دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: شورای‌عالی هماهنگی اقتصاد کشور تکرار سایر بخش‌های اقتصادی کشور نیست و بنا نیست جایی برای دور زدن قانون و مجلس باشد.

رضایی: شورای‌عالی اقتصاد محلی برای دور زدن قانون نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، یکصد و پنجاهمین جلسه کمیسیون شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به ریاست دبیر شورا و با حضور مسئولان دستگاه‌های ذیربط با موضوع «مدیریت ناترازی فزاینده گاز طبیعی و برق» در محل دبیرخانه شورا برگزار شد.

این موضوع که با دستور رئیس‌جمهور در اولویت کاری شورای‌عالی قرار گرفت، در یکی از جلسات کمیسیون شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح شده بود و در آن جلسه مقرر شد «طرح جامع در حوزه توسعه انرژی تجدیدپذیر برای حل مشکلات ناترازی و خلق منابع و ثروت جدید برای توسعه ملی» با وزارت نیرو به جمع‌بندی‌های تخصصی برسد و نتایج در قالب احکام، برای وارد شدن به برنامه هفتم توسعه و طرح در شورای‌عالی سران قوا مطرح شود.

در این جلسه طرح مذکور که با مشارکت و تأیید وزارت نیرو و هماهنگی وزارت نفت تهیه شده بود، مورد بحث و اصلاح قرار گرفت و احتمالاً پس از یک جلسه دیگر به سران قوا ارائه خواهد شد؛ در صورت تصویب این طرح، مراحل قانونی متعاقب آن نیز از مراجع ذی‌ربط پیگیری خواهد شد.

بررسی مسائل راهبردی در نشست سران قوا

«محسن رضایی» با بیان اینکه گلوگاه این طرح مقیاس تولید است، توضیح داد: در پنج سال اول، تولید باید به‌گونه‌ای باشد که صرفه‌جویی از مصرف سبقت بگیرد و اگر مصرف بر صرفه‌جویی غلبه کند، طرح به نتیجه نمی‌رسد؛ از طرفی دولت توانایی این حجم از تولید در پنج سال نخست را ندارد؛ لذا یا به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز است، یا باید کنسرسیوم داخلی برای تأمین سرمایه راه‌اندازی این حجم از نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر شکل بگیرد.

وی ادامه داد: شورای‌عالی اقتصاد کشور تکرار سایر بخش‌های اقتصادی کشور نیست و بنا نیست جایی برای دور زدن قانون و مجلس باشد؛ بنای کار بدین شکل است که اگر ضرورت مصوبات محرز شود، به شورا می‌رود و مسائل راهبردی و غیر روزمره که با تعویض دولت‌ها دستخوش تغییر نمی‌شوند هم در نشست سران مطرح می‌شود.

دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اشاره به جدی بودن بحث ناترازی انرژی در کشور، گفت: با ادامه روند ناترازی انرژی، درآمد سرانه و در پی آن صنعتی شدن کشور به شدت دچار عقب‌ماندگی می‌شود؛ انرژی مسأله‌ای زیرساختی است و اگر توانایی‌های مالی اجازه می‌داد، بسیار بیشتر از ۳۰۰ هزار مگاوات باید برنامه‌ریزی می‌شد.

وی درباره اهمیت زیست‌محیطی طرح جامع در حوزه توسعه انرژی تجدیدپذیر برای حل مشکلات ناترازی و خلق منابع و ثروت جدید برای توسعه ملی نیز توضیح داد: این طرح بسیار به محیط زیست کمک می‌کند؛ به‌علاوه صرفه‌جویی بزرگی در هزینه‌های نگهداری محیط زیست خواهد شد.

رضایی با بیان لزوم پرداختن به فناوری‌های نوین در این حوزه ادامه داد: موضوع دیگر بحث فناوری‌های نوین است و اینکه ایران باید تبدیل به قطب تولید فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر شود و در پی دستیابی و دریافت این فناوری‌ها باشیم.

۵ هزار همت برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام نیاز است

دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره مشکل تاریخی پروژه‌محوری در کشور، اظهار داشت: یک نقشه راه پروژه‌محوری از زمان رضاخان بر ما تحمیل شده است و هر مجموعه‌ای که می‌آید، فقط می‌خواهد تعدادی پروژه درست کند و جایی در کشور نیست که کلنگ زده نشده باشد و ما فقط ۵ هزار همت برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام نیاز داریم.

رضایی ادامه داد: مشکل، نقشه راه غلط اقتصادی و تخصیص منابع ناصحیح است؛ اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید به طرح‌ها توجه کنیم، نه پروژه‌ها. حسن طرح نسبت به پروژه این است که طرح خودکفا و غیر وابسته به پروژه‌هاست اما یک پروژه وابسته به سایر طرح‌ها و پروژه‌هاست.

وی درباره این تجربه موفق در دفاع مقدس نیز بیان داشت: بزرگترین تحولی که در جنگ ایجاد کردیم تبدیل تاکتیک به عملیات بود؛ عملیات، مجموعه‌ای از تاکتیک‌هاست که در صورت به نتیجه رسیدن، پایداری دارد. طرح هم به همین صورت است و فزایندگی و هم افزایی پروژه‌ها را در پی دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.