کاربری ایرانی در واکنش به اظهارات انتقادی رئیس جمهور فرانسه در مورد مهاجران در فضای مجازی نوشت: «مکرون؛ همه دنیا رو می تونیم بدبخت کنیم اما همه بدبختی های دنیا رو نمی تونیم جذب کنیم!»

 گزارش قدس از رویکرد غرب در باره مهاجران به بهانه توهین ماکرون به پناهجویان: نمی توانیم بدبختی دنیا را جذب کنیم اما...

 اروپایی ها که این روزها چوب اشتباهات گذشته خود در ناامن سازی مناطق مختلف جهان از افغانستان گرفته تا عراق، سرویه، لیبی و ... را خورده و پیرو آن با سیلی از پناهجویان روبرو هستند، حال به جای تغییر رویه و حل منطقی مسئله در صدد مقصر جلوه دادن دیگران و توهین به زمین و زمان هستند. در آخرین مورد رئیس جمهور فرانسه اخیرا در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به موج مهاجرت پناهجویان از شمال آفریقا به اروپا گفت که نمی‌توانیم تمام بدبختی‌های دنیا را جذب کنیم.

سخنان «امانوئل ماکرون» البته موجی از انتقادها را از در فضای مجازی به همراه داشته است. بطور نمونه کاربری ایرانی در واکنش به اظهارات رئیس جمهور فرانسه در فضای مجازی نوشت: «مکرون؛ همه دنیا رو می تونیم بدبخت کنیم اما همه بدبختی های دنیا رو نمی تونیم جذب کنیم!»

مهاجران فرصت یا چالش

سخنان جنجالی ماکرون درباره مهاجران تنها دو روز پس از دیدار وی با رهبر کاتولیک های جهان بوده است. پاپ فرانسیس در این دیدار از رئیس جمهور فرانسه خواسته بود که از پناهجویان حمایت کند. وی در این نشست همچنین رهبران اروپایی را که سعی در بستن بنادر خود به روی پناه‌جویان گریخته از فقر و سختی دارند، به چالش کشید و بر اهمیت نگاه و برخورد انسانی کشورهای اروپایی با آنها تاکید کرد.

ورود موج جدید مهاجران به قاره سبز به شدت تصمیم گیران اروپایی را نگران و سردرگم کرده است. بطور نمونه «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه پیشتر هجوم سیل آسای پناهجویان به اروپا را تهدیدی وجودی برای اروپا خواند و هشدار داد که پناهجویان به مثابه قدرتی نیرومند هستند که توانایی فروپاشاندن قاره اروپا را دارند. از سوی دیگر یک مقام آلمانی روز سه‌شنبه به نشریه پالتیکو گفت که «نانسی فائیزر» وزیر کشور آلمان اعلام خواهد کرد که برلین به طور موقت در مرز با لهستان و جمهوری چک، نقاط ایست و بازرسی قرار خواهد داد. این اقدام آلمان در راستای جلوگیری از هجوم پناهجویان به این کشور انجام می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از مهاجران از مرزهای لهستان و جمهوری چک عبور کرده و در راه آلمان هستند.

درگیری عجیب ایتالیا با مهاجران

تنها در هشت ماه نخست سال 2023، حدود 204 هزار نفر در آلمان درخواست پناهندگی داده‌اند که 77 درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته است. همچنین سوئیس روز دوشنبه با امتناع از پذیرش مهاجران از جزیره «لامپدوزا» در ایتالیا اعلام کرد که محدودیت‌ها در طول مرزهایش با ایتالیا را تشدید خواهد بخشید.

گفتنی است حضور هزاران مهاجر از سواحل شمال آفریقا به ایتالیا بحرانی عجیب را در این کشور رغم زده و موجب اختلاف با اتحادیه اروپا شده است. در هفته گذشته، ۱۱ هزار پناهجو وارد «لامپدوسا» جنوبی‌ترین جزیره ایتالیا شده‌اند که تقریباً دو برابر جمعیت دائمی آن است! فیلیپو مانینو، شهردار این جزیره گفت که وضعیت در لامپدوسا به «نقطه بی بازگشت» نزدیک شده است. رسانه‌های غربی گزارش می‌دهند که در پی ورود شمار زیادی پناهجو به ایتالیا، وضعیت در مناطق هم مرز با فرانسه هم متشنج شده است. گفته شده پلیس هر روز بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مهاجر که قصد ورود به این کشور دارند را بازداشت می‌کند. طبق گفته امانوئل ژوبرت، رئیس پلیس منطقه  از ماه ژانویه میلادی، ۳۲ هزار نفر دستگیر شده‌اند که ۲۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. گفته شده فرانسه حتی قبل از وقوع بحران در «لامپدوسا» ایتالیا نیز امنیت مرزی را در شهر «منتون» تقویت کرده بود. با احتساب ۲۰۰ افسر پلیس جدید که قبل از بحران کنونی به منتون فرستاده شده بودند، تعداد آن‌ها در حال حاضر حدود ۵۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. علاوه بر این، پاریس تعداد نیروهای «ضد تروریستی» را در منطقه دو برابر کرده و تجهیزات اضافی از جمله هواپیماهای بدون سرنشین را برای پلیس و نیروهای نظامی در این شهر مرزی فرستاده است.

دستپاچگی غربی ها در مواجه با بحران خود ساخته در حالی است که به تازگی سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) اعلام کرد که «حداقل ۲۰۶۰» مهاجر از اول ژانویه در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند. از این تعداد بیش از هزار و ۸۰۰ نفر در مدیترانه مرکزی، مسیر شمال آفریقا به ایتالیا و مالت جان خود را از دست دادند و این حتی بیش از ۲  برابر مدت مشابه در سال گذشته است. اما برای چشم ابی ها چیزی که مهم است حفظ باغ سبز اروپایی است نه جان انسان ها.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.