مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: در چهل و پنجمین اجلاس جهانی یونسکو در کشور عربستان ۵۴ کاروانسرای ایرانی در قالب یک پرونده به عنوان ۲۷ امین اثر ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.

ثبت جهانی «کاروانسرای چمشک» بعنوان نخستین بنای تاریخی لرستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، عطا حسن پور عصر امروز در جلسه خدمات سفر اظهار کرد: در چهل و پنجمین اجلاس جهانی یونسکو در کشور عربستان ۵۴ کاروانسرای ایرانی در قالب یک پرونده به عنوان ۲۷ امین اثر ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.

 وی افزود: در بین این ۵۴ کاروانسرا، «کاروانسرای چمشک» در شهرستان پلدختر که از ویژگی‌های معماری ممتازی برخوردار است، از جمله ویژگی‌های این کاروانسرا اینکه تنها کاروانسرای سه حیاطه ایران به حساب می‌آید.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان بیان کرد: «کاروانسرای چمشک» از نوع کاروانسراهای کوهستانی به شمار می‌آید و با میل‌های راهنمایی سنگی که به لحاظ تیپیک در کشور ایران بی‌نظیر هستند.

وی خاطر نشان کرد: این کاروانسرا در مسیر راه شاهی از شمال به جنوب و مرتبط با راه ابریشم بوده از دوره هخامنشی تا دوران صفوی و هنوز هم کارکرد خود را حفظ کرده و هنوز هم در مسیر راه عشایر کاروانرو هستند.

حسن‌پور با بیان اینکه کاروان‌سراهای لرستان یازده‌گانه از بروجرد تا خوزستان وجود دارد، گفت: این کاروانسراها به ترتیب از بروجرد، چغلوندی، خرم آباد، شهنشاه، چمشک، قلعه نصیر،اوسر، میشوند، سروگل، چارتا و قلعه رزه کاروانسراهای لرستان هستند که از این کاروانسراها فقط «کاروانسرای چمشک» ویژگی ثبت جهانی را دارا بود.

وی اظهار داشت: این کاروانسرا حدودا دو هزار متر مربع مساحت دارد و از مصالح سنگ، گچ، آهک و آجر ساخته شده و دارای ۱۹ اتاق، سه استبل و سه حیاط است و در جوار این کاروانسرا غار دست کند کوگان از دوره اشکانیان بنا شده که در دوره خود غاری دوطبقه و بی‌نظیر و در بین معماری‌های دست‌کند ایران ساخت به حساب می‌آید.

وی گفت: کاروان‌سرای چمشک در کنار آزادراه خرم آباد_ پل زال زیر ساخت اولیه را دارد اما نیاز است زیر ساخت ثانویه برای سفر گردشگران ایجاد شود.

حسن‌پور افزود: جاده، آسفالت و تملک زمین‌های اطراف، ساماندهی رودخانه، سیل بند و دیواره رودخانه، ایجاد تابلوی راهنما، زیر ساخت های آب، برق ،گاز و مرمت اصولی بنا مدنظر است.

وی بیان کرد: اکنون که ثبت جهانی شده نگاه جهان به آن تغییر می کند و اولین بنای لرستان که ثبت جهانی شد.

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.