رئیس‌جمهور ترکیه امروز در سخنانی اعلام کرد: اگر ارمنستان راه را برای «زنگزور» هموار نکند، این کریدور از ایران می‌گذرد.

اگر ارمنستان راه زنگزور را هموار نکند،این کریدور از ایران می‌گذرد

به گزارش قدس انلاین به نقل از خبرگزاری آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز سه شنبه در مسیر بازگشت از نخجوان در هواپیما به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و به ارزیابی تحولات روز پرداخت.

رئیس جمهور ترکیه به کریدورهای «زنگزور» و «لاچین» اشاره کرده و گفت: آرزوی ما این است که این مسیرها را به عنوان دالان‌ های صلح باز کنیم. نمی‌ توان به کریدوری که همواره تحت شرایط جنگی قرار داشته باشد، فکر کرد.

«رجب طیب اردوغان» اضافه کرد: تلاش لازم برای افتتاح کریدور «زنگزور» را انجام خواهیم داد. ایجاد کریدور «زنگزور» به نفع کشورها و امنیت منطقه خواهد بود.

وی همچنین درباره کریدور «زنگزور» خاطرنشان کرد: روند جاری در مسیر باکو تهران مثبت است. ممکن است تحولات مهمی (در این ارتباط) رخ دهد. (در مورد عبور از ارمنستان) اگر ارمنستان راه را برای کریدور «زنگزور» هموار نکند، این کریدور از ایران می گذرد. ایران نظر مثبتی به عبور کریدور از خاکش دارد.

اردوغان به تحولات در قره باغ اشاره کرد و گفت: زمان صلح و آرامش برای «خوجالی» و قره باغ تحت حاکمیت (جمهوری) آذربایجان فرا رسیده است. وظیفه ارمنستان نیز کمک به پایداری صلح در منطقه است.

او در پاسخ به سوالی گفت: سناتور آمریکایی (باب) «منندز» - که پس از اتهام دریافت رشوه استعفا داد- با فعالیت‌ های خود علیه ترکیه یکی از بزرگ ترین موانع بر سر تحویل جنگنده‌ های اف- ۱۶ بود.

اردوغان درباره عضویت سوئد در ناتو گفت: اگر آنها به عهد خود وفادار بمانند، پارلمان ما نیز به وعده خود وفادار خواهد ماند و بر همین اساس اقدامات خود را انجام خواهد داد.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اظهار داشت: رئیس امارات متحده عربی موضع قاطعی (نسبت به پروژه مسیر توسعه) دارد. در آخرین دیداری که داشتیم، پیشنهاد شد که مقدمات پروژه تا ۶۰ روز دیگر تکمیل شوند.

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی گفت: سفر نتانیاهو به ترکیه که به دلیل بیماری او به تعویق افتاده بود، در ماه اکتبر یا نوامبر انجام خواهد شد. مذاکرات برای برگزاری این دیدار در مناسب ترین زمان ممکن ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خان.خ.اهری اسمیر ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    🟡ضرورت تدبیر برای مقابله با القائات رسانه ای در مورد توهم انسداد مرز ایران ؟ در حالی که بسیاری از رسانه ها ادعا می نمودند پس از پیروزی آذربایجان در قره باغ نوبت به انسداد مرز ایران می رسد اردوغان مسیر ایران را نیز برای ارتباط اصلی کریدور زنگزور به دو سوی مرز قره باغ و نخجوان یک گزینه مطرح کرد. اردوغان پس از آگاهی از نفوذ آمریکا در طرح کریدور هند..اروپا برای دور زدن ترکیه و ایران و چین و حتی روسیه در نشست اخیر گروه ۲۰،پس از پیروزی آذربایجان در قره باغ گفت ؛ کریدور زنگزور می‌تواند از ایران عبور کند که این ایده مثبت است. ما تمام تلاش خود را برای افتتاح کریدور زنگزور انجام می‌دهیم، سیگنال‌های مثبتی نیز از ایران می‌آید، اگر ارمنستان از باز شدن کریدور زنگزور جلوگیری کند، این کریدور می تواند از ایران عبور کند.حال باید دید موضع آمریکا با توجه به‌ سیاست هاي مبتنی بر تحریم ایران چه خواهد بود؟ قطعا روسیه مخالفت اساسی نخواهد داشت.چون در این صورت مسیر شمال جنوب از خزر خلیج فارس وشرق غرب از زنگزور ایران ترکیه موجب افزایش پیوندایران و ترکیه و روسیه و آذربایجان می شود.