آمارگیری از زنبورستان‌ها برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از راندمان تولید کلنی‌ها و برآورد دقیق تعداد و نوع کندوهای زنبور عسل از هفته دوم مهر امسال آغاز می شود.

آغاز سرشماری زنبورستان‌های استان تهران از ۱۵ مهر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، برنامه ریزی درست و اجرای بدون خطا منوط به جمع آوری داده‌های درست و دقیق است. امروز رصد تولید در حوزه‌های مختلف کشاورزی و استخراج آمار دقیق پاشنه آشیل این بخش بوده و هر سال با کم‌بود برخی محصول و پیش‌بود بعضی دیگر مواجه هستیم. جبرئیل برادری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از راندمان تولید کلنی‌ها و برآورد دقیق تعداد و نوع کندوهای زنبور عسل استان و فعالان این بخش آمارگیری از زنبورستان‌های استان به مدت ۱۳ روز از ۱۵ مهر سال جاری تا پایان روز پنج‌شنبه ۲۷ مهر در سطح استان توسط کارشناسان پهنه‌بندی جهاد کشاورزی و با همکاری اتحادیه زنبورداران انجام می‌گیرد که علاوه بر افزایش درآمد بهره‌برداران، بستر مناسبی برای توسعه صنعت زنبورداری و ایجاد اشتغال در منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس این سرشماری، آخرین اطلاعات واحدهای زنبورداری اعم از تعداد و نوع کلنی‌ها، ظرفیت و آمار تولید محصولات زنبور عسل شامل تولید عسل، ژل رویال، بره موم، گرده گل، موم و زهر، نوع و نژاد زنبور عسل، تعداد بهره‌برداران و اطلاعات مربوط به بهره‌برداران نظیر سن، جنسیت و سطح سواد اخذ و اطلاعات اخذ شده در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ثبت خواهد شد.

برادری با بیان اینکه زمان مذکور قابل تمدید نیست افزود: در این دو هفته زمان سرشماری هیچ زنبورستانی مجاز به کوچ و جابجایی زنبورستان خود را (حتی داخل شهرستان) ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تاکید کرد: بر اساس آخرین سرشماری ۱۱۴۶ زنبورستان در سطح استان فعالیت دارند و بالغ بر ۱۰۴۰ تن عسل، ۷۳۶ کیلوگرم ژل رویال، ۸۲۹۰ کیلوگرم گرده گل، ۲۳۸۷۰ کیلوگرم موم، ۱۶۰۶ کیلوگرم بره موم و یک کیلوگرم زهر تولید و روانه بازار مصرف شد.

برادری خاطرنشان کرد: با توجه به این که یکی از اصلی‌ترین نیازهای اولیه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای هر بخش، داشتن آمار و اطلاعات صحیح از وضعیت کمی و کیفی و دستیابی آسان و سریع به این اطلاعات است، لذا از تمام زنبورداران عزیز درخواست می‌شود نسبت به تکمیل فرم خوداظهاری سرشماری زنبورعسل قبل از شروع طرح اقدام کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.