وزیر امور خارجه هند با تاکید بر اینکه کشورش هیچ نقشی در قتل یک رهبر جدایی طلب سیک در کانادا نداشته گفت، دهلی‌نو مشکلی با بررسی هر گونه اطلاعات "مشخص" که کانادا درباره قتل این چهره سیک ارائه کند، ندارد.

وزیر خارجه هند: کانادا اطلاعات درباره قتل جدایی‌طلب سیک را به ما ارائه کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، تنش‌ها میان هند و کانادا بعد از آن بالا گرفت که اتاوا از تحقیقاتش درباره "اتهاماتی معتبر" که دولت هند را با قتل "هاردیب سینگ نجار"، کنشگر حامی ایجاد یک سرزمین مستقل برای پیروان آیین سیک در خاک این کشور مرتبط کرد، خبر داد.

هند ادعای اتاوا را "پوچ" دانسته و رد کرد.

اس. جایشانکار، وزیر امور خارجه هند گفت، دولت دهلی نو به کانادا اعلام کرده، مشکلی با تحقیق کردن درباره هر گونه ادعای "مرتبط" با قتل این فعال جدایی طلب سیک نداشته و در عین حال بر نقش نداشتن دهلی‌نو در این قتل تاکید کرد. جایشانکار این اظهار نظر را در جریان سفرش به شهر نیویورک پیش از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد.

او در واکنش به ادامه مناقشه هند و کانادا بر سر قتل هاردیب سینگ نجار بیان داشت: "اول اینکه ما به کانادایی‌ها گفتیم این (قتل‌های فراقانونی) سیاست دولت هند نیست. دوم اینکه ما به کانادایی‌ها گفتیم، اگر شما اطلاعات مشخص و مرتبطی (درباره این قتل)‌ دارید بگذارید ما هم آن را بدانیم. ما مشکلی با بررسی آنها نداریم."

هاردیپ سینگ نجار در ماه ژوئن با سلاح گرم در نزدیکی یک معبد در بریتیش کلمبیای کانادا به قتل رسید. هند در سال ۲۰۲۰ او را به عنوان یک تروریست تعیین کرد اما حامیانش شدیدا این اتهام علیه او را رد کردند.

دولت هند اغلب واکنش‌های تندی به جدایی طلبان سیک ساکن کشورهای غربی که تشکیل یک کشور سیک مستقل به نام "خالستان" را دنبال می‌کنند، نشان داده است.

تحرکات جنبش جدایی طلبان سیک در دهه ۱۹۸۰ در هند با به راه انداختن موجی از اقدامات خشونت آمیز در ایالت پنجاب این کشور که دارای جمعیت اکثرا سیک است به اوج خود رسید.

این جنبش جدایی طلبی با توسل هند به زور سرکوب شد و امروز نیز انعکاس چندانی در داخل هند ندارد اما همچنین در میان برخی از چهره‌های خارج نشین سیک در کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا و بریتانیا محبوب است.

جایشانکار خاطرنشان کرد، دولت هند به کانادا "حجم زیادی از اطلاعات درباره جرایم سازمان‌یافته مرتبط به نیروهای جدایی طلب فعال در آن کشور و رهبرانشان" عرضه کرده است.

او بیان داشت: "تصویر وضعیت بدون در نظر گرفتن پیش زمینه کامل نیست. شما همچنین باید قدردان دستاوردهای این اطلاعات در چند سال گذشته باشید. کانادا عملا شاهد حجم زیادی از خشونت، افراطی‌گری و جرایم سازمان یافته مرتبط با نیروهای جدایی طلب بوده و همه این معضلها عمیقا مرکب هستند. تعداد زیادی درخواست استرداد وجود دارد. تعدادی از رهبران تروریست شناسایی شده‌اند."

اوایل ماه جاری میلادی جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اعلام کرد، آژانس‌های اطلاعاتی کشورش مشغول تحقیق در مورد اینکه آیا "ماموران دولت هند" در قتل هاردیپ سینگ نجار دست داشته‌اند، هستند.

جایشانکار روز سه شنبه با پرسشی از سوی یک خبرنگار درباره "اطلاعات" تبادل شده بین پنج کشور انگلیسی زبان عضو ائتلاف اطلاعاتی "پنج چشم" شامل بریتانیا، آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند پیرامون قتل هاردیپ سینگ نجار مواجه شد.

هفته گذشته یک دیپلمات آمریکایی در کانادا تایید کرد: "کشورهای شریک در ائتلاف پنج چشم اطلاعاتی را تبادل کردند که منجر به بیانیه‌هایی که نخست وزیر کانادا (درباره این قتل) منتشر کرد، شد."

جایشانکار در پاسخ به این سوال گفت: "من بخشی از ائتلاف پنج چشم نیستم. من مطمئنا بخشی از دفتر تحقیقات فدرال آمریکا، اف.بی.آی، نیز نیستم. بنا براین فکر می‌کنم شما دارید سوال غلطی را می‌‍‌پرسید."

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.