رئیس مرکز پایش فقر و شناسایی نیازمندان کمیته امداد گفت: بیش از ۶ هزار خیریه در کشور هم‌اکنون به‌منظور ساماندهی کمک به افراد نیازمند در سامانه «سخا» ثبت‌نام کرده‌اند.

بیش از ۶ هزار خیریه کشور در سامانه «سخا» ثبت‌نام کردند

به گزارش قدس آنلاین؛ ابراهیم باغبانی، رئیس مرکز پایش فقر و شناسایی نیازمندان کمیته امداد پیش از ظهر امروز در سفر یک‌روزه به استان سمنان در جلسه شورای مدیران این استان اظهار کرد: «سخا» نام سامانه‌ای ملی است که با جمع‌آوری اطلاعات افراد نیازمند و مؤسسات خیریه و با هدف ساماندهی خدمت‌رسانی به نیازمندان توسط این نهاد راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه خیر و احسان سخا در کمیته امداد، بیان کرد: هدف از راه‌اندازی این سامانه، ایجاد عدالت در توزیع کمک‌های مردمی به مددجویان تحت حمایت و اقشار نیازمند جامعه است تا از هرگونه موازی‌کاری‌ها در انجام خدمت‌رسانی‌ها جلوگیری شود.

رئیس مرکز پایش فقر و شناسایی نیازمندان کمیته امداد با بیان اینکه سامانه سخا بر اساس شاخصه‌های دقیق اقتصادی، اطلاعات بانکی و تائیدات مردمی طراحی ‌شده است، خاطرنشان کرد: این سامانه همچنین نیازمندان را شناسایی کرده و ضمن تشخیص نیازهای آنان، اولویت‌بندی کمک‌ها صورت می‌گیرد.

باغبانی تأکید کرد: خیریه‌ها، مؤسسات و مجموعه‌های خدمت‌رسان، مردم و نهادهای دولتی با ثبت اطلاعات در این سامانه می‌توانند به تسهیل رصد خانواده‌های نیازمند و دسته‌بندی دقیق نیازهای آنان و درنتیجه بهبود وضع خدمت‌رسانی کمک کنند.

وی افزود: در این سامانه شناسایی فعال نیازمندان صورت می‌گیرد، به این معنا که افراد دهک‌های پایین جامعه که زیرپوشش هیچ ارگان و نهاد حمایتی قرار ندارند، شناسایی‌ شده و نیاز آن‌ها هم مشخص می‌شود.

رئیس مرکز پایش فقر و شناسایی نیازمندان کمیته امداد گفت: در طرح سامانه سخا جلوی موازی‌سازی‌ها و اینکه نیازمندی چند مرتبه کمک دریافت کند و نیازمند دیگری از دریافت کمک‌های خیرخواهانه محروم شود، گرفته خواهد شد.

باغبانی افزود: در این طرح به افراد نیازمندی که زیرپوشش هیچ نهادی قرار ندارند، پیامک ارسال می‌شود و بعد از اینکه این افراد وارد سامانه شدند، بر اساس رتبه‌بندی به جامعه احسان و نیکوکاری معرفی می‌شوند.

وی اضافه کرد: در سامانه سخا استقرار نظام ملی احسان و نیکوکاری و پیوند میان ظرفیت‌های مردمی و دستگاه‌های موظف که جزو فرمان‌های رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه سیاست‌های تأمین اجتماعی هستند، عملیاتی می‌شود.

رئیس مرکز پایش فقر و شناسایی نیازمندان کمیته امداد تصریح کرد: سامانه سخا در اختیار کل جامعه خیران و احسان ازجمله نهادهای حاکمیتی و مردمی است و همه دستگاه‌ها می‌توانند این سامانه را به‌عنوان مرجع شناسایی نیازمندان برای خود قرار دهند و خدمات خود را از این طریق به نیازمندان برسانند.

باغبانی خاطرنشان کرد: هرچقدر شبکه‌های خیریه به این سامانه بیشتر وارد شوند و اطلاعات نیازمندان و خدماتی که ارائه می‌دهند را بیشتر ثبت کنند، جلوی هم‌پوشانی‌ها گرفته خواهد شد و نیازمندی‌ها در سطح ملی رفع خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.