیس‌جمهور مصر همچنین تصمیم گرفته بود که در منطقه نظامی غرب برای لیبیایی‌های آسیب‌دیده از سیل که خانه‌های خود را از دست داده‌اند، اردوگاه‌هایی برای اسکان ایجاد کند تا مشکلی از دوش مردم این کشور بردارد.

المسماری پیش‌تر هم آنچه در شرق لیبی اتفاق افتاد را «بزرگترین فاجعه در تاریخ این منطقه» توصیف و تاکید کرده بود: آنچه پشت سر گذاشته می‌شود نیازمند رسیدگی و مدیریت طولانی‌مدت است، چه در بُعد روحی روانی شهروندان و چه در سطوح مادی برای دولت؛ به خصوص که صدها خانواده به طور کامل از بین رفته و کل روستاها ویران شده‌اند.

اویل هفته جاری، «عبدالحمید الدبیبه» رئیس دولت وحدت ملی لیبی، با نماینده سازمان یونیسف درباره هماهنگی تلاش‌ها و حمایت از مناطق آسیب دیده از سیل در شرق این کشور رایزنی کرد.

رسانه‌های آفریقایی پس از گسترش بحران و تداوم آثار آن در لیبی طی گزارش‌هایی اعلام کرده بودند که شهر درنه پس از طوفان دانیال به پا می‌خیزد و خواهان استعفای دولت وحدت ملی می‌شود.

آثار سیل و طوفان ویرانگری که چندین منطقه در شرق لیبی، به ویژه شهرهای درنه، بنغازی، البیضا، المرج و سوس را درنوردیده و ویرانی بزرگی به بار آورد، هنوز پابرجاست؛ برخی مسئولان دولتی نیز مواجه با این بحران را خارج از توان و ظرفیت‌های داخلی توصیف می‌کنند.

روز گذشته، دوشنبه دادستانی کل لیبی خبر داد که در پرونده رسیدگی قضایی به اهمال‌کاری دولت در شکستن دو سد بزرگ لیبی، ۱۶نفر از مسئولین دولتی از جمله شهردار درنه بازداشت شده‌اند.

در دهم سپتامبر جاری، یک طوفان ویرانگر چندین منطقه در لیبی را درنوردید و موجب ویرانی بزرگی در شرق این کشور شد که هزاران کشته، زخمی و مفقود برجای گذاشت.

طوفان دانیال با سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت با مقادیر بی‌سابقه‌ای از آب، موجب شکسته شدن دو سد بزرگ مربوط به دهه ۱۹۷۰ شد. شکسته شدن سدها منجر به رهاسازی میلیون‌ها متر مکعب آب شد که با قدرتی ویرانگر خانه‌های شهر درنه واقع در شمال غرب کشور که به تنهایی بین ۵۰ تا ۹۰ هزار نفر جمعیت داشت، را نابود و محله‌های شهر را به کلی ناپدید کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.