نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی رسالت راهبردی صنعت بیمه در حکومت اسلامی را تأمین آرامش خاطر برای مردم دانست.

تأمین آرامش مردم، رسالت ذاتی صنعت بیمه/ رویکرد حمایتی شرکت‌های بیمه متمرکز بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه باشد

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیداری که چندی قبل با مجید بهزادپور، رئیس بیمه مرکزی کشور، سیدمحمد کریمی دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران و اعضای شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه خراسان رضوی به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، رسالت راهبردی صنعت بیمه در حکومت اسلامی را تأمین آرامش خاطر برای مردم دانست و اظهار کرد: تاریخ بیمه ثابت می‌کند که این صنعت از اساس ذیل نظام سرمایه‌داری تعریف شده و آن‌ها برای تأمین سود سرمایه‌داران و پیشگیری از خسارت، این صنعت را تعریف کردند تا به‌موازات کنش‎گری به‌عنوان یک اصل اقتصادی، بتواند سفیر فرهنگ سرمایه‌داری غرب در دنیا شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی افزود: با این حال، بنای حکومت اسلامی این است که با هرچه خارج از حوزه اسلام تعریف شده، مخالفت صورت بگیرد بلکه به‌جای این، رویکرد کلی نظام آن است که صنعت بیمه بتواند کارکردهای خود را براساس اقتضای اقتصاد و جامعه اسلامی وفق دهد و بر این اساس، می‌توان رسالت کلی صنعت بیمه در ایران اسلامی را مدیریت روانی جامعه و تأمین‌کننده آرامش خاطر برای مردم دانست که در اثنای آن، سود را هم در جریان‌های اقتصادی تضمین می‌کند و مصداق جبران برای خسارت‌هاست.

حوزه عملکرد بیمه، فراتر از مسائل اقتصادی است

وی با تأکید بر اینکه بیمه هرگز نباید محدود به امورات اقتصادی و مالی باشد، خاطرنشان کرد: آثار زیان‌بار ناشی از نوسان‌های اقتصادی با بهره‌گیری از ظرفیت بیمه است که می‌تواند خنثی شود و مسیر اقتصاد کشور را به سمت توسعه باثبات و پایدار سوق دهد اما در هر حال، این را بدانید که مأموریت شما فراتر از عرصه‌های مالی است و باید متمرکز بر حفظ ثبات فکری مردم در جامعه باشید.

علم الهدی با اشاره به خطبه ۵ نهج‌البلاغه ادامه داد: وجود اقدس امیرالمؤمنین(ع) خطاب به مالک اشتر می‌فرماید «وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَةٌ» یعنی موقعیت حکومتی نه یک امر برای تأمین معیشت بلکه مسئولیتی است که بر دوش انسان قرار داده شده که باید با روحیه تکلیف‎مداری در مسیر آن تلاش کرد. بر همین اساس است که مدیریت شرکت‌های بیمه هم می‌تواند هویت تازه‌ای پیدا کند و به‌جای کسب سود بیشتر از محل حق بیمه‎ها، با روحیه تکلیف‎مداری برای صیانت از آرامش فکری جامعه بکوشد.

باید زیربنای تصمیم‌گیری‌هایتان اعتقادی باشد

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: زیربنا و نگرش اعتقادی این ظرفیت را دارد که در همه شئون و حتی مسائل اقتصادی حوزه صنعت بیمه، ملاک و معیار عمل باشد. به‌طور مثال، شما باید در اموراتی که برعهده دارید، همواره این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است مشتری شما همان کارگر ساختمان یا کارخانه‌ای باشد که درآمد ماهانه او از سقف قانون کار هم تجاوز نمی‌کند. در این شرایط، مثلاً برای همسر یا فرزند او مشکلی پیش آمده و اکنون باید با درآمد محدود خود، هزینه درمان عضو خانواده‎اش را تأمین کند. اینجاست که حمایت فراگیر شما باید پای‌کار بیاید و یک عنصر مولد اما مستضعف جامعه را از یک پوشش حمایتی کامل بهره‌مند کند تا یک خانواده از خطر فروپاشی مصون بماند و یک عنصر مولد بتواند همچنان به فعالیت خود در چرخه تولید ادامه دهد.

ایشان تأکید کرد: در نظام اقتصادی ما شاید مشکلاتی هم وجود داشته باشد و حوزه‌هایی نظیر بانکداری و بورس با رویکرد بنگاه‌داری و سودجویی براساس منطق اسلامی عمل نکنند اما در هر حال، تکلیف از عهده شما ساقط نیست و صنعت بیمه اگر اسلامی‌شود و زیربنای عملکردش را براساس اعتقاد و ایمان بسازد، این فرصت را دارد که آرامش چشمگیری برای مردم فراهم کند.

پوشش بیمه حوادث برای ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی

مجید بهزادپور، رئیس بیمه مرکزی کشور نیز در ادامه این دیدار گفت: اصلی‌ترین مأموریت ما در صنعت بیمه‌این است که از مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان گرفته تا مصادیق مربوط به حوادث، اطمینان خاطر و آرامش را برای مردم فراهم کند. به‌طور کلی ۷۰ عنوان بیمه‌ای مجزا در صنعت بیمه کشور تعریف شده و در سند تحول دولت نیز ۲۲ تکلیف بر دوش این صنعت گذاشته شده است.

وی بیان کرد: راهبرد امروز ما این است که مفاد اجرایی این صنعت را با اقتضای اسلامی ایرانی کشور همسان‌سازی کنیم. علاوه بر این، ضرورت اتصال بیمه‌گزاران ایرانی به ساختار بیمه جهانی نیز بیش از پیش احساس می‌شود زیرا این مسئله کمک زیادی به فرآیند کلی صادرات و واردات و رونق بخشی به تجارت خواهد داشت.

بهزادپور تصریح کرد: ارائه محصولات و بسته‌های بیمه‌ای جدید و خدمات متنوع از جمله ضروریاتی است که در این بسته پیش‌بینی شده و بر همین اساس، در سال‌های اخیر طرح جدید بیمه مرکزی در ایام اربعین اجرا شد که در آن زائران پیاده مکلف به بیمه خود هستند و به‌موازات تلاش برای رایگان شدن این بیمه برای زائران، آرامش خاطر بیشتری برای مردم فراهم شود.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون بیش از ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرها و روستاهای مختلف ایران اسلامی، در صندوق بیمه همگانی ساختمان تحت پوشش بیمه حوادث هستند. در حوزه درمان و خدمات بیمه تکمیلی هم تلاش ما این است که پوشش ۲۰ میلیونی کنونی به سرتاسر اقشار و آحاد جامعه تسری پیدا کند. در حوزه تصادفات هم دغدغه‌های جدی وجود دارد که با هماهنگی ویژه‌ای که با پلیس راهور صورت گرفته، ذیل نرم‌افزار «کروکی آنلاین»، هم راه برای سوءاستفاده‌های سودجویان مسدود شود و هم روند دریافت خسارت‌ها تسریع شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.