به دنبال تنش بر سر ایجاد موانع دریایی در دریای چین جنوبی، سخنگوی وزارت خارجه چین به فیلیپین هشدار داد که اقدامات تحریک آمیز انجام ندهد و دنبال دردسر نباشد.

هشدار تند چین به فیلیپین؛ دنبال دردسر نباشید

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، شدت گرفتن دوباره تنش چین و فیلیپین در آب‌های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی سبب شد که سخنگوی وزارت خارجه چین در اظهاراتی تند، فیلیپین را مخاطب اظهارات خود قرار دهد.

خبرگزاری رویترز و دیگر رسانه‌ها روز سه شنبه (امروز) خبر دادند که «وانگ ون بین» سخنگوی وزارت خارجه چین به مقام‌های فیلیپین درباره هرگونه «اقدامات تحریک آمیز» هشدار داد.

طبق گزارش‌ها، این مقام پکن خطاب به مقام‌های فیلیپین توصیه کرد که در دریای چین جنوبی اقدامات تحریک آمیز نکنند و دنبال دردسر نباشند.

این اظهارنظر وانگ ون بین در پاسخ به سوال یک خبرنگار مطرح شد که در آن از سخنگوی وزارت خارجه چین پرسیده شد که فیلیپین درصدد برداشتن موانع دریایی در دریای چین جنوبی است.

دولت فیلیپین روز دوشنبه (دیروز) ادعا کرد که چین در آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین، موانع دریایی شناور قرار داده است.

به گفته «ادواردو آنیو» مشاور امنیت ملی فیلیپین، نیروی دریایی این کشور تمام اقدامات لازم برای جمع‌آوری موانع دریایی قرار داده شده توسط چین در آب‌های مورد مناقشه را انجام خواهد داد.

این مقام ارشد فیلیپین افزود: « ما نصب موانع شناور توسط گارد ساحلی چین را محکوم می‌کنیم. قراردادن موانع توسط جمهوری خلق چین، حقوق صیادی سنتی ماهیگیران ما را نقض می‌کند».

پیشتر، وزارت خارجه فیلیپین گفته بود که این موانع نقض قوانین بین‌المللی است و مانیل تمام اقدامات لازم را برای حفاظت از حاکمیت کشور و معیشت ماهیگیران خود انجام خواهد داد.

به رغم اظهارات مقام‌های فیلیپین، دولت چین با دفاع از نصب موانع شناور در آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین توسط گارد ساحلی این کشور، اینگونه اقدامات را قانونی توصیف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته اعلام کرد که گارد ساحلی اقدامات لازم را مطابق با قانون برای مسدود کردن و دور کردن یک کشتی فیلیپینی در دریای چین جنوبی انجام داده است.

پکن می‌گوید ۹۰ درصد دریای چین جنوبی تحت تملک این کشور قرار دارد که مناطق انحصاری اقتصادی ویتنام، مالزی، برونئی، اندونزی و فیلیپین را شامل می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.