سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در ژنو طی سخنانی در نشست مقامات عالی رتبه کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد(آنکتاد) نقش مهم ایران در بالابردن رتبه بریکس را تبیین کرد.

سفیر کشورمان در ژنو، نقش ایران در بالابردن رتبه بریکس را تبیین کرد

به گزارش قدس آنلاین،‌ علی بحرینی که بنا به دعوت دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد(آنکتاد) بعنوان یکی از ۵ سخنران اصلی شرکت کرده بود گفت: بریکس از چند منظر قابل توجه است. در حوزه اقتصادی گروه مزبور ۲۶ درصد کل تولید ناخالص جهان و ۲۱ درصد تجارت جهانی را در اختیار دارد. با پیوستن اعضای جدید - که اخیرا ۶ کشور جمهوری اسلامی ایران، برزیل، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اتیوپی قرار است در ژانویه ۲۰۲۴ به گروه بپیوندند و نیز ابراز علاقمندی ۴۰ کشور دیگر برای پیوستن به گروه مزبور - پیش بینی‌می شود که سهم این گروه در تولید ناخالص جهانی به ۲۸ درصد برسد و این رقم بزرگی است که اهمیت گروه را که نصف جمعیت جهان را تشکیل می دهد را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: بریکس ضد غرب نیست اما گروهی کاملا متفاوت است. آنچه این گروه دنبال می کند تقویت چند جانبه گرایی، عدالت جهانی، تلاش برای پایان بخشیدن به انحصار طلبی و سواستفاده برخی نهادهای مالی و پولی بین المللی بر علیه کشورها است.
به گفته سفیر کشورمان، رویکرد بریکس برای کل جهان و بویژه کشورهای جنوب جهانی مفید است. وی در ادامه در مورد نقش ایران در گروه گفت: پیوستن ایران به گروه یاد شده هم برای ایران و هم برای گروه بسیار سودمند خواهد بود.
بحرینی افزود: جمهوری اسلامی ایران با داشتن منابع عظیم انرژی، رتبه بالای علم و فناوری، نیروی کار ماهر و کارآمد و موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در ترانزیت و حمل و نقل، در بالا بردن رتبه عملکرد این گروه بسیار تاثیر گذار خواهد بود بویژه با پیوستن عربستان سعودی و امارات متحده عربی موضوع انرژی در این گروه پررنگ تر خواهد شد.
در ادامه نیز سفرا و نمایندگان دائم برزیل، هند، آفریقای جنوبی، آرژانتین و مصر نیز طی سخنانی تصریح کردند که بریکس به لحاظ نظامی از دو قدرت اتمی بزرگ چین و روسیه برخوردار است و سایر کشورهای اتمی از جمله هند هم در آن حضور دارند که بر اهمیت گروه بیش از پیش افزوده است.
دیپلمات‌های حاضر در این جلسه با بیان اینکه «بریکس ضد غرب نیست» به توسعه فعالیت‌های این گروه در پاسخگویی به مشکلات جهانی از جمله بیماری‌های همه‌گیر و تغییرات آب و هوایی اشاره کردند.
تاکید بر تغییر کل نظام سازمان ملل متحد بویژه ترکیب اعضای شورای امنیت و دموکراتیک کردن آن، تغییر در نظام مالی بین المللی، جلوگیری از انحصار طلبی برخی از کشورها، تقویت چند جانبه گرایی، تقویت نظام چند قطبی، گسترش تجارت و تعاملات اقتصادی، اقتصاد قوی‌تر، همیاری بیشتر برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار از دیگر اهداف گروه عنوان شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.