۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 918900

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، از جذب حدود ۷۰۰ آموزگار استثنایی خبر داد و اعلام کرد که پس از برگزاری آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان، حدودا از دی و بهمن سال جاری، نیروهای جدید کاردرمانگر و گفتاردرمانگر می‌توانند در این سازمان مشغول به کار شوند.

جذب حدود ۷۰۰ آموزگار استثنایی درکشور

حمید طریفی حسینی با حضور در یکی از برنامه‌های شبکه یک سیما، اظهار کرد: برای اولین بار سازمان اداری و استخدامی هزار ردیف اختصاصی برای استخدام کاردرمان و گفتاردرمان در اختیار ما قرار داد.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر حدود ۶۵۰ نیروی توانبخشی شامل کاردرمانگر، گفتاردرمانگر، بینایی سنجش، شنوایی سنج و فیزیوتراپ مستقر در مدارس استثنایی داریم، توضیح داد: این نیروها طی سال‌های  خیلی دور استخدام شدند و شاید آخرین استخدام ما به دو دهه قبل باز می‌گردد؛ اکثر این نیروها در حال بازنشستگی هستند. در حال حاضر تقریبا دو برابر وضع موجود ردیف استخدام به ما داده‌اند.

برگزاری آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان ۲۰ یا ۲۱ مهر

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، افزود: فراخوان آزمون انجام و مهلت ثبت نام آن تمام شد. آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان ۲۰ یا ۲۱ مهر برگزار می‌شود و طی دو الی سه ماه آینده فرآیند جذب این‌ نیروها انجام می‌شود. نهایتا از دی و بهمن ماه این‌ نیروها می‌توانند به دانش آموزان خدمات توانبخشی ارائه دهند. امیدواریم بتوانیم تمام هزار سهمیه‌ای که به ما دادند را به طور کامل جذب کنیم.

معاون وزیرآموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره جذب آموزگار استثنایی برای سال تحصیلی جاری نیز گفت: حدود ۲۳۳۲ نفر ردیف استخدامی برای جذب آموزگار استثنایی داشتیم که نتایج آن اعلام شد و حدود ۷۰۰ نفر نیز نیروی متخصص از این طریق به مدارس استثنایی ما اضافه می‌شود.

طریفی در بخش دیگر سخنان خود درباره رایگان شدن ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی، توضیح داد: برای اولین بار در قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور مساله ایاب ذهاب دانش آموزان استثنایی در  کنار توسعه حمل و نقل و ناوگان درون شهری دیده شد. در این راستا منابعی را در اختیار شهرداریهای کشور قرار دادند تا بتوانند ایاب ذهاب رایگان دانش آموزان استثنایی کشور را انجام دهند.

وی ادامه داد: امسال بعد از حدود ۱۵ سال، آیین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزان کشور که هیات دولت آن را تصویب کرد، مورد بازنگری قرار گرفت. در این آیین نامه مساله حمل و نقل، ایمنی، مناسب سازی شدن و رایگان شدن حمل و نقل دانش آموزان استثنایی دیده شده است تا هم دولت منابعی را در اختیار بگذارد و هم شهرداری از طریق منابعی که در اختیار دارد بتوانند این کار ایاب ذهاب رایگان دانش آموزان را انجام دهند. به صورت تدریجی دستگاه‌های ذی ربط به ویژه شهرداریها در جریان این موضوع قرار گرفتند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، با بیان اینکه از ۳ مهرماه کار سرویس دهی رایگان دانش آموزان  استثنایی در سطح تهران توسط شهرداری تهران شروع شده است، افزود: ان شاءالله بتدریج در روزهای آینده به صورت کامل همه مدارس شهر تهران این خدمت را می‌گیرند و در سایر شهرها هم شهرداری‌ها پای کار آمده اند. این مصوبه تازه تصویب شده است، ما باید الزامات و مقدمات کار را فراهم کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بخشی از منابع مالی این امر را سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور  پرداخت می‌کند و منابعی هم در اختیار مدارس  به ویژه در شهرهای کوچک و مناطق محروم قرار داده می‌شود چراکه ممکن است عمدتا شهردارها نتوانند به این زودی‌ها خود را با  این آیین نامه جدید هماهنگ کنند. ما کمک می‌کنیم اما این امر دوره گذاری دارد و در این شش  ماه انتهایی سال باید این کار را مدیریت کنیم.

طریفی با بیان اینکه در قانون بودجه سال آینده منابع مالی لازم برای ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی دیده می‌شود افزود: بتدریج باید این کار اتفاق افتد. ممکن است دوره گذار چند ماهه را داشته باشیم اما کمک هزینه‌هایی در اختیار مدارس قرار می‌گیرد و خود مدرسه با خانواده‌ها هماهنگی‌ها را می‌دهد.

وی تاکید کرد: در بحث  ایاب و ذهاب فقط مساله رایگان بودن مطرح نیست، بلکه بحث ایمن و مناسب سازی و در دسترس بودن نیز مطرح است. اگر به سطحی برسیم که ناوگان حمل و نقل درون شهری ما مناسب سازی شده باشد و ایمنی لازم را داشته باشد، دیگر حتی نیازی به سرویس اختصاصی هم نداریم ولی تا آن زمان باید از طریق این کمک هزینه‌ها این اتفاق را رقم بزنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.